Full version: Fuchsiasticklingar
belle
Jag har varit i Rockdala och handlat en massa fuchsiaplantor. Har nu toppat dem och satt dessa sticklingar i små krukor med jord. Ca 10 st. var de från början men nu har de börjat vissna och dö (3 el.4 st). Vad kan det vara som gör att de dör? Är det kanske bättre att sätta dem i vatten först så att de får rötter? Eller?? sad.gif
Almdalen
Jag sätter alltid mina i vatten, de flesta klarar sig men visst händer det någon vissnar. Har tidigare satt dem direkt och fått ungefär samma resultat.

/Ingegerd
Åsa, mälardalen zon 2
Ska du sätta fuchsiasticklingar i jord bör såjorden vara superlucker och fluffig gärna med perlit i. Fyll småkrukor och stick ner sticklingar och vattna och sätt i ett litet drivhus (eller sätt plastpåse över), packa ej till jorden med fingrarna.
myskmadra
Hej allihopa! smile.gif
Har någon provat att stamma upp en fuchisa till "trädform". Jag har provat flera gånger men det har inte blivit särskilt lyckat. Nu har jag en stickling som jag låtit växa på höjden till ca 3 dm. Funderar nu på hur jag ska gå vidare, minns inte heller hur jag gjorde tidigare år ohmy.gif
Vårhälsningar!
Kajsa
Om Fuchsior

Jag har en sort "Lyes Unique" som jag provat flera ggr. Man bestämmer vilken höjd den ska ha 30 cm och uppåt, sedan toppar man den, dom nya skotten som bryter fram kommer att bilda kronan, de toppas sedan vart eller vartannat bladpar så den blir tät och fin i kronan. Låt småbladen sitta kvar längs stammen, och ha en pinne som stöd så den blir rak. Bör inte blomma första året ( brukar jag inte klara) Första vintern ska den inte vila utan skötas som en vanlig krukväxt. Boken "Fuchsior " med Kenneth Nilsson
har tusen tips och teckningar på hur man gör med ett stamträd.
Åsa, mälardalen zon 2
En bra sort att stamma upp är Celia Smedley, den är mycket kraftigväxande. Den har jag som uppstammad och den växte enormt snabbt det vart ett hyfsat stort träd redan andra året, stamhöjden är något mer än 1m, Celia Smedley är ju en ganska stor dam så man ska nog inte ha för låg stamhöjd.
Petran
Jag har fått bäst resultat genom att rota i vatten, man har liksom mer kontroll då tongue.gif . Jag skulle rekommendera att stamma upp Checherboard. Den började jag med förra våren och den blommade hela hösten. Även Barbara fick jag att blomma första året. Vilken sort har du valt ? Höjden beror lite på sortval. De flesta stammar brukar man nog ha högre än 30 cm annars blir kronan för stor i förhållande till stam. Maila gärna för fler tips. smile.gif
Ti bee
Jag har rotat i jord + vermikulit och penslat med rotningshormon innan. Det brukar fungera bra!
belle
Tack för era svar!! Nu har jag klippt av toppskotten ytterligare en gång, så nu ska jag testa med vattenrotning först...så får vi de sen.. rolleyes.gif
myskmadra
CITAT (Petran @ 21-03-2004, 09:00)
Jag har fått bäst resultat genom att rota i vatten, man har liksom mer kontroll då tongue.gif . Jag skulle rekommendera att stamma upp Checherboard. Den började jag med förra våren och den blommade hela hösten. Även Barbara fick jag att blomma första året. Vilken sort har du valt ? Höjden beror lite på sortval. De flesta stammar brukar man nog ha högre än 30 cm annars blir kronan för stor i förhållande till stam. Maila gärna för fler tips. smile.gif

Min fuchsia heter "Dawn Star"(vitrosa/rosaviolett), nu är den ca 4 dm hög, tror ni att den sorten går att stamma eller är det bättre att välja en annan och låta denna vara.
Petran
Alla fuchsior går ju att stamma upp, mer el. mindre lätt. Sorten du valt passar bäst till buske, men är inga större problem att stamma upp. Stammen blir kanske inte så hög och du får pilla bort många sidoskott på stammen tills den vedat till sig ordentligt. Lycka till !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon