|
I juni förra året tog jag ett par Hibiscus-sticklingar som växte utomhus i San Diego. En av dem klarade sig och började skjuta skott. Efter några månader så tänkte jag plantera om den och insåg då att den inte hade några rötter. Jag bestämde mig då för att använda rotningshormon, som jag köpte på Weibuls. Den placerades dessutom på en värmematta som ger ca 28 grader. Efter ytterligare några månader gick sticklingen av misstag i golvet och jag såg då att den fortfarande inte hade några rötter. Jag applicerade nytt rotningshormon och satte den i såjord igen. Den fortsätter att se ok ut men bladen börjar gulna lite nu och istället börjar den knoppas. Dessa förkrympta knoppar har jag tagit bort för att ge så mycket kraft till rotningen som möjligt. Vad kan jag göra för att få den att rota sig? Jag vore mycket tacksam för alla tips!
Hej
Du måste sänka temperaturen omkring sticklingar, Och höja jordtemperatur och det är bäst att Täckas dem för att minska avdunstningen.
H.Bassam
kentbra
20-03-2012, 01:47
Kan vara så att den sticklingen du tog var av en ympad sort. Många varianter av Hibiscus har mycket dåliga rotningsanlag och ympas därför på annan sorts stam med bättre rötter.
Vilken lustig historia! Att sticklingen hittliis mått bra men inte fått rötter på 9 månader. Eller lustigt och lustigt... Inte ett dugg kul, egentligen.
Hur mycket bladmassa har du? det får inte vara för stora eller för många blad för då avdunstar för mycket fuktighet ut den vägen och den kan inte lägga energi på att skapa rötter. Har du nästan bara stora blad kan du gärna klippa av halva bladet.
mamamaggan
20-03-2012, 19:58
Tror aldrig jag haft problem med att sticklingarna inte rotar sig. Ibland kan det ta lite tid men definitivt inte 9 månader !!!
Jag sätter mina i vatten och när de fått rötter så panterar jag dem i jord. Har aldrig använt rotningsmedel .
Eller vänta nu , dyker upp något i bakhuvudet om att jag använt rotningsmedel men att då gick det inte alls att få rötter.
Köp vitmossa, Sphagnum, sån som används till orkidéer, lätt att hitta på tex. Blomsterlandet eller Plantagen, annars fråga efter den. Skär ett nytt snitt på din stickling, lägg en liten klump av mossan i ett glas vatten, sätt stickling i och ställ glaset ljust (inte soligt) och avvakta. Det funkar jättebra.
En del växter vill inte skjuta rötter i ljus, vet inte om hibiskus är sån. Såna växter behöver mörkt kring rötterna, t.ex. genom att packas med vitmossa som CillaM föreslår.
CITAT (Azur @ 20-03-2012, 22:45)  En del växter vill inte skjuta rötter i ljus, vet inte om hibiskus är sån. Såna växter behöver mörkt kring rötterna, t.ex. genom att packas med vitmossa som CillaM föreslår. Självklart funkar inte ALLA sticklingar med mossa, eller ljus. Men jag vet att hibiskus funkar, och man packar inte med vitmossa, en liten bit av den i vatten i ett glas funkar däremot ypperligt. O just nu på vårkanten ännu bättre. Våren med sitt ljus är den bästa tiden att ta sticklingar på krukväxter, april-juli tar man sticklingar på uteväxter. Så länge det är den ljusa tiden på året, och att man kan se till att sticklingarna hålls bakteriefria, som tex. med vitmossa, så brukar det fungera.
Tack för alla era synpunkter! Cilla, skall jag ta upp sticklingen och skära av den yttersta biten länst ner?
CITAT (Natrix @ 21-03-2012, 07:48)  Tack för alla era synpunkter! Cilla, skall jag ta upp sticklingen och skära av den yttersta biten länst ner? Ja, skär av en liten bit, eller skrapa med kniven sticklingen stam, det kan också funka
En del Hibiscus lär vara mycket svåra att föröka med sticklingar på det vanliga hobby sätten. Använd ett rotningsmedlen avsett för vedartade växter.
jaj-51, hon hade ju provat det...
CITAT (Peztis @ 21-03-2012, 15:45)  jaj-51, hon hade ju provat det... Sorry men Weibuks hormon är bar pulveriserade alger. Det är därför jag föreslår ett hormon för vedartade växter.
CITAT (jaj-51 @ 21-03-2012, 17:36)  Sorry men Weibuks hormon är bar pulveriserade alger. Det är därför jag föreslår ett hormon för vedartade växter. Hur är det med Impectas sticklingshormon?
CITAT (jaj-51 @ 21-03-2012, 17:36)  Sorry men Weibuks hormon är bar pulveriserade alger. Det är därför jag föreslår ett hormon för vedartade växter. Ok, då lärde jag mig något! Tack.
här är ett förslag på inköpskälla hydrogarden
CITAT (jaj-51 @ 21-03-2012, 18:08)  här är ett förslag på inköpskälla hydrogardenJag skall genast skaffa en burk av denna och göra ett försök. Sticklingen har ett sentimentalt värde och jag skulle så gärna vilja få igång den.
Testa också att sätta den under extraljus, om du har möjlighet. Jag hade en svårrotad stickling av blå hibiskus som stod och stampade hur länge som helst, men när jag satte den under extraljus kom både blad och rötter igång!
CITAT (KRT @ 22-03-2012, 09:11)  Testa också att sätta den under extraljus, om du har möjlighet. Jag hade en svårrotad stickling av blå hibiskus som stod och stampade hur länge som helst, men när jag satte den under extraljus kom både blad och rötter igång! Jag får rota fram något lysrör till helgen. Kom igen nu, rötter!
CITAT (Natrix @ 23-03-2012, 06:19)  Jag får rota fram något lysrör till helgen. Kom igen nu, rötter! Du kan ju prova att prata snällt med den eller sjunga några hejaramsor för den - lite extra koldioxid lär ju inte skada den
CITAT (KRT @ 23-03-2012, 18:43)  Du kan ju prova att prata snällt med den eller sjunga några hejaramsor för den - lite extra koldioxid lär ju inte skada den  Eller skälla som bara den! Koldioxid som koldioxid, liksom...
Så långt som till hejaramsor behövde det inte gå. Idag upptäckte jag att den första roten hade tittat ut ur krukans botten. Detta nästan precis ett år sedan jag tog sticklingen. Bladen börjar dessutom se lite friskare ut. Verkligen roligt det här! /Jakob
Eva i Skåne
22-06-2012, 12:38
Grattis Jacob!  Snacka om att ha tålamod. Jag skulle nog gett upp långt innan.
Tack Eva! Det skall erkännas att tålamodet sviktat lite de senaste par månaderna. Men så har jag tänkt att vattna en kruka till inte medför något extra arbete.
Det var verkligen en bra start på midsommaren. Det och lite hett efterlängtat regn.
CITAT (Natrix @ 22-06-2012, 13:21)  Så långt som till hejaramsor behövde det inte gå. Idag upptäckte jag att den första roten hade tittat ut ur krukans botten. Detta nästan precis ett år sedan jag tog sticklingen. Bladen börjar dessutom se lite friskare ut. Verkligen roligt det här! /Jakob Vi är nyfikna, vad gjorde du tillslut? Undras
Den sista och senaste strategin var att byta rotningshormon och en annan sorts jord. Det tycks ha givit önskat resultat! Tack så mycket för tips om bättre rotningsmedel än vad jag använde. Nu hoppas jag att den skall växa på så att jag kan plantera om den innan sommaren är över. /Jakob
Efter all väntan så ser sticklingen till slut ut så här. Inte en dag för tidigt!  /Jakob [attachment=71039:_DSC7732.jpg]
Grattis den har du kämpat mycket med hoppas kompisen hänger med länge.
Mina Hibiscusar är jobbiga drabbas av spin flera gånger om året ...
Ännu har jag inte fått spinn och det är jag tacksam för. Men tack för varningen, jag skall titta efter tecken på spinn framöver när det börjar bli lite torrare. /Jakob
l_rudeback
06-07-2012, 11:58
CITAT (Natrix @ 22-06-2012, 14:44)  Den sista och senaste strategin var att byta rotningshormon och en annan sorts jord. Det tycks ha givit önskat resultat! Tack så mycket för tips om bättre rotningsmedel än vad jag använde. Nu hoppas jag att den skall växa på så att jag kan plantera om den innan sommaren är över. /Jakob Vilket av rotningshormonen testade du? Har också envisa sticklingar... //Linnéa
CITAT (l_rudeback @ 06-07-2012, 12:58)  Vilket av rotningshormonen testade du? Har också envisa sticklingar...
//Linnéa Jag testade Clonex som jaj-51 länkade till. Det verkar som det fungerade till slut. Nu växer den så det knakar och jag har planterat om den i vanlig jord för någon vecka sedan. /Jakob
Nu är den till slut omplanterad i en 10L kruka och växer så det knakar. Än så länge har jag inte fått spinn men tänker vara förberedd när det dyker upp. Vad brukar ni använda? Finns det några effektiva men inte allt för giftiga metoder? /Jakob
[attachment=72373:_DSC7581.jpg]
Folk brukar ju prata om Provadopinnar men de är ju ett gift.
Problemet med t ex spinn brukar ju uppstå på vintern för att luften inomhus är så torr. Ha en sprayflaska i närheten som du kan spruta lite då och då, det hjälper nog en del.
Vad konstigt det är det där med hibiskus... Jag tog sticklingar i Spanien i somras och de fick rötter på en gång, nästan. Nu var ju detta vanliga sorter så det finns väl en anledning till det också.
Japp, spinn förekommer faktiskt främst under vintern-vårvintern sådär, så du får se upp. Provadopinnar vet jag inte om det fungerar, däremot ska pyrex instektsspray fungera, dock giftigt. Sen kan man ha tur att aldrig få spinn heller, det är inte 100% att de tar sig in i hemmet och hittar till hibiskusen...
Sen kan en hibiskus växa hur bra som helst även i mindre kruka! Stor kruka är dock bra om man har den ute vid solsken under sommaren, då slipper jorden torka upp för fort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|