Full version: Hjälp!
Trädgårdstomtan
Hej!
Jag har precis blivit med ett underbart växthus och längtar efter att komma igång. Jag har två frågor:

1. Hur gör jag med jorden? Kan jag odla i den befintliga jorden, räcker det med att "luckra upp den"? Tror att det är ett par år sedan den användes. Behöver jag fylla på med ny jord, eller gödsel, eller vad är mitt första steg?

2. I växthuset finns ett par stiliga vinrankor som jag tror lever smile.gif Har någon några tips på hur man tar hand om dessa, de är vääääldigt stora och är på väg ut ur taket :/

Vore jättetacksam för alla svar!

Mvh Sofia

Motti
Har samma fråga som dig !ska jag byta ut jorden i växthuset mot ny ? har stora rostfria lådor som jag odlar i.
Har en vinranka som ska tåla zon 5 den klippte jag ner i höstas till ungefär 40 cm ,läste att man ska klippa ner dom varje år men kanske det beror på var man odlar vilken zon och sort ?
CillaM
CITAT (Trädgårdstomtan @ 19-03-2012, 15:22) *
Hej!
Jag har precis blivit med ett underbart växthus och längtar efter att komma igång. Jag har två frågor:

1. Hur gör jag med jorden? Kan jag odla i den befintliga jorden, räcker det med att "luckra upp den"? Tror att det är ett par år sedan den användes. Behöver jag fylla på med ny jord, eller gödsel, eller vad är mitt första steg?

2. I växthuset finns ett par stiliga vinrankor som jag tror lever smile.gif Har någon några tips på hur man tar hand om dessa, de är vääääldigt stora och är på väg ut ur taket :/

Vore jättetacksam för alla svar!

Mvh Sofia

I och med att du har vinplanta/or i växthuset ska du kanske låta jorden runt dessa vara, även om det brukar gå bra att odla i närheten av vin. Har du jord på andra ställen, i form av pallkragar eller liknande, så ska du kanske ta o försöka byta ut den, alternativt fylla på med ny, helst koskit på påse. Den är lagom bränd men ändå fin.

Normalt sett sägs det att man ska beskära vin på vinter/vårvintern men jag har beskurit vin i mars o april o det har gått fint med den saken ändå.
Trädgårdstomtan
Tack för svar!

Jag har inga pallkragar, utan växthuset består av jord direkt på marken, "bäddar" misstänker jag att det korrekta ordet är. De sträcker sig över ca 10 kvm.
Skulle det i så fall fungera om jag blandar ner kogödsel, hur mycket behövs?

På vissa ställen har jag läst att man ska blanda sand, gödsel och kompostavfall i en magisk mix, och andra avancerade metoder, är det att föredra framför att bara blanda i gödsel i den gamla jorden?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon