Nu har jag letat och letat efter en liten klätterros som kan planteras vid en spaljé bredvid vår uteplats. Men jag hittar ingen klätterros som är någorlunda frisk, härdig och som inte verkar bli helt gigantisk. Jag antar - kanske felaktigt - att man inte ska välja en klätterros som egentligen är alldeles för stor för sin växtplats.
(Jag menar om jag skulle plantera t.ex. en Aksel Olsen så skulle den inte bli lika fin som när den får växa fritt, eftersom jag skulle vara tvungen att beskära den väldigt hårt. Men jag har kanske helt fel!)
Finns det någon som kan tipsa om en klätterros som inte blir så hög och bred? Spaljén blir ca 1,7 m hög och 3 m bred och vi har en liten radhusträdgård. Den ska ge lite insynsskydd men behöver inte alls vara ogenomtränglig!
Helst härdig t.o.m. zon 4 men 3 funkar också. Färgen spelar inte så stor roll, men jag gillar vita, ljusgula och ljusrosa rosor. Det enda som går bort är helt röda rosor, det gillar jag inte i min trädgård. Trier går också bort, för den har jag redan.
Eller - ska jag bara släppa tanken på en ros och plantera något annat, mindre "skrymmande"?

Tacksam för alla förslag!