jamieblue
Hej,

Nu har jag letat och letat efter en liten klätterros som kan planteras vid en spaljé bredvid vår uteplats. Men jag hittar ingen klätterros som är någorlunda frisk, härdig och som inte verkar bli helt gigantisk. Jag antar - kanske felaktigt - att man inte ska välja en klätterros som egentligen är alldeles för stor för sin växtplats.

(Jag menar om jag skulle plantera t.ex. en Aksel Olsen så skulle den inte bli lika fin som när den får växa fritt, eftersom jag skulle vara tvungen att beskära den väldigt hårt. Men jag har kanske helt fel!)

Finns det någon som kan tipsa om en klätterros som inte blir så hög och bred? Spaljén blir ca 1,7 m hög och 3 m bred och vi har en liten radhusträdgård. Den ska ge lite insynsskydd men behöver inte alls vara ogenomtränglig!

Helst härdig t.o.m. zon 4 men 3 funkar också. Färgen spelar inte så stor roll, men jag gillar vita, ljusgula och ljusrosa rosor. Det enda som går bort är helt röda rosor, det gillar jag inte i min trädgård. Trier går också bort, för den har jag redan.

Eller - ska jag bara släppa tanken på en ros och plantera något annat, mindre "skrymmande"? smile.gif

Tacksam för alla förslag!
Kajsa

James Galway, Austinros, blir 1.80 - 2 m x 1.5 m. Stark doft, en zon 3 ros så hos mig fryser den ner ibland.
Blommorna är tätt fyllda, blommar hela sommaren. Haft den länge.

Leander, Austinros blir ca 2 m x 1.5 m, zon 3 ros, kan också frysa ner lite kalla vintrar , men kommer alltid igen, haft rosen i många år. Blommar hela sommaren.

Little Rambler, Warner ros blir 1.5 - 2 m hög har haft rosen ca fem år, växer skyddat mot en södervägg så den klarar sig bra, zon 3 ros. Doftar gott, små söta blommor, blommar till hösten, frisk.

Har du så brett som 3 m plantera en klematis ihop, titta i mitt album/klematis. En blå sen klematis som tar vid när rosen tar en liten paus, finns inget vackrare än rosor och klematis ihop.
Kajsa
Du skulle även kunna ha myskrosen

Ghislaine de Féligonde, zon 4 ros som kan frysa ner kalla vintrar men tar sig igen, blommar på nya grenar, blir max 2 m x 1.5 m i min zon 3 -4 . Doftar gott och har mycket vackra färger, vitt, rosa, aprikos och blommar hela sommaren.
Iren
Tack Kajsa för så fina bilder! Nu blev jag också inspirerad :-)
jamieblue
Tack Kajsa!

Det var precis vad jag behövde - fina förslag och en uppfattning om hur stora rosorna blir i min zon! Som nybörjare är det svårt att bedöma hur stora rosorna egentligen blir och därför är det också svårt att välja sort. Blir extra glad över att de flesta som du föreslog har fin doft också. Det är ett plus vid en uteplats.

Ros + klematis = bra idé!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon