Hej,
Några kålplantor stod lite dumt och har ränt iväg på höjden i pluggboxen.
Kan jag (som med t ex tomat) sätta dem djupare när jag skolar om, eller är det bara att hoppas att de fixar till det själva, när förutsättningarna blir bättre (mer ljus o svalare).
Över huvud taget undrar jag om ni vet fler arter än tomat som tål att planteras djupare vid omplantering.
tacksam för erfarenheter och råd
AnniiPannii
20-03-2012, 09:04
Jag planterar de flesta perenner lite djupare än de står, ner till hjärtbladen och ibland över hjärtbladen. Gör det även med chilli och paprika. Fungerar för mig men tyvärr vet jag inte hur det är med kålväxter. Växter ur gurksläktet ska inte planteras djupare för då får de rothalsröta, de ska hellre planteras på en liten kulle istället för i en liten grop..
Hoppas du får utförligare svar när det gäller kålen
Jag tror att jag petar alla djupare förutom melonen och gurkan.
Jag har omplanterat någon tidig kålplanta så i år med och de verkar vara nöjda.
Har du redan sådd kålfröer annars, du kanske bor i Skåne?
Jag brukar så " stora kålsådden" under den första halvan av april. ( Östergötland)
Tack ska ni ha, då provar jag att omplantera djupare.
Jag bor i södra Bohuslän, på en väldigt skyddad tomt. Brukar räkna så att jag sår c:a 6 veckor innan jag brukar kunna plantera ut, kålen sådde jag inte förrän i sl. av förra veckan, men de formligen sprutar upp med en gång!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.