lillyhanna.mera@hotmail.fr
Hej!

jag har frösått en hel del inne och de börjar nu bli väldigt trångt vid det fönstret inomhus! Planterade precis om mina kronärtskockeplantor till varsin egen kruka igår. Tror ni att det funkar att sätta ut dem på verandan nu? (inglasad sådan men inte isolerad) Det går inte under 0 därinne, bor i Skåne. Men speciellt varmt är det ju inte heller ännu! 5-6C på dagen, snart varmare hoppas jag!! Jag kan tänka mig att ta in dem på natten, även om det blir lite av ett projekt...

katah
Jag går och funderar samma sak.
Jag brukar öppna mitt växhus-inglasad altan den 1. april, men har den nu tvättat och klart redan nu.

Jag kan sätta dit extravärme, men jag vet att den kommer att hålla vid +2-+5 även på nätterna.
Frågan är vilka växter som klarar av den temperaturen under nätterna.

Jag har där nu alla övervintrare + tidig sallad.

Kan du ge ljus för dina växter i uterummet?
Kan du placera dom vid ett fönster eller placera dit en lampa?

Me flytta inte dit paprikor eller tomat än, de vill hälst ha +10 grader även på nätterna.
lillyhanna.mera@hotmail.fr
Det är väldigt ljust därinne, bara halvgenomskinligt plasttak! De skulle få mer ljus där än i fönstret jag har dem. Det är värmen jag är lite orolig för...

Har också redan mina övervintrare därute, de har ju haft samma typ av temperatur i garaget hela vintern så jag tyckte de lika gärna kunde få stå ljust nu! Intressant med salladen, ska prova att sätta ut min sen! Men det får vänta lite för den sådde jag igår... Mvh Maria
kerstinh
Jag undrar samma sak. Har ett oisolerat uterum där det just nu inte är några minusgrader. På dagarna blir där varmt och fint och på nätterna blir det inte mindre än 2 grader, annars tar jag in plantorna. Nu har jag mina sådda perenner där, men vet inte om jag vågar ställe dit något annat. Vad tror ni? Jag skulle inte flytta ut tomater, chili och paprika där än men vad tror ni om vallmo, salvia, dahlior (sådda och knölar i krukor, dels uppkomna, dels inte), övervintrade pelargoner och fuchsior och andra sommarblommor som rudbeckia, luktärt,...? Tror ni att jag borde kunna våga att ställa ut dem i uterummet?
solbrud
Det har gått några dagar sen tråden startades men men...
jag har ett oisolerat ute rum i zon 4 och har sen två veckor andra växter än sådda perenner. Tex. just massvis med sommardahlior och luktärt. är det risk för frost nån natt så tar jag in allt på brickor men annars så verkar de klara sig bra. jag har väl läst att växter inte växer under 10 grader men det gör mina. Möjligtvis lite långsammare men inte till nån nackdel. Dahliorna delar sig fint med nya blad när jag toppat dem som de ska.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon