sammy78
Hej !

Jag undrar var man kan hitta runda och släta stenar i Skåne ??

Vet att det finns lite i Smygehuk/Smygehamn !

Men finns det andra ställen ???

Frågan kanske är lite off topic men jag vet inte var jag ska fråga annars ??

Tacksam för alla ev. svar ! smile.gif
Meriona
Jag förmodar att du vill köpa från någon trädgårdshandel?

För du vet väl att det är förbjudet att plocka med sig sten hem från naturen utan markägarens tillåtelse?

Gossen Ruda
Sandtag är goda jaktmarker för sten, men fråga först.
sammy78
CITAT (Meriona @ 20-03-2012, 13:23) *
Jag förmodar att du vill köpa från någon trädgårdshandel?

För du vet väl att det är förbjudet att plocka med sig sten hem från naturen utan markägarens tillåtelse?

Jag menar inte att jag ska ta några ... utan jag vill fota dem i olika vinklar och så för att få lite fina svart vita bilder ... lite grafiskt ! (glömde skriva det ser jag nu) duh.gif
Tips mig gärna också om fina stränder i Skåne .... med fin utsikt och så, som är kul att fota smile.gif

Men, när ändå ämnet kom upp .... är det förbjudet att ta några få små stenar från stränder (allmänna/kommunala)
Har sett både vuxna och barn gör detta både i Smygehuk/Smygehamn, på Ribban i Malmö och några andra stränder också !!
Sedan plockar folk upp till exempel bärnsten, snäckor, drivved etc ? hur ligger det till med det egentligen ?! (nu blev jag nyfiken)
Robbanp
Kullaberg! Nere längs stränderna finns det en hel del som Wilks inte hunnit förstöra än.

Inte särskilt runda men - i rasbranterna i ravinen i Skäralid på söderåsen finns det ganska häftiga klapperstensfält. (Heter det så?)
Gröna mormor
Kämpinge har fin utsikt, jag brukar parkera vid Bärnstensmuseet och gå österut mot Trelleborg.
mojan
Detta faller väl under Allemansrätten? Är alls ingen expert på den men jag tror att snäckor, drivved och tång är OK.
Stenar får man inte ta men vi är väl några stycken som tagit med oss en vacker sten från stranden. blush.gif Det är ju skillnad på att ta en sten som minne och att frakta hem ett lass och göra gångar av i trädgården.
Undrar hur det är med bärnsten? Sällan man hittar men de finns ju.

Någon som har stenkoll ( giggle.gif ) på Allemansrätten?

//Rättat stavfel
Gossen Ruda
Sten tillhör markägaren och får därmed inte plockas. Fast tar man någon enstaka sten är det ingen som bryr sig. Bärnstenen var lurigare. Jag har själv gått och letat rav både vid Ravlunda och Fredshög men hittade inget. Hade ingen tanke på om det är tillåtet eller inte men eftersom det alltid plockats utan problem är det förmodligen ok. Det är ungefär som att plocka en blomma fast tusan så mycket svårare att hitta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon