Alexander-VG-zon3
20-03-2012, 13:19
Hej Hej
Hur långt har träden, buskarna, klätterväxterna m.m. kommit hos er ?
Hos mig har häckoxbär fått nya blad, kaprifol har även fått skott tillväxt, alla möjliga olika arter av spirea dock är brudspirea längst kommit, rönnspirea har fått blad, flädern är på gång, syrener sväller och körsbärskornell blommar.
Även vissa rosor har börjat spricka i bladknopparna.
Hortensia och berberis glömde jag. Som spricker.
Huggorm
20-03-2012, 13:39
Hos mig har det inte hänt ett dugg ännu. Det är nog ett par veckor kvar innan det ens börjar synas något
Gunilla T
20-03-2012, 17:17
Här har inte hänt så mycket ännu - varit ganska kyligt en period. De gamla bondsyrenerna har gröna knoppar men så har det varit nästa hela vintern. Azaleorna ser fina ut och trollhasseln blommar - joo...ullungrönnen har stora röda bladknoppar och när de slår ut är det då är det halleluja moment!
Glömde nästan Enkianthus campanulatus - den vackra klockbusken är sprickfärdig - skiftar i grönt och min lilla skenhassel ser ut att ha klarat vintern - små röda knoppar på kvistarna.
Alexander-VG-zon3
21-03-2012, 00:35
CITAT (Huggorm @ 20-03-2012, 13:39)

Hos mig har det inte hänt ett dugg ännu. Det är nog ett par veckor kvar innan det ens börjar synas något
Hoppas vi får en varm april utan bakslag, här har inte varit så mycket frost nu den senare delen av mars.
CITAT (Gunilla T @ 20-03-2012, 17:17)

Här har inte hänt så mycket ännu - varit ganska kyligt en period. De gamla bondsyrenerna har gröna knoppar men så har det varit nästa hela vintern. Azaleorna ser fina ut och trollhasseln blommar - joo...ullungrönnen har stora röda bladknoppar och när de slår ut är det då är det halleluja moment!
Glömde nästan Enkianthus campanulatus - den vackra klockbusken är sprickfärdig - skiftar i grönt och min lilla skenhassel ser ut att ha klarat vintern - små röda knoppar på kvistarna.
En ullungrönn ska jag nog skaffa, du får visa bild på den när den slår ut. Roligt att skenhasslen klarat vintern, dom blommar väl också väldigt tidigt ?
---------------------------------------------------- nytt inlägg
Glömde nämna att dom vilda träden har vissa börjat att slå ut i blommor då, hängen på al, hassel och så salix som slår ut. Men inga blad knoppar än som spricker.
Gunilla T
21-03-2012, 07:43
CITAT (flaxss @ 21-03-2012, 00:35)

En ullungrönn ska jag nog skaffa, du får visa bild på den när den slår ut. Roligt att skenhasslen klarat vintern, dom blommar väl också väldigt tidigt ?
En bild blir det

ang. skenhassel så vet jag inte, den är ny hos mig och skall ha svårt att överleva i dessa zoner men det ser ut som den faktiskt har klarat sig tack vare den milda vintern.
Kaprifolen skjuter nu fart här sedan ett par veckor tillbaka, vilket känns härligt att se.
Huggorm
27-03-2012, 09:49
Krusbärsbusken har ju börjat få löv nu, den har kommit en bra bit i lövsprickningen. Ännu i mars, det måste vara extremt tidigt här i zon 3
Alexander-VG-zon3
27-03-2012, 14:19
Här är måbär helt gröna nu, berberis och oxbär är också hyfsat utslagna. Rönnspirea helt utslagen. Lonicera är också ganska gröna olika sorter, inte sommargröna men massor acv skott på 3-5cm med flera blad på. Forsythia är gå G.
Av träden så börjar hästkastnjen få större knoppar och silverpäronet är redå, likaså prunus syns det på. även magnoliorna händer det saker med.
Vresrosor har kommit igång.
Mina föräldrars ambraträd har fått små blad, skåne zon 1-2.
Synd bara att det ska bli kyla till helgen och nästa vecka.
2007 var ännu tidigare hos mig om man ser till hur långt växterna har kommit. Då hade det redan i början av mars varit flera dagar med +15c +17c.
malarmaster
27-03-2012, 15:12
jag tycker det mesta börjar röra på sig,vi har haft upp mot 18 gr nu i flera dagar,sälg o hassel blommar för fullt,alla rönnar spricker upp o björken har musöron.
mitt känsligaste tillskott från ifjol har iallafall överlevt betula shiloh splash,den har börjat svälla.
hittade också tussilago på min infart,det har jag aldrig haft innan. ulf
Huggorm
27-03-2012, 15:46
Druvflädern är väll den som hunnit längst här, den har 3-4cm långa löv. Annars verkar jag ligga lite efter, de flesta träd har visserligen svällande knoppar men bara olvonet och hasseln börjar spricka upp. Antar att det är för att jag haft frost en del nätter här, det räcker att åka ner till Uddevalla för att se buskar börja bli gröna. Men nu blir det som sagt kallare, det är risk för snö till helgen och nätterna blir kalla igen.
Alexander-VG-zon3
13-04-2012, 17:37
Björken och Brakved börjar få musöron. Hästkastanj har stora knoppar, körbär blommade vid sjukhuset. Prydnadsapel har bristande knoppar, Lönnen har blomknoppar. Try har fullt utvecklade blad och blåtry har blommor. Måbör helt gröna med blommor. Häckoxel är gröna. Rosor kommer igång. Fast det varit svalt så händer det en del ändå.
Powerowic
14-04-2012, 21:57
Vad har ni för definitioner, jag tycker att man ska se bladnerverna på ovansidan, annars om man bara räknar grönt så är det , hägg, krusbär, fläder, druvfläder, blåtry och alla färger av vinbär, vide är på gång, lite småalmar men inga stora, börjar se rosa på persikoblommor
Alexander-VG-zon3
14-04-2012, 22:43
Jag räknar när växten vaknar och knopparna spricker, alm har kommit igång här också. Även aronia och häggmispel. Mycket har ''riktiga'' blad dock små än.
Dom som är mest gröna här är Try, Ribes, Oxbär dom är nästan sommargröna. Brudspirea är också hyfsat grön men inte tät grön. Spirea japonica är lite efter har små tydliga blad med nerver.
Huggorm
28-04-2012, 06:22
Nu först börjar det komma igång på riktigt här också. Hägg börjar bli riktigt grön, och hästkastanj och småbjörkar är inte långt efter. Lönnarna börjar också bli gröna, men det är av blomning.
Av allt utländskt jag planterat är det faktiskt lönnarna som kommit längst. A. negundo är först, tätt följd av a. tataricum och a. saccharum. Men det grönaste jag sett hittills är en speciell poppel som växer inne i samhället, den är alltid först ut. Skulle vilja ha en, men jag vet inte vilken sort det är och dessutom skall man väll helst ha en klon för att vara säker på att få den tidiga lövsprickningen.
Alexander-VG-zon3
28-04-2012, 07:44
Hästkastanj har med börjat nu sen någon vecka tillbaka, vissa har riktiga små blad. Av björkarna är Ornäsbjörken tidigast den är helt grön, inte alls lika grön som den rena arten.
Södra Västerbottens kustremsa: Absolut ingen lövsprickning än, inte på länge! Vi har snö här än!
Alexander-VG-zon3
01-05-2012, 22:36
Nu är det snart sommargrönt här, kanske inte riktigt men någon vecka till så. Olika körsbär blommar friskt, magnolior börjar blomma lite här och där. Päron och äppelträd börjar få blomknoppar och blad. Mahonia blommar. Många björkar är nu gröna, ekarna knoppas. Lönnarna blommar för fullt.
Huggorm
01-05-2012, 22:39
Vissa bokar har slagit ut sedan ett par dagar, men de flesta väntar ännu
Alexander-VG-zon3
01-05-2012, 22:41
Tycker bokarna här är ganska sega iår, har bara sett två st som har blad resten har bara knoppar. Däremot tycker jag eken är ovanligt tidig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.