Jag tänkte plantera om samtliga krukväxter i hemmet och undrar vilken jord de trivs bäst i.
Jag har:
En novemberkaktus
En pelargon, odlad från frö och en köpt.
Två saintpaulior
En minipinnlilja och en stor.
En ampellilja
En strandkastanj
Sen har jag en växt som ser ut som ett paradis med platta blad? Det är en släkting till den i alla fall, men jag vet inte vad den har för namn. Här är en länk från Plantagen:
http://www.plantagen.se/odla_inne/krukvaex...mix-12-cm-kruka
*Stintan*
20-03-2012, 17:33
Jag brukar använda Hasselfors blomjord med små lecakulor. Den funkar bra till alla mina krukväxter utom orkideerna men det finns ju inga på din lista.
Eva i Skåne
20-03-2012, 18:05
Pelargonjord har jag använt ett år till mina pelargoner, men jag upplevde ingen större skillnad mot lite dyrare blomjord/balkonglåde/urnjord.
Min åsikt är att du inte behöver köpa speciell jord bara för pelargonerna.
Lecakulor i blomjorden är bra för att den inte torkar ihopa till en klump så lätt. Som alltid med jord är det bättre att satsa på de dyrare sorterna. Det har man igen på tillväxten. Hasselfors jordsorter har jag bara bra erfarenhet av.
Tänk på att även en bra jord blir urlakad ganska fort och redan efter några veckor är det dags att ge gödning till t ex pelargonerna.
*Stintan*
20-03-2012, 18:44
Du behöver ingen särskild jord till pelargonerna eller novemberkaktusen det går lika bra att använda samma till alla dina krukväxter.
Jag har ingen erfarenhet av plantagens blomjord med leca men testa den vet jag.
Det jag tänkte med kaktusjorden är att den är till för kaktusar, sådder och succulenter.
Rätta mig nu, men är inte pinnlilja en succulent? Likaså "paradisträdet"?
Jag sår en del från frö så en sån jord vill jag ha. Men då satsar jag på blomjord med leca och kaktus/såjorden. Näring har jag, både pelargonnäring och ekologisk krukväxtnäring.
CITAT (Ixxie @ 20-03-2012, 16:52)

Sen har jag en växt som ser ut som ett paradis med platta blad? Det är en släkting till den i alla fall, men jag vet inte vad den har för namn. Här är en länk från Plantagen:
http://www.plantagen.se/odla_inne/krukvaex...mix-12-cm-krukaDet där är ett helt vanligt paradis-träd! Original-varianten.
Okej! Tack!
Men visst är det en succulent?
*Stintan*
20-03-2012, 22:37
Ja det är en suckulent
Alexander-VG-zon3
20-03-2012, 22:46
Jag använder vanlig plant eller krukväxtjord av kvalite även till suckulenter. Till vissa känsliga blandar jag upp extra med leca, grövre sand, grus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.