Christa
Vilka låga brytbönor tycker ni har funkat bäst?

Vill gärna ha en tidig högavkastande sort.

Kan man f öv odla bönor utan att gödsla alls?
*Stintan*
Jag tycker inte att det är någon större skillnad. Har odlat låga bönor i många år och alltid fått jättestora skördar. Även vaxbönor men det är ju bara färgen som skiljer. Jag gödslade mitt trädgårdsland väldigt sällan så det går alldelels säkert bra att odla bönor utan att först gödsla.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 20-03-2012, 17:17) *
Jag tycker inte att det är någon större skillnad. Har odlat låga bönor i många år och alltid fått jättestora skördar. Även vaxbönor men det är ju bara färgen som skiljer. Jag gödslade mitt trädgårdsland väldigt sällan så det går alldelels säkert bra att odla bönor utan att först gödsla.

Brukar du stödja dina plantor på något sätt? Mina välter ofta.
Preussen
CITAT (Christa @ 20-03-2012, 19:36) *

man kan alltid kupa till jord under säsongens gång så blir stödet bättre. har man inte för många plantor kan man sätta en stör vid varje, går även att fixa med snören.

jag har en lågväxande marconiböna om någon är intresserad.
*Stintan*
CITAT (Christa @ 20-03-2012, 19:36) *

Nej jag har aldrig behövt stödja. Plantorna stödjer varandra. Kupar upp lite när jag ändå är där och rensar.
Christa
CITAT (Preussen @ 20-03-2012, 20:01) *
man kan alltid kupa till jord under säsongens gång så blir stödet bättre. har man inte för många plantor kan man sätta en stör vid varje, går även att fixa med snören.

jag har en lågväxande marconiböna om någon är intresserad.

Menar du intresserad när det gäller maconibönans kvalitéer?
Christa
CITAT (*Stintan* @ 20-03-2012, 22:33) *
Nej jag har aldrig behövt stödja. Plantorna stödjer varandra. Kupar upp lite när jag ändå är där och rensar.

Kupa som både du och Preussen skriver verkar ju vara ett tips som är värt att prova. Har aldrig tänkt på det.

Hur mycket kan man kupa utan att plantan kan ta skada?

Om dom skall stötta varandra så antar jag att man måste plantera dom i grupp och inte i rader. Hur brukar du göra för att de skall stötta varandra?

En risk med att plantera dom tätt är ju också att dom kan få gråmögel. Jag har nog satt dom glesare och glesare för att få in mer luft mellan plantorna.

Jag gjort små metallstöd och provat men är inte helt nöjd med det.

Undrar hur dom kommerciella odlarna gör?
Preussen
CITAT (Christa @ 21-03-2012, 06:53) *
Menar du intresserad när det gäller maconibönans kvalitéer?

så kan man oxå uttrycka sig och det i sig är en god anledning att testa odla dem. det är en lågväxande skärböna. har bönor över så det är bara att höra av sig.

CITAT (Christa @ 21-03-2012, 06:59) *
Kupa som både du och Preussen skriver verkar ju vara ett tips som är värt att prova. Har aldrig tänkt på det.

Hur mycket kan man kupa utan att plantan kan ta skada?

Om dom skall stötta varandra så antar jag att man måste plantera dom i grupp och inte i rader. Hur brukar du göra för att de skall stötta varandra?

En risk med att plantera dom tätt är ju också att dom kan få gråmögel. Jag har nog satt dom glesare och glesare för att få in mer luft mellan plantorna.

Jag gjort små metallstöd och provat men är inte helt nöjd med det.

Undrar hur dom kommerciella odlarna gör?

så länge du inte täcker de blommande delarna gör du inte fel smile.gif
*Stintan*
Jo jag sår i rader och ganska tätt i raderna. Ca 40-50 cm mellan raderna och lite mer efter varannan rad så man kan gå där. Gråmögel fick jag en väldigt regning sommar men då hade jag hunnit skörda massor redan aldrig annars.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon