Full version: Romansalladsort
jimmy76x
Jag har köpt ifrån Frökungen http://www.frokungen.se/froer/gronsaksfroe...at-counter.html , påsen innehåller ca 500 frö står det. Ska man sätta fröna en och en? Alltså ska min lilla påse räcka till 500 huvud? Sår man direkt i jorden eller måste man sätta inne först? vilket är bäst? Om man ska driva upp plantorna inne, är det ett frö i varje småkruka då? När kan man plantera ut dessa?

Hoppas någon kan förklara
Preussen
CITAT (jimmy76x @ 20-03-2012, 18:08) *
Jag har köpt ifrån Frökungen http://www.frokungen.se/froer/gronsaksfroe...at-counter.html , påsen innehåller ca 500 frö står det. Ska man sätta fröna en och en? Alltså ska min lilla påse räcka till 500 huvud? Sår man direkt i jorden eller måste man sätta inne först? vilket är bäst? Om man ska driva upp plantorna inne, är det ett frö i varje småkruka då? När kan man plantera ut dessa?

Hoppas någon kan förklara

ja, varje frö kan ge upphov till ett unikt salladshuvud. det går att förså inne och då enskilt i en liten kruka. skall du så direkt på friland kan du bredså och sen gallra.
Åsa, mälardalen zon 2
Och ska man så ute kan man så direkt som marken tinat i princip ifall man, vill sallat gror i ganska kall jord (kan gro sämre ifall man ställer sådden för varmt ifall man ska förkultivera inne)
jimmy76x
CITAT (Preussen @ 20-03-2012, 20:04) *
ja, varje frö kan ge upphov till ett unikt salladshuvud. det går att förså inne och då enskilt i en liten kruka. skall du så direkt på friland kan du bredså och sen gallra.

Jag är lite nybörjare, när man bredsår, strör man bara ut en massa frö över hela bädden? När man gallrar, vad gör man då, tar man bort de som är "kassa" eller hur fungerar det?

Tack för hjälpen
Preussen
CITAT (jimmy76x @ 20-03-2012, 21:09) *
Jag är lite nybörjare, när man bredsår, strör man bara ut en massa frö över hela bädden? När man gallrar, vad gör man då, tar man bort de som är "kassa" eller hur fungerar det?

Tack för hjälpen

det kan man göra men för att göra den enklare att hantera drar man hackan/redskapet i jorden mellan 2 uppsatta stolpar. kan kalla det radså oxå. gallra är att se till att plantorna har det rätta avståndet mellan varandra. behöver man ta bort plantor tar man bort de som ser sämst ut.

ett tips är att låna en bok om grönsaksodling av tex Lena Israelsson eller Åke Truedsson.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon