smuleborg
Vi har två P x Ardens; den ena (vi har spridit riskerna smile.gif ) har vinterförvarats under lysrör. Den omplanterades för en vecka sedan, attans vad den satte fart. Jag ser nu att en lång härlig "reva" i stort sett är bryten. Jag fantiserar om att stickllingföröka den här "revan". Har läst att den är mycket svår att sticklingföröka. Har du testat att sticklingföröka denna raring, hur har du gjort? Mycket tacksam för svar.
smuleborg
Puff. Ingen som har testat?
Peztis
Nä, men den var oerhört vacker! Säg till när du har många sticklingar så kan du få svänga förbi med en! biggrin.gif
(För visst var det väl du som hade koll på var min brevlåda står?!)
Peztis
Hittade detta om växten, jag tror hon som har skrivit det bor i Märsta, förresten, och säljer en hel del på Tradera. OBS! Mina spekulationer!
smuleborg
Tack. Jag vet inte om jag blev klokare av att läsa länken, men tack ändå.

Svänger självklart förbi om vi lyckas.

Och jag lovar att här berätta hur vi gjorde.
aldo
Jag har haft den men aldrig tagit sticklingar .

Men...jag läser i Susanna Roséns bok "Stora pelargonboken " :
" ....genom att stammen är kort kan den vara svår att ta sticklingar av ".

Lycka till !
Peztis
CITAT (smuleborg @ 27-03-2012, 20:17) *
Tack. Jag vet inte om jag blev klokare av att läsa länken, men tack ändå.

Svänger självklart förbi om vi lyckas.

Och jag lovar att här berätta hur vi gjorde.

Nä, inte jag heller egentligen men jag tyckte det stod en del intressant om den, det var därför jag länkade. biggrin.gif
smuleborg
CITAT (aldo @ 28-03-2012, 20:37) *
Jag har haft den men aldrig tagit sticklingar .

Men...jag läser i Susanna Roséns bok "Stora pelargonboken " :
" ....genom att stammen är kort kan den vara svår att ta sticklingar av ".

Lycka till !

Jo det är ju det.

För övrigt, Susannas "Stora Pelargonboken" tycker jag är den bästa svenska p. boken.

CITAT (Peztis @ 28-03-2012, 21:37) *
Nä, inte jag heller egentligen men jag tyckte det stod en del intressant om den, det var därför jag länkade. biggrin.gif

Bug och bock!
smuleborg
Puff.

Ingen som försökt att sticklingföröka denna raring?
smuleborg
Jag har nu fått svar i denna fråga av Lena Ljungquist, rart av henne att ta sig tid och svara på mitt mail. Då jag inte uppfattar mejlet av privat karaktär klipper jag här in relevanta delar

Det går absolut att sticklingföröka P. x Ardens bara det finns något att klippa av med blad och tillväxtpunkt. Problemet är främst dess växtsätt som gör att det mest blir en knöl och en massa blad. (har du läst
om bladförökning av pelargoner på vår hemsida)?

Annars gör man som vanligt. Jag sätter alltid ardenssticklingar i Root Riot, som jag gör med alla sorter jag är extra angelägen om att de ska rota. Misslyckas nästan aldrig.
Peztis
Vad bra att du äntligen har fått svar!

Jag har alltid fått höra att man inte kan föröka pelargoner av endast ett blad men jag klippte ned en pelargong en gång och stoppade de vackra bladen i ett glas med vatten som en bukett. Döm då om min förvåning när det kom rötter!!!
Senare har jag då läst att man visst kan föröka på detta sätt. tar lite längre tid änmed en riktig stcikling men å andra sidan så kan det vara lättare att komma över ett blad än en stickling, lättare att fråga om man får bryta av ett bald än en topp, liksom. smile.gif

Lycka till med förökningen, berätta gärna hur det går för dig.
Bassam
Hej

Det är bättre om man använder rötter harmoni.

H.Bassam
smuleborg
CITAT (Peztis @ 06-04-2012, 12:23) *
Vad bra att du äntligen har fått svar!

Lycka till med förökningen, berätta gärna hur det går för dig.

Ja, och från en av Sveriges främsta p.förädlare. Ser det som en generositet.

Du kan bli nästa "Sveriges främsta p.förädlare". Hinner du med att svara på våra mejl? Visst sjutton gör du det. Det där att dela med sig. Av det man brinner för.

Jag tycker bl.a. att Michiels, verkligen ska upptäcka svenska p.förädlare och "gamla svenska sorter". Det är magert på den fronten. Får lobba nästa gång jag är där.

Red: Stavfel.
Peztis
"...Det där att dela med sig. Av det man brinner för..."

Det är väl därför man hänger här på Odla! yes.gif
Inte för att jag är främst på något sätt - lååångt ifrån! - eller på något vis aspirerar på det men kan man hjälpa någon så blir man ju själv lite glad.
smuleborg
Jo visst är det så, här delar vi med oss. Med glädje.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon