Anny
Har någon tips på hur man lättast tar bort mossa på knottriga stenplattor som ligger som gångplattor med gräsmatta intill och på andra lite större platser.
Frågor som väntar på tips är
- hur gör man enklast
- när är bästa tiden att få enklast få bort mossan
- vilka hjälpmedel behövs
Att handrengöra med nån liten borste är inte aktuellt.
Tacksam
jaj-51
Högtryckstvätt funkar fint.
Rengjorde mina gångar och garageinfart idag.
Mossa och alger är som bortblåsta biggrin.gif
ingrid fuxwall
Själv brukar jag skrapa bort mossan
Gossen Ruda
Har tidigare skrapat och använt stålborste, numera lånar jag brorsans högtryckstvätt.
Maj-Elén
Har du något alkaliskt som t.ex vedaska kan du pudra det lite lätt över plattorna.
Gossen Ruda
CITAT (Maj-Elén @ 21-03-2012, 07:12) *
Har du något alkaliskt som t.ex vedaska kan du pudra det lite lätt över plattorna.

Funkar det? Testat? Jag har annars funderingar på att strö ut soda eller kaustiksoda.
Maj-Elén
Kaustiksoda är starkt frätande och kanske inte så lämpligt om man har djur t.ex hund och katt som går omkring på tomten. Dessutom har man vedaskan gratis.
Gossen Ruda
CITAT (Maj-Elén @ 21-03-2012, 07:27) *
Kaustiksoda är starkt frätande och kanske inte så lämpligt om man har djur t.ex hund och katt som går omkring på tomten. Dessutom har man vedaskan gratis.

Jag har djurförbud på min tomt, allt obehörigt beträdande sker på egen risk.
fvd
Jag har kört högtryckstvätt i många år och tycker att det har sparat mycket tid och resultatet blir kanonbra. De första åren körde jag varje år men numera räcker det vartannat p g a ett medel som jag fick av försäljaren. Först tänkte jag det är någon ny värdelös produkt men det funkar faktiskt. Det är ett skum som man sprutar på innan man tvättar. Tänk på om du köper eller hyr maskinen att det måste vara krut i den annars blir man stående i evegheter. Jag har för mig att jag betalade runt tretusen för tio år sedan.
KRT
Menar du sådan betongplattor med småsten ingjutna? Det har vi runt delar av vårt hus och det enklaste och bästa är nog att ta högtryckstvätten......
Men en liten varning - man blir SMUTSIG smile.gif ta på dig regnställ och var noga med att inte spruta mot fönster, bilar etc - det stänker ganska bra.
Överbölingen
? Varför ta bort mossan?
jaj-51
CITAT (Överbölingen @ 22-03-2012, 01:53) *
? Varför ta bort mossan?

För att man inte vil ha mossa på stenplattorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon