Rosino
Hur ska man veta vilka frön som är ljus- och vilka som är mörkergroende? Jag tycker inte jag sett några uppgifter om det på de fröpåsar jag haft.

Eller innebär det helt enkelt bara att de frön som ska täckas med jord är mörkergroende, och de som sås utan att täckas är ljusgroende?

Nybörjare confused.gif
CillaM
Tror att du inte behöver oroa dig, så småningom gror det iaf. Vilka fröer är det frågan om förresten?
Eva 33c
Fröer som måste ha mörkt för att gro är rätt ovanliga, kommer nte på nåt exempel på rak arm.... Däremot är det väldigt många som gror bättre om de får ljust, och för vissa är det absolut nödvändigt. Jag sår allt (som jag förkultiverar inne alltså) ytligt, täcker bara med lite vermiculit för att hindra att fröerna inte torkar ut så lätt. Om det inte står uttryckligen på påsen att ett frö måste mörkt el ljust för att gro så går det bra vilket som. Generellt kan man säga att små fröer oftast vill ha ljust medan större åtmisntone tål mörker. Och ljust betyder just ytlig sådd, inte direkt belysning nödvändigtvis.
Det finns en del källor på nätet man kan konsultera tex
Tom Clothier
Jelitto som har såråd till alla arter de säljer.
Det finns fler ställen också men dessa två räcker långt tycker jag.
Rosino
CITAT (CillaM @ 20-03-2012, 22:56) *
Tror att du inte behöver oroa dig, så småningom gror det iaf. Vilka fröer är det frågan om förresten?

Det var mest i allmänhet jag undrade, men jag läste nånstans att smultron ska gro mörkt.
Jag har sått bl.a. paprika, tomater och smultron.

Tack Eva 33c för länkarna!
Eva 33c
Smultron och mörker vet jag också har diskuterats, men min erfarenhet sen många år är att de gror bra ytligt sådda utan speciell mörker täckning. Tomater och paprika likaså.
Rosino
CITAT (Eva 33c @ 21-03-2012, 09:19) *
Smultron och mörker vet jag också har diskuterats, men min erfarenhet sen många år är att de gror bra ytligt sådda utan speciell mörker täckning. Tomater och paprika likaså.

Låter bra, då kör jag på det - tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon