nasse123
21-03-2012, 10:02
hej,
jag köpte för en vecka sedan ett antal pelargonsticklingar som jag planterade i såjord och har försökt hålla fuktiga hela tiden med vattning. Dom står i skuggan men ändå ljust. Nu har dock flera fått gula blad och gula kanter på bladen. Vad kan detta bero på?
bilder:
http://img41.imageshack.us/img41/9618/blomma1.jpghttp://img854.imageshack.us/img854/3935/blomma2.jpg
*Stintan*
21-03-2012, 11:01
Du ska inte plantera dom i såjord utan i vanlig blomjord. Hur såg rötterna ut? Lossade du rötterna före plantering? Funderar på om dom fått för mycket vatten kanske.
Eva i Skåne
21-03-2012, 11:16
Jag säger som Stintan - Inte såjord. Den är bara till för orotade sticklingar, men när det finns rötter behöver sticklingarna näringsrik jord.
Jag tycker inte det ser ut att vara någon fara med dina sticklingar eftersom de vissna bladen bara är de nedersta och de ser friska ut i toppen. Annan jord så tror jag det blir fina friska pelargoner av sticklingarna. De gula bladen kan du lika gärna ta bort direkt. Har de väl börjat gulna så tillfrisknar inte de bladen, men det kommer nya. Lycka till!
Beckis83
21-03-2012, 12:26
Hmm...tycker att det ser ut att va lite bladlösslik på bladen,men jag kanske ser fel. Dom klarar sig nog bara dom får bättre jord.
Hej.
Ingen fara det är bara de älsta nedre bladen som farit illa under mishandel som transport och miljöbyte inebär.
Plocka bort de visna bladen när de torka.
Dina sticklilingar är hungriga och behöver näring.
Vattna med halv dos flytande näring.
Låt sticklingarna vara kvar i krukorna en omplantering till näringsrik jord skadar rötterna i onödan.
nasse123
22-03-2012, 09:26
ja man tackar för svaren. Jag hade vid närmare inspektion odlat dem i blomjord och inte såjord

Har klippt bort bladen och försäkrat mig om att dom inte är över/undervattnade. Jag hoppas det går bra nu. Jag köpte 10st sticklingar för iallafall ha ett par kvar efter att dom växt ut
Det där med övervattning är viktigt! De gillar inte att stå för fuktigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.