Veroniac
21-03-2012, 10:07
Som novis på hela växtområdet behöver jag lite bra tips till min uteplats. Jag vill ha en växt som skall planteras i kruka bredvid vår förrådsvägg. Den skall vara 150-180 cm hög. Tyvärr är det skugga på platsen under större delen av dagen men någon timmas sol på eftermiddagen. Bor i zon 1
Jag har tittat på olika varianter av miscanthus men efter vad jag förstår så trivs den bäst i sol. Bergsbambu verkar annars vara ett alternativ som kanske skulle fungera men den tar väl något år innan den skjuter i höjd. Eftersom den ska fungera som ett litet insynsskydd skulle jag helst vilja att den hann växa högt i år.
Är det för många önskemål?
Tacksam för tips:)
Att få en planta att bli så hög så den ger insynsskydd första året är kanske svårt.
Du skulle ju kunna köpa en redan stor, hög planta av en växt du gillar. Det blir naturligtvis lite dyrt men det kanske löser ditt problem?
kerstinh
26-03-2012, 20:32
Jag håller med mojan att det nog blir svårt att få något som ger insynsskydd direkt. På lite längre sikt tycker jag om relativt snabbväxande tåliga klematis. Där kan du ju välja något snyggt för den att klättra på också. Du kan t.ex. bygga eller köpa en lite större rektangulär träkruka med spaljé, så får du lite insynsskydd redan i år och när klematisen har växt till sig, blir det nog riktigt bra.
Annars är ju ett tricks med just snabbväxande insynsskydd att plantera en långsiktig lösning och sedan fylla på med ettåriga klättrare, men de brukar oftast gilla sol.
Man kan även låta murgröna klättra på spaljéer eller galler. Jag tycker att det är rätt snyggt, men det är ju en smaksak. Har sett att de börjar sälja färdiga element på någon meter eller två, men då blir de inte jättebilliga tyvärr.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.