Hej! Jag har sått nätmelon, dessa står under lysrör i källaren, är runt 22 grader dagtid, 17 grader nattetid under, nån som vet varför bladen blir gula, de ser ju inte torra ut? De får mycket vatten, kanske för mycket? De har fått karaktärsblad och börjar öka på med ännu flera blad nu...
/Frida
Eva 33c
21-03-2012, 10:54
Är det hjärtbladen (de där allra första bladen) som blir gula eller de nya karaktärsbladen? Många växter gör sig av med hjärtbladen när de riktiga kommer, de har liksom gjort sitt då. Annars kan de vara för mycket vatten, det hänger lite på proportionerna på växtens rotsystem och jordvolym/krukstorlek. En liten planta i en för stor kruka som är helt genom vattnad kan lida av syrebrist då den inte hinner förbruka vattnet i jorden i rimlig tid. Men det kan finnas fler skäl också, en bild kan underlätta gissandet . )
Nej, det är inte hjärtbladen, utan karaktärsbladen som blivit gula... De står fortfarande i ganska små krukor. Det är bara nätmelonen som blivit gul i bladen, vattenmelonen som står bredvid i lådan är helt grön och fin... Men jag får väl avvakta och se!
Hej
Detta tyder på att växter behöver näring.
H.Bassam
andreas75
22-03-2012, 07:55
CITAT (Bassam @ 22-03-2012, 03:52)

Hej
Detta tyder på att växter behöver näring.
H.Bassam
+1
Men jag hade också gulnade blad på min pumpa när jag övervattnade den.... - Trodde i början att det var svårt att övervattna dessa växter, men det går visst...
CITAT (andreas75 @ 22-03-2012, 07:55)

+1
Men jag hade också gulnade blad på min pumpa när jag övervattnade den.... - Trodde i början att det var svårt att övervattna dessa växter, men det går visst...
Jag misstänker också att jag övervattnat, de har stått bredvid gurkan som ska ha MASSA vatten och fått väldas mycket vatten... Lite ivrig är man allt ;-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.