smartie
Hej!

Har nu äntligen tagit mig i kragen och planterat om mina krukväxter efter att de i flera år fått stå i samma krukor och jord, och konstigt nog verkat må ganska bra ändå. Kändes mycket bra för det dåliga samvetet. Dock verkar inte växterna så förtjusta till min förskräckelse. De ser hängiga ut och har fått en massa gula blad. Jag planterade om för ca två veckor sedan.

Jag kan inte känna att den nya jorden är speciellt varken torr eller blöt, och det är inte speciellt ömtåliga växter - gullrankor, garderobsblomma etc. Jag trodde jag planterade om enl konstens alla regler, men jag måste ha gjort något fel. Jag köpte jord på Blomsterlandet, något billigt erbjudande, minns ej vilket märke. Lade ett lager lecakulor i botten på de nya, större krukorna, tog bort ganska mycket av den gamla jorden och ansade rötterna rätt ordentlig. Kan det vara dålig jord, för hård ansning av rötterna, för mycket eller för lite vatten eller att det blivit för lufttätt i nya krukorna? Hur hårt/löst ska man trycka till jorden? Har ej vattnat med näring sedan omplanteringen. Ska man vattna mycket eller lite efter omplantering?

Jag trodde de skulle frodas och trivas nu, men det kanske är normalt att växterna mår lite "kymigt" den första tiden efter omplantering? Jag vet inte vad jag ska göra och hoppas på ett enkelt svar från er!

Mvh Nina Martinsson sad.gif
Fenja
Hej!
Tycker det verkar lite underligt att dina växter reagerat så. Jag kan nämna några olika skäl som jag kan tänka mig och det är: För hård ansning av rötterna kan göra att växten får problem med vatten och näringstransporten. Klipp ner och ta skott som backup, genomvattna så att det kommer ut vatten i botten på krukan, men låt den ej stå kvar i detta, utan häll av det. Låt stå på ljus, ej solig plats, med en plastpåse som du sticker hål på över.
Vattningen, för lite - men det borde du lätt se på jorden är torr, eller för mycket om du låtit dem stå kvar i genomrunnet vatten så de börjat ruttna. För våta plantor häller du av allt överflödigt vatten från, ställ ljust, ej soligt och låt torka upp ordentligt. Kanske kan vara klokt att klippa sticklingar (ex gullranka rotar sig fort både i vatten och jord) för säkerhetsskull. När det gäller garderobsplantor vill de hellre har torrt än blött om "fötterna", jag vattnar min med minst en veckas mellanrum. Säkraste sättet att döda dem lär vara övervattning.
Kan du lyfta ganska häftigt i plantan utan att krukan lossnar har du nog krukat lite för hårt... peta bort jorden och kruka om utan att trycka så hårt!
Lycka till!
Fenja
Lavendela
Åh Smartie, jag känner igen det där! Särskilt gullrankor! Så länge fyrametersrankan får ha sin gamla jord utan näring i en kruka stor som en konservburk växer den så det sprutar men går jag upp en krukstorlek och ger lite fräsch jord lägger de nästan av! Som en fjällväxt i tropikerna, den dör av bekvämlighet!
Jennan
Såg att du Nina fått svar på denna fråga på "Gröna Rum - hemsidan"!!

biggrin.gif

Smart att fråga på flera ställen wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon