Har nu äntligen tagit mig i kragen och planterat om mina krukväxter efter att de i flera år fått stå i samma krukor och jord, och konstigt nog verkat må ganska bra ändå. Kändes mycket bra för det dåliga samvetet. Dock verkar inte växterna så förtjusta till min förskräckelse. De ser hängiga ut och har fått en massa gula blad. Jag planterade om för ca två veckor sedan.
Jag kan inte känna att den nya jorden är speciellt varken torr eller blöt, och det är inte speciellt ömtåliga växter - gullrankor, garderobsblomma etc. Jag trodde jag planterade om enl konstens alla regler, men jag måste ha gjort något fel. Jag köpte jord på Blomsterlandet, något billigt erbjudande, minns ej vilket märke. Lade ett lager lecakulor i botten på de nya, större krukorna, tog bort ganska mycket av den gamla jorden och ansade rötterna rätt ordentlig. Kan det vara dålig jord, för hård ansning av rötterna, för mycket eller för lite vatten eller att det blivit för lufttätt i nya krukorna? Hur hårt/löst ska man trycka till jorden? Har ej vattnat med näring sedan omplanteringen. Ska man vattna mycket eller lite efter omplantering?
Jag trodde de skulle frodas och trivas nu, men det kanske är normalt att växterna mår lite "kymigt" den första tiden efter omplantering? Jag vet inte vad jag ska göra och hoppas på ett enkelt svar från er!
Mvh Nina Martinsson