popadero
Hej forumet!
Har en kolonilott med stora kvickrotsproblem (min lott har stått tom i flera år tills jag fick den förra våren) och har nu klurat ut att man alltså kan kväva ogräs runt buskar, utan att kväva busken. Och det låter ju bra! Tänkte göra så att jag lägger markduk runt mina bärbuskar för att kväva kvickroten, och häller på ca 15 cm matjord ovanpå den och planterar typ flocknävor där. Är det dumt att göra så? Försämras härdigheten på nävorna om de odlas så att säga ovanpå en markduk (jag tänker för att deras rötter inte kommer längre ned än duken). Eller ska jag lita på att nävorna klarar att konkurrera ut ogräset ändå? Vill inte gräva om för mycket och skada buskarnas rötter, men det ser ju så himla fult ut med all kvickrot. =(
Ett alternativ är att bottna med tidningspapper istället för markduk, så hoppas jag att kvickroten kvävts lagom när tidningspappret multnat. Kan det va något?
addo
Mina nävor har klarat av precis den behandlingen, det är nog dock bra att ta bort markduken efter kvikroten har kvävts då busken får sämmre näringstillförsel med markduk som stoppar dagmaskarna ovanför dess rötter.
Gunilla T
Inget svårt val, tycker jag biggrin.gif

Sätter du tidningar så förmultnar de så småningom och buskarna får tillgång till markförnan igen (som de behöver) men varför kämpa med ogräs och sedan plantera in en flocknäva som är väldans invasiv och blir snart ett problem i sig - man måste inte ha undervegetation.

Sätt ut tidningar och fyll på med mull eller täckbark så framträder dina buskar så vackert. Efter några år har tidningarna försvunnit och du har fin jord under buskarna som du kan vårgödsla varje år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon