Full version: Jordfräsa rabatt?
sarhe1
Jag har blivit ansvarig för att snygga till föreningens rabatt (1,5*6 meter). Numer växer en hel del ogräs samt lite oidentifierade rabattväxter i en salig, snårig röra och jag vill göra nytt från början. Jag hade först tänkt att jag skuylle gräva bort all gammal jord och verkligen starta om rabatten från början så jag ringde till Göteborgs Lastbils Central för att höra om de kunde frakta undan den bortgrävda jorden. De rekommenderade istället att jag skulle hyra en jordfräs och fräsa sönder rabatten, kratta ur det grövsta spillet och förnbättra med kompost/gödsel samt nyplantera.

Vad tror ni om det? Är det inte en grorgrund för en massa ogräs? Eller är det kanske en smart idé?

/Sara
mamamaggan
Jag tror inte på jordfräs.

En kompis man skulle ta död på kirskålen i en av deras rabatter m h a jordfräs. Resultatet blev att de aldrig haft så mycket kirskål som efter den behandlingen .

Jordfräsen slog sönder kirskålens rötter i små små bitar och varje bit blev en ny planta.
Gunilla T
Jag skulle aldrig sätta en jordfräs i en rabatt - då har man evighetsproblem precis som Mamamaggan skriver. Alla ogräsrötter slås sönder till miljoner små rötter som sedan gror och det viktigaste - du tar död på maskar och mikroliv.

Ta en grep och gräv upp - det sitter inte så djupt.
Peztis
Här är en av de där sakerna som det tvistas om...

Jorden blir ju fin av att fräsas men maskarna blir det definitivt inte! Och jag tillhör dem som tycker att maskar är bra i jorden. biggrin.gif

Vet du vad som finns i rabatten? Är det inget som är värt att räddas?
Jag har några rabatter hemma som jag försöker göra något åt och där har det varit mycket ogräs av olika slag. Jag har börjat med att gräva upp växterna och planetrat dem i krukor. Sedan är det bara att sätta igång med grepen. Nu under våren är det kasnke svårare att se vad som göms men å andra sidan är jorden mycket lättare att gräva i nu och det är rätt lätt att få upp ogräset, jag rev och slet en del i söndags.
Och visst är det så att du slår av fröställningar och blandar ned dem i jorden, har du kirskål och en del andra otrevliga saker så slår du sönder rötterna och de blir alla små nya plantor...

Haha, här fick du samma svar i raskt takt. Tog lite tid att posta mitt eftersom min son satt brevid och pratade. När jag sedan tryckte på Skicka svar såg jag de andras svar. biggrin.gif
Gossen Ruda
Att forsla dit ny jord kan vara en lösning men all köpejord är bemängd med ogräsfrön så det blir till att rensa några år. Sällan rotogräs dock.

PS. Vågar man skriva Roundup? rolleyes.gif
Överbölingen
Grepvänd jorden och plocka bort alla "vita" rötter du ser.
Sedan:
1. täck med dubbla lager svarta plastsäckar eller svarplast i minst ett år.

2. Vila i två veckor och läggen "mask" av kartong och spraya ytan med RU.
Gör om proceduren efter 2 veckor.
Gör sedan om proceduren efter 2 veckor.
ev Gör om proceduren efter ytterligare 2 veckor.
notera att det skall sprayas under värme och solsken.
Därefter kan du plantera. Rensa ogräs varannan vecka i två år.
Sedan bara tre ggr år om du inte har revsmörblomma, kirs och kvickrot.

Men det blir fint ändå. Vårt vackraste ogräs är förgätmigej och veronikortyp ögontröst samt ängsklocka. Men vår trädgård är lite bohemisk.
Peztis
Fast om det bara är "vanligt" ogräs, dvs inte kirskål, så behövs inte någon täckning eller gifter. Då är det ju bara (!) att gräva, rensa, blanda ned en massa gödsel och kompost, plantera, gärna täcka ytan med bark el liknande och sedan rycka de ogräs som kommer. Och naturligtvis vattna...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon