Full version: blå druva
snufflan
Jag fick förra sommaren en stickling av blå druva. Vet inte vad det är för sort, men den skall iaf vara härdig hos mej (zon 3) och skall klara vinterkyla ned till ca -20 grader. När jag fick den lilla plantan, kunde jag inte riktigt bestämma mej för var jag skulle plantera den, så den växte i kruka fram till i höstas, som jag sedan har vinterförvarat mörkt och svalt. Nu har den emellertid skjutit i väg rejält med en ca 1,5 meter lång ranka. Kan jag redan nu plantera ut den mot min södervägg, efter viss avhärding, eller ska jag vänta tills risken för nattfrost är minimal?
RibesRubusVitis
Jag skulle vänta till början av juni med plantering (gör så med mina egna sticklingar). Däremot bör plantan vänjas vid solljuset gradvis, så är det hyfsat varmt ute kunde du lämpligen bära den ut och in i början. Det är inte kölden som är värst utan solen. Står plantan för länge i sträck blir bladen helt vita.
Alexander-VG-zon3
jag hade börjat avhärda redan nu (har redan börjat med mina sticklingar som har fått blad och dessa planterar jag ut efter att frosten är förbi här vilket är i mitten av maj), men ta in vid frost och som redan skrivits skydda den mot solen.

Frost dödar blad och skott och solen bränner sönder blad som bildats inne.
snufflan
Tack för hjälpen. Jag lyder era råd smile.gif
snufflan
CITAT (RibesRubusVitis @ 21-03-2012, 22:37) *
Jag skulle vänta till början av juni med plantering (gör så med mina egna sticklingar). Däremot bör plantan vänjas vid solljuset gradvis, så är det hyfsat varmt ute kunde du lämpligen bära den ut och in i början. Det är inte kölden som är värst utan solen. Står plantan för länge i sträck blir bladen helt vita.

När jag fick plantan, fick jag rådet att plantera den mot en solig, varm södervägg. Jag tänker på det du skriver om att bladen blir helt vita, om det står i förstarkt solljus för länge. Törs jag då plantera efter det rådet. Vill inte att plantan ska ta skada. Eller gäller det bara vinterförvarade plantor som skall avhärdas?
merlin68
Alla mina vinrankor växer i rent sydläge eller syd-sydostläge. Ingen har fått vita blad det gäller nog bara under tiden du avhärdar en ung planta. De ska stå så soligt och skyddad som möjligt och gärna även lite åt det torrare hållet! Vanta med utplanteringen till början på juni men ställ ut krukan redan nu när vädret tillåter och skydda den mot stark sol med lite fiberväv i början. Ta in den nattetid eller om det kommer en köldknäpp.
Ugglemormor
Jag har en vinranka i en stor kruka, som jag fick ett år sedan. Den växte som attan i växthuset och sedean fick den åka in i garaget. Jag klippte ner den i januari och nu kommer det skott och även blomställningar på den, men där den nu står är det lite för mörkt så jag tänkte flytta den till uterummet där det finns gott om ljus tills jag kan ta den till växthuset.
Jag tror inte att det behövws byta jord i den, men kratta ner nytt och gödsla den.....
tror ni att det går?

Jag tigger och ber om uteplats till den men ikke sa han jag lever ihop med ......... angry.gif
RibesRubusVitis
Visst går det, det är just så man bör göra. När det börjar komma grönt ska detta ha rejält med ljus. Gödning är däremot inte lika viktigt för vinrankor.

Först nu ser jag Snufflans fråga en bit upp. Det är alltså bara innan plantan blivit van vid ljus, som den kan chockas av en överdos. Och det som växer upp i fullt ljus är redan från början anpassat till ljuset. Samma gäller vind och kyla; det krävs en omställningsperiod när växtcellerna förändras. I Sverige går det knappast att överdosera solljus på härdade plantor. Det är därför som man ska vara försiktig med sommarbeskärning. Bladen skapar näring som går ner i rötterna och hjälper växten att överleva vintern.
Ugglemormor
Mina tyskköpta klematissar var i ett svalt växthusdel, samt andra som de hade. Köpte en kaprifol, Loricera peridymenium "Serotina" på samma ställe. Tyckte att den var så vacker i blom.
Ska jordslå klematisarna tills jag kommer åt att gräva plats åt dem.
Kapriforen får nog i börja med en stor kruka tills jag "mutat" in mig i trädgården ....... tummenupp.gif
CharlotteF
Hur tar man sticklingar på vinrankor, och när? smile.gif
RibesRubusVitis
Jag brukar ta mina vid nyår, eller strax efter, när jag ändå klipper ner det allra mesta av årets tillväxt. Brukar bara lämna kvar en eller två knoppar på förra årets förvedade rankor. Fast sen sparar jag klippet i en fuktig tidning som läggs i en brödpåse i kylen till ett stycke in i mars. Då är det lagom att sätta sticklingar (rätt sida upp) i "så- och kaktusjord" som vattnas rejält och får en plastpåse över som skydd mot uttorkning när knopparna brister. Då räcker ljuset till och de nya rotade plantorna kan sättas ut i början av juni. En del av mina sticklingar har jag nyss burit ut till det lilla växthuset på kolonin, men de flesta står kvar hemma i fönstret.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon