|
Ekvalla
21-03-2012, 18:27
Detta ogräs exploderade förra sommaren. Först och främst i stora drivor i gräsmattan, men sedan smög de sig även in i rabatter. Vad är det för något? Och hur blir jag av med det?  Tack på förhand!
Monarda
21-03-2012, 18:54
Ser ut att vara en näva av något slag. Blev det blommor?
andreas75
26-03-2012, 01:55
CITAT (Monarda @ 21-03-2012, 19:54)  Ser ut att vara en näva av något slag. Blev det blommor? Den här blev jag nyfiken på.... har den lite överallt själv, och trodde också det var näva. Har inte sett några blommor på den än, men jag är relativt nyinflyttad.
Den där känns igen här med. Breder ut sig rätt rejält gör den med. Platt och brett. Men hittar man bara mitten så går den lätt att ta bort. Men vad den heter kan jag inte heller hjälpa dig med.
Den där växten har jag också... det blir stora och fina blommor på min och mot höstkanten så har den rikliga fröhängen med tusentals frön... ogräs eller inte så är blommorna riktigt fina och jag har spridit frön över hela trädgården
Gröna mormor
26-03-2012, 07:37
Jag hade den också och fick svar här på forumet vad det var för något. Tyvärr vet jag inte hur man kommer längre bak i sina inlägg, ser bara dom fem senaste "trådarna". Om någon kan hjälpa mig att komma längre bak, så hittar jag nog frågan och svaret.
Maj-Elén
26-03-2012, 07:51
Sparvnäva, vanlig i frisk näringsrik mark som t.ex. gräsmatta. Den blir mellan 5-30 cm.
Gossen Ruda
26-03-2012, 09:32
CITAT (Gröna mormor @ 26-03-2012, 08:37)  Jag hade den också och fick svar här på forumet vad det var för något. Tyvärr vet jag inte hur man kommer längre bak i sina inlägg, ser bara dom fem senaste "trådarna". Om någon kan hjälpa mig att komma längre bak, så hittar jag nog frågan och svaret. Enkelt. När du har uppe avdelningen går du längst ner, där finns några rullgardinsmenyer där man kan ställa in visningen. Ändra till "alla" och glöm inte att spara inställningen.
Gröna mormor
26-03-2012, 11:58
CITAT (Gossen Ruda @ 26-03-2012, 10:32)  Enkelt. När du har uppe avdelningen går du längst ner, där finns några rullgardinsmenyer där man kan ställa in visningen. Ändra till "alla" och glöm inte att spara inställningen. Nåja, så enkelt var det inte, för när jag går in på min sida och väljer "trådar" så finns ingen rullgardinsmeny. Du kanske menade inlägg i forumet?
Gossen Ruda
26-03-2012, 14:11
CITAT (Gröna mormor @ 26-03-2012, 12:58)  Nåja, så enkelt var det inte, för när jag går in på min sida och väljer "trådar" så finns ingen rullgardinsmeny. Du kanske menade inlägg i forumet? Svårt att förklara. När du har uppe avdelningen Ogräs och skadedjur med alla trådarna listade finns det menyknappar längst ner.
Whiskuchi
27-03-2012, 07:48
CITAT (Gröna mormor @ 26-03-2012, 08:37)  Jag hade den också och fick svar här på forumet vad det var för något. Tyvärr vet jag inte hur man kommer längre bak i sina inlägg, ser bara dom fem senaste "trådarna". Om någon kan hjälpa mig att komma längre bak, så hittar jag nog frågan och svaret. Sök -> Avancerad sökning -> Sök efter inlägg skickade av en speciell medlem. Skriv ditt eget nick.
Gröna mormor
27-03-2012, 08:49
CITAT (Whiskuchi @ 27-03-2012, 08:48)  Sök -> Avancerad sökning -> Sök efter inlägg skickade av en speciell medlem. Skriv ditt eget nick. Tack Whiskuchi! Det var ett bra tips. Gossen Ruda, det var på min egen sida jag sökte, inte i avdelningen Ogräs. Ekvalla, det är revsmörblomma, och här får du länken till min gamla fråga och alla svar: http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=111658&hl=
Eva 33c
27-03-2012, 09:30
Fast Ekvallas växt är inte någon revsmörblomma, helt fel bladform, jämför med din egen blid i tråden du länkade till. Sparvnäva som nämns i tråden verkar stämma bra.
Gröna mormor
28-03-2012, 08:02
CITAT (Eva 33c @ 27-03-2012, 10:30)  Fast Ekvallas växt är inte någon revsmörblomma, helt fel bladform, jämför med din egen blid i tråden du länkade till. Sparvnäva som nämns i tråden verkar stämma bra. Ja Eva, du har rätt. Ibland är man lite för snabb med inläggen. Skulle ha kollat min egen bild innan jag skrev.
Jag tänker skuggnäva. Har jag massor av på lotten. Ibland får de vara kvar. Söta blommor :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|