nilssontherese
Hej alla blomstervänner! Köpte en Hoya på blomsterlandet, frågade vad det var för art. Hoya Carnosa svarade expediten mig! Men den ser inte ut som en vanlig Carnosa, den gamla alltså! Den har mycket smalare blad! Det enda svaret affären hade var att de bara hade fått dem som Hoya Carnosa mix. Nu undrar jag om det är någon som kanske vet vad det är för "ras" ?? Hybrid??

MVH Therese

Och så en bild såklart!
belle
jag funderar på om det kan vara en H.pubicalyx kanske....finns några olika varianter på den.
Ina
Jag var också inne på pubicalyx. Det är inte helt ovanligt att dom säljs som carnosa. Men... jag tycker att den ser lite för"grön" ut... det brukar vara mer fläckar på bladen på pubicalyxerna, så jag tror att det är något annat...
Är långtifrån säker, skall tilläggas! huh.gif
nilssontherese
Ja, visst är det klurigt! Har letat och letat bland bilder ., men icke! tongue.gif Kanske en blommning ger svaret!
Tack för alla tips! Fler är välkommna! laugh.gif

MVH Therese
Berith
I senaste Året Runt finns på sidan 31 bild på en smalbladig växt som benämns porslinsblomma 'Shapperdy'. Får inga som helst napp efter sökning på nätet. Är den felnamnad?
Hampus
är det den här:
http://hem.passagen.se/clubhoya/beskrivnin...20shepardii.htm
Berith
Japp den är det! Sökte på lite olika stavningar men trodde inte att dom stavat så helt åt skogen. Tack!
belle
Jag tror inte att det är shepherdiin, den har mycket smalare blad....
Hampus
Åh jag syftade inte på thereses bild utan mitt inlägg var ett svar på beriths.

Jag lutar också åt att Thereses hoya är en pubicalyx. Tittar man riktigt noga så ser de även fläckiga ut. Men men... svaret kommer inte förrän den blommar smile.gif
Berith
Och jag frågade bara för att thereses (!) bild visade en smalbladig hoya och jag hittade bild på en till. smile.gif
belle
ops...förlåt , jag missförstod visst.. wub.gif
maimiti
Jag tycker att det ser ut som en salweenica.
Jag har kikat på mina egna bilder (och plantan förstås) och jag tycker att de är misstänkt lika.
nilssontherese
Jag har letat överallt efter Hoya Salweenica....hittar inga bilder! Har du någon bild du kan visa??

Therese rolleyes.gif
MRLINDELL
Det finns så många typers Hoyor, alldeles för många för att man skall kunna göra ett gott signalement innan den går i blom. Blir den "rödare" om bladen vet jag smile.gif

Man kan se lite bilder med info på Hoya world här ...
http://hoyaworld.tripod.com/exchange_area.htm
maimiti
jag har några bilder på min webbsida; http://www.hoyor.net
nilssontherese
Tack för tipset om din hemsida! rolleyes.gif Superfin ju!
Men visst är den skrämmande lik Hoya Salweenica....om man tittar på din hemsida!

Therese
maimiti
Hur många hoyor har du om man får fråga (för det får man väl)?
nilssontherese
Visst får du fråga det! laugh.gif Jag har precis börjat att samla! Så jag har 6 st totalt nu.....

Therese
Åsa K, zon 1
tongue.gif

Och jag har 11 st nu.....3 st har knopp...så jag är jättestolt...sköter dem som "lindebarn"...så nu stryker de väl med sad.gif
maimiti
Åsa, jag kikade på din hemsida och kom på att jag varit där förut men eftersom du inte har någon gästbok så kunde jag inte lämna något meddelande. Du har väldigt fina kamelior :o)

Stavar som en kratta nu ju så jag har redigerat flera gånger... *suck*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon