IdaMariaLi
21-03-2012, 20:55
Hej!
Jag är nybliven villaägare sedan ett år tillbaka och fick uppleva allt i den tillhörande trädgården förra våren, sommaren och hösten. En av de saker jag gav mig på var att försöka rensa lite i en gammal buskros som jag inte vet vad det är för sort. Tror att det var enkla rosa blommor. Mitten på rosen är en tjock gammal stam som har sågats av på vissa ställen tidigare. Jag klippte endast bort allt som var gammalt och dött. Efter det har den skjutit många långa skott direkt i från marken. Helt enkla utan förgreningar. Det ser inte riktigt klokt ut de står rakt upp och är 2-2,5 m långa, vilket är betydligt högre än själva busken. Vad skall man göra åt detta? Kan man beskära dom och få det till en fin rosbuske, eller skall man bara ta bort dem? Busken skulle onekligen behöve lite fräsch grenar för att se fin ut.
MVH
Maria
Jag är ingen expert på rosor, men många rosor är ympade på en rot av en annan art och då är det inte ovanligt att roten skjuter nya skott. Eftersom roten oftast ser helt annorlunda ut, och kan ha andra egenskaper brukar man oftast kapa/klippa/gräva bort dessa.
Däremot kan man säkert beskära grenverket ovan jord och på så sätt få en fin buske - men exakt hur vet jag inte. Men någon annan här vet säkert
Vänta och se i vår om skotten är lika, det kan vara rotskott av äkta rosen, dom vill man ha kvar det föryngrar rosen, då tar man bort äldre grenar. Det kan vara ymprosen som skjuter skott, det syns när bladen kommer, den vill man inte ha, det tar över hela rosen med tiden, så titta noga framöver.
IdaMariaLi
22-03-2012, 09:49
Tack för svaren snälla ni!
Då tar jag och avvaktar tills det har kommit lite blad och försöker tyda vilken rot skotten kommer ifrån.
MVH
Maria
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.