Full version: Har du samlardille ?
Motti
Har du något som du samlar på som gått över styr eller som du har lite förmycket av wink.gif
*Stintan*
Nej inte numera men förr när jag hade gott om plats hade jag lite svårt för att göra mig av med braohagrejer. Men överstyr har det aldrig gått.

Har du?
herkules
än så länge har det väl inte gått överstyr men jag har för många dyra armbandsur wink.gif
Huggorm
Förr i tiden jobbade jag mycket med att laga hemelektronik, och samlade på mig enorma mängder begagnade komponenter, jag hade högvis överallt. Nu jobbar jag inte med sådant längre, och har lättat kunnat göra mig av med det mesta.

Nu samlar jag bara på träd, men det har inte gått överstyr.
Anma
Jag samlar på muminmuggar. Nu har jag i alla fall gjort mig av med alla andra muggar i hushållet, men 21 muggar på två personer kan man nog kalla att det gått överstyr...
Men jag ska ha ännu fler.
Högst upp på önskelistan just nu är jubileumsmuggen Hurraa.
I denna lista har jag alla utom de fem sista.
Motti
Har väl lite dille på ljuslyktor men som tur är så är de i glas och går sönder då och då ;)Sedan har man ju kläder som man borde ta och göra sig av med för det är ju bara att inse att man aldrig kommer i dom igen giggle.gif Flytten hit för snart 4 år sedan befriade en från mycket som man samlat på sig det var en skön känsla att slippa allt som man inte behövde .
herkules
CITAT (Anma @ 21-03-2012, 22:31)
1530475[/url]']
Jag samlar på muminmuggar. Nu har jag i alla fall gjort mig av med alla andra muggar i hushållet, men 21 muggar på två personer kan man nog kalla att det gått överstyr...
Men jag ska ha ännu fler.
Högst upp på önskelistan just nu är jubileumsmuggen Hurraa.
I denna lista har jag alla utom de fem sista.

jag samlade muminmuggar i porslin förut men nu är det de i emalj som gäller smile.gif
Meriona
Numera samlar jag bara på erfarenheter. coolgleam.gif
Pengar? Nej ingen risk. Pryttlar, nej inte nu längre. Husdjur säger nån - ja kanske. ohmy.gif

Jo på ett sätt samlar jag på lokalhistoria. Alla upptänkliga böcker om Trollhättan och nejden vill jag ha och läsa. Frossa i gamla bilder och berättelser och skrönor. Drömma och tänka sig bort hur det var för 100 år sen och det bara var en 10-ondel av befolkningen, om ens det. Alla hade namn, eller tillmälen kanske man ska säga. Min gammelmormors bror var den lokalkände Jepp-Adel som körde dynga med häst och vagn. Det ni! smile.gif Sånt kan man också samla på....
Anma
CITAT (herkules @ 21-03-2012, 22:45) *
jag samlade muminmuggar i porslin förut men nu är det de i emalj som gäller smile.gif

Jag har funderat på om jag ska samla på dem till stugan. smile.gif
Motti
Ja samlandet behöver ju inte vara prylar det kan ju vara minnen intryck släkthistoria ja sådant som man trycket in i hjärnkontoret idea.gif
Fast visst blir man förskräckt av de här tv programen om "hordes" dom som lever i en soptipp och har tagit avstånd från sina kära och nära bara de får sammla och shoppa plus att de lever med råttor kackelakor och andra kryp help.gif
mamamaggan
Pelargoner kan man nog säga att jag samlar på , tror jag iaf. Mitt problem är att jag tar hand om alla sticklingar när jag klipper ner och då kan det gå över styr. Har så svårt att kasta något som lever.

Har inte klippt färdigt alla pelargoner men kommer gott och väl att få över 800 sticklingar . Nu kan jag ju inte ha 800 pelargoner så jag säjer de allra flesta .

Köper nya sorter för en del av pengarna och så blir det nya sticklingar.

En del moderplantor dör under vintern som tur är !
Motti
Där kan vi ta i hand Mammamaggan ! har samma problem här kommer att få massor med sticklingar och så lovar man ju bort också osv ,jag vet inte hur jag ska få plats med alla inomhus men på något vis får det gå ;)Har ändå planerat en resa till Maria på Pelargonmuset för att köpa några till rolleyes.gif ja så har jag ju tagit fram en själv väntar spännt på blommningen .
Ugglemormor
Om man inte ta med blommor så har jag samlat massor av kristaller av olika sorter, men inte på sistone, annars blir det smycken av varierande sorter under resor samt böcker ........ tummenupp.gif
Christa
CITAT (mamamaggan @ 21-03-2012, 23:18) *
Pelargoner kan man nog säga att jag samlar på , tror jag iaf. Mitt problem är att jag tar hand om alla sticklingar när jag klipper ner och då kan det gå över styr. Har så svårt att kasta något som lever.

Har inte klippt färdigt alla pelargoner men kommer gott och väl att få över 800 sticklingar . Nu kan jag ju inte ha 800 pelargoner så jag säjer de allra flesta .

Köper nya sorter för en del av pengarna och så blir det nya sticklingar.

En del moderplantor dör under vintern som tur är !

Jag har också svårt att kasta sådant som lever. Jag borde klippa mina pelargoner nu. Hur gör du när du säljer sticklingar?
hattstugan

Har dille på gröna Grodor som inte får vara större än 5-6 cm! Hmmm börjar nog gå över styr där rolleyes.gif
malcolm
Jag har dille på maskiner och verktyg, har hur mycket som helst och skulle behöva ett större rum för att ha dem i. Inte nog med att jag köper en massa sådana grejor utan kartongerna de låg i blir också kvar och juat nu är hallen och ett sovrum belamrad med sådant
mamamaggan
CITAT (Christa @ 22-03-2012, 16:37) *
Jag har också svårt att kasta sådant som lever. Jag borde klippa mina pelargoner nu. Hur gör du när du säljer sticklingar?

Tradera och så tänkte jag försöka här på Odla.

Det gäller bara att ha lämpligt förpackningsmaterial men jag samlar på mig under hela året .
Meriona
jag har fått pellis-sticklingar på posten i mjölkkartonger. smile.gif Det har funkat.
Christa
CITAT (Meriona @ 22-03-2012, 20:16) *
jag har fått pellis-sticklingar på posten i mjölkkartonger. smile.gif Det har funkat.

Toarullar och hushållsrullar kanske också funkar bra men då måste man ju ha något utanpå. Hade dom satt frimärkena direkt på mjölkpaketen?

Meriona
Nej det har varit gråpapp runt.
Christa
CITAT (mamamaggan @ 22-03-2012, 20:14) *
Tradera och så tänkte jag försöka här på Odla.

Det gäller bara att ha lämpligt förpackningsmaterial men jag samlar på mig under hela året .

Var det lätt att få kunder på Tradera?

Kanske någon annan som har erfarenhet av att sälja här på odla?

Inte säkert att det blir av i år men kan ju vara bra att veta. Jag har varit medlem i pelargonsällskapet och jag har för mig de sålde till varandra på mötena. Tyvärr hade de alla möten på lördag lunch så jag var bara med en gång.
Anki på Öland
CITAT (Christa @ 22-03-2012, 20:32) *
.............. Jag har varit medlem i pelargonsällskapet och jag har för mig de sålde till varandra på mötena. Tyvärr hade de alla möten på lördag lunch så jag var bara med en gång.

Har du inte sett att dom har ett köp- och säljforum på hemsidan?
merlin68
Jag har samlardille på träd med vacker bark men tomtens storlek har ju tyvärr sina begränsningar sad.gif
Trampendal
CITAT (hattstugan @ 22-03-2012, 17:25) *
Har dille på gröna Grodor som inte får vara större än 5-6 cm! Hmmm börjar nog gå över styr där rolleyes.gif

Jag samlar också på grodor, men bara såna som ser någorlunda naturliga ut (inga jäkla prinsar).
Har du nåt bra tips om var man ska leta?
mamamaggan
CITAT (Christa @ 22-03-2012, 20:32) *
Var det lätt att få kunder på Tradera?

Kanske någon annan som har erfarenhet av att sälja här på odla?

Inte säkert att det blir av i år men kan ju vara bra att veta. Jag har varit medlem i pelargonsällskapet och jag har för mig de sålde till varandra på mötena. Tyvärr hade de alla möten på lördag lunch så jag var bara med en gång.

Har sålt på Tradera i flera år och tycker inte det är så svårt att få sålt. Beror ju på priserna också , man får inte sätta för höga ingångspriser. Jag brukar sätta vad jag tycker en stickling är värd , vill inte gå under det priset , och för det mesta får jag mer betalt när de kommer igång att bjuda.

Så måste man vara snabb med att skriva till den som vunnit auktionen och vara tydlig med hur betalningen ska gå till . Man får vara lite flexibel med leveransen ibland , p g a att det är för kallt eller att köparen inte är hemma osv. Packa väl är också viktigt.

Viktigast är nog mailkontakten iaf , är man snabb och anpassar sig efter kundens önskemål så går det bra till 99%.

Christa
CITAT (mamamaggan @ 23-03-2012, 03:34) *
Har sålt på Tradera i flera år och tycker inte det är så svårt att få sålt. Beror ju på priserna också , man får inte sätta för höga ingångspriser. Jag brukar sätta vad jag tycker en stickling är värd , vill inte gå under det priset , och för det mesta får jag mer betalt när de kommer igång att bjuda.

Så måste man vara snabb med att skriva till den som vunnit auktionen och vara tydlig med hur betalningen ska gå till . Man får vara lite flexibel med leveransen ibland , p g a att det är för kallt eller att köparen inte är hemma osv. Packa väl är också viktigt.

Viktigast är nog mailkontakten iaf , är man snabb och anpassar sig efter kundens önskemål så går det bra till 99%.

Wow, inte visste jag att Tradera var så aktivt så att folk bjuder över varandra på pelargonsticklingar! Fast du kanske har sällsynta sorter som samlare gärna vill ha?

Nu blir jag ju lite nyfiken på att prova Tradera för lite allt möjligt som jag inte vill spara på. Risken är väl bara att om jag blir aktiv där så upptäcker jag väl allt som går att köpa också... appropå bra att ha grejer alltså...
hattstugan

Trampendal!! Jag letar på Loppisar och Second Hand butiker efter Grodor!! Har hittat många söta när jag varit i Småland-Blekinge på Loppis!
Eva i Skåne
CITAT (Christa @ 23-03-2012, 09:24) *
Wow, inte visste jag att Tradera var så aktivt så att folk bjuder över varandra på pelargonsticklingar! Fast du kanske har sällsynta sorter som samlare gärna vill ha?

Nu blir jag ju lite nyfiken på att prova Tradera för lite allt möjligt som jag inte vill spara på. Risken är väl bara att om jag blir aktiv där så upptäcker jag väl allt som går att köpa också... appropå bra att ha grejer alltså...

För några år sedan sålde jag jättemånga pelargonsticklingar på Tradera och det brukade bli bud på alla. Det är ju en auktionssajt så därför kan man ha tur att många vill ha samma. En gång fick jag över femhundra, jo du läste rätt över 500:- för en stickling, och den var inte extremt ovanlig. Då skämdes jag nästan när jag skickade iväg den. Jag brukade ha 25:- som lägsta pris och då kunde dom gå upp nån eller några tior ibland, men även 25:- var ju bra. Jag tjänade ett par tusenlappar varje sommar när jag höll på.
Jag har inte så mycket palargoner längre och orkar inte med skickandet, men när man är inne i det blir det lätt en vana smile.gif. Jag sålde även ut en massa onödiga saker från köksskåpen och prydnader och sånt.

Det är klart att du ska testa!!!
Meriona
Om ni ska sälja mycket så kolla på Skatteverkets hemsida var gränsen går för vad man får sälja för utan att skatta. Så att ni inte råkar ut för någon tråkig överraskning.

När jag var med i pellis-sällskapet var det ett par av tjejerna som blivit anmälda till SKV av avundsjuka medsystrar. sad.gif
Natur liv
Det verkar som om jag samlar på glas ... framförallt dricksglas, men även tallrikar, skålar och kastruller. Glas är så vackert när ljuset faller igenom. Jag har två vitrinskåp, ett hemma och ett i torpet. Jag har begränsat glassamlandet genom att bestämma att allt ska få plats där ... det har lett till att jag numera mest samlar på några speciella glas.

En serie handblåsta glas tillverkade av återvunnet glas och Chateau-serien från Kostaboda tillhör de dyrare. Övrigt är framförallt vackra glas från loppisar. Det finns inget finare än en dukning med diverse udda dricksglas i olika former där ljuset bryter åt alla möjliga håll.

I övrigt vill jag inte samla på prylar ... utan jag samlar på intryck (ljud, ljus, doft ...). Om jag hade bättre minne skulle jag även samla på minnen ...
Natur liv
CITAT (Meriona @ 23-03-2012, 14:39) *
Om ni ska sälja mycket så kolla på Skatteverkets hemsida var gränsen går för vad man får sälja för utan att skatta. Så att ni inte råkar ut för någon tråkig överraskning.

Gränsen verkar vara vid 50 000 kronor. Vinster utöver det ska deklareras.

http://www.skatteverket.se/privat/skatter/...2fa8000834.html
Meriona
Nej då har du nog missförstått Naturliv, den gränsen gäller inte hobbyverksamhet som sticklingar faller under. sad.gif
skånepåg
Jag samlar på mej det mesta för har så brett intresse, det är så mycket kul som man vill lära sej =)
Fick ränsa ut lägenheten och balkongen i somras för för mycket saker tongue.gif
Och nu när Allt till salu programmet på femman har börjat wub.gif När han med trollet skulle slänga det trollet och stog framför containern, jag ville bara gråta nästan biggrin.gif Men som tur var ångra han sej, han kunde gett mej den till mej, jag hade haft den fint uppställd här, det är ju nästan kultur angel_not.gif
ninnisky
Jag samlar på länder - och har just idag kommit hem från mitt sextionde - som blev Kuba! Om det landet finns det mycket att skriva och jag hoppas bara att Fidel och hans brors Raouls land snart blir åtminstone en demokrati. Det lär inte finnas kronprinsar efter dom..
En större missär bland befolkningen får man leta efter. Vi gjorde en rundtur på västra Kuba och såg en hel del. Turister däremot kan leva lyxliv för en billig penning. Nej.. dit åker vi aldrig igen även om solen skiner och havet är underbart att bada thumbdown.gif
Natur liv
CITAT (Meriona @ 23-03-2012, 15:47) *
Nej då har du nog missförstått Naturliv, den gränsen gäller inte hobbyverksamhet som sticklingar faller under. sad.gif

Jag hade ingen aning om att sticklingar ansågs vara sådana klenoder, skattemässigt sett. Faller alltså utanför reglerna för beskattning av privatprylar på tradera och sådana ställen.
skånepåg
Kan ju även tillägga för filmer, måste ha närmare 5000st och bara senast för några timmar sen ett gammal ex som flyttat längre upp i landet om alla anime, bara inom den genren är 20ggr mer om mer =)
Man har så mycket man vill numera för allt är så lättare tillgängligt med internet =)
Och jag vill lära mej allt flirting.gif
Anna-Karin Lundberg
Jag samlar på , håll i er, vykort med kaniner! Det började när jag var barn, typ 13 år eller nåt. Köpte ett svartvitt vykort med ett barn och en kanin. Sen fortsatte det, nu är jag över 40 och kan inte gå förbi ett kortställ utan att titta. Jag har några pärmar med kort insatta fint i plastfickor, men nu lägger jag i en skokartong istället. Tror att jag har ett par hundra olika... Jag har begränsat mig till att det ska vara foton eller "konstnärskort", inte skämtteckningar.
Det är inte så dyrt och det tar inte så mycket plats, så jag fortsätter. Jag tycker kaniner är så fina!

Om bilden kommer upp så är det skörden från min senste resa, jag var i England. De har mycket mer och finare kort där än här, och så gillar de också djur! Tur att jag inte samlar på kattvykort, då skulle man behöva en container för att spara dem i!
katah
Böcker från loppisar...
Peztis
Tyvärr är det väl så att så fort man tjänar pengar på något, dvs en hobby, så ska man ta upp det som en inkomst... Men man ska också ta med alla utgifter!
Här kan man (om man ids och vill) läsa mer på Skatteverket.
Trampendal
CITAT (hattstugan @ 23-03-2012, 10:01) *
Trampendal!! Jag letar på Loppisar och Second Hand butiker efter Grodor!! Har hittat många söta när jag varit i Småland-Blekinge på Loppis!

Okej, jag får ge mig ut på loppsirunda. smile.gif
Christa
CITAT (Meriona @ 23-03-2012, 15:47) *

Jag har för mig att dom skulle höja gränsen för t ex inkomster från bärplockning och det borde väl vara samma gräns som för sticklingar.

Att dom skiljer på det beror nog på att när man säljer egna prylar så har man ju en gång köpt dom för mer pengar än man säljer dom för. Att köpa prylar i avsikt att sälja dom är dock en annan sak så gränsdragningen är svår.

När man säljer en begagnad bil så betalar man ju inte skatt och någon vinst är det ju gudbevars inte heller.

Om man däremot köper bilar och säljer dom med vinst så hamnar det i den andra kategorin.

När det gäller samlande som gått över styr så kom jag på en sak. Jag sparar på glasburkar och en del andra förpackningar och jag har ganska många nu...

Tidigare när jag åt gröt/ flingor med sylt och kokade egen så fick jag dock tigga burkar av andra så jag har ju använt många under åren.

Jag fryser in saker i glasburkar också.

Jag har över huvud taget mycket svårt att göra mig av med bra och ha grejer.
Klint
Samlar gör jag inte direkt,men jag har väldigt svårt att göra mej av med tyger och gardiner jag ar ju flyttat nåra ggr.Det åker nåt varje gång men ändå det finns tyger som är 20år och jag "vet" att nån gång kommer jag att hitta det perfekta stället för eller g.gif
Uggi
Enligt frugan så har jag det, men jag har slutat att samla på rostiga spikar men däremot om de är krokiga gör inget för då rättar jag dem, senast i går använde jag för detta krokiga spikar. Men det är snart en förgången tid nu skruvas snart det mesta.
Eva i Skåne
Glasburkar och glasflaskor samlade jag också på liksom Christa. När barnen var små kokte jag mycket saft, sylt och gele och då gick det åt massor av burkar. Sen avtog syltandet, men jag var väl inne i detta med att spara tomburkar så lagret växte...
Tyg- och garnrester sparade jag också på, men det användes ju en del när barnen var i pysselåldern. När vi flyttade ifjol skänkte jag det lagret till ett dagis och numera kastas alla tomma glasburkar.
Känner mig ganska nöjd med att vara "botad" smile.gif

Christa
CITAT (Eva i Skåne @ 23-03-2012, 12:52) *
För några år sedan sålde jag jättemånga pelargonsticklingar på Tradera och det brukade bli bud på alla. Det är ju en auktionssajt så därför kan man ha tur att många vill ha samma. En gång fick jag över femhundra, jo du läste rätt över 500:- för en stickling, och den var inte extremt ovanlig. Då skämdes jag nästan när jag skickade iväg den. Jag brukade ha 25:- som lägsta pris och då kunde dom gå upp nån eller några tior ibland, men även 25:- var ju bra. Jag tjänade ett par tusenlappar varje sommar när jag höll på.
Jag har inte så mycket palargoner längre och orkar inte med skickandet, men när man är inne i det blir det lätt en vana smile.gif. Jag sålde även ut en massa onödiga saker från köksskåpen och prydnader och sånt.

Det är klart att du ska testa!!!

500 för en pelargonstickling!!! Ja det må jag säga, den personen måste ha varit angelägen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon