Full version: Brännvinsörter
Shrimpii
Hejsan!
Är lite sugen på att odla mina brännvinsörter själv. Har aldrig gjort det förut, utan istället köpt de jag behövt.
Det jag är sugen på är följande:

Johannesört
Malört
Nässlor (Brännässlor, lätt att få tag i ;-) )
Citronmeliss
Något med kraftigt blå färg, just för färgens skull. Ev viol?
Anisisop eller lakritsrot (vilken kan smaka bäst? Gjorde te på isopen, och det var riktigt mumsigt smile.gif )

Några tips på skötsel för dessa. Är ute efter hela plantor.
Har tidigare drivit upp olika chiliplantor med gott resultat. Så lite erfarenhet finns :-)
officinalis
Det beror väl lite på vad du bor. Johannesört och malört kan du hitta vilt utan problem, annars går det att köpa frön.
Lär dig skilja mellan äkta johannesört och fyrkantig.
Citronmeliss och anisisop är inga problem att hitta plantor av på närmsta handelsträdgård.
Lakrisrot går att köpa frön från t.ex. Impecta.
Annars är pors en fin brännvinskrydda som borde ha börjat dofta riktigt vårigt och hartsigt nu. Dofta dig till närmsta mosse! (men undvik grannen skvattram - som är lite giftig)
Osäker på vilken del man använder. Men knoppar och blommor går att plocka nu på våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon