andreas75
Hej.

Drog upp en passionsfrukt från affären. 7-8 blad nu, och ser ut att stormtrivas så långt.

Men hittils har jag nog bara haft flax - Jag har nämligen inte en susning om skötselråden för att få denna att frodas så mycket som möjligt, och eventuellt också blomma+frukt.

Finns det några speciellt klippnings-trix för att få denna att dela och växa till sig så bra som möjligt?
Andra skötselråd?, ph, jord, vattning, etc?

Hälsn
Andreas
rosita
Jag odlar också frösådd passionsfrukt 'Edulis' (den som man köper i fruktdisken).
Jag brukar blanda plantjord med citrusjord, men se till att den inte innehåller kalk, för det vill den inte ha.

Mina brukar dela sig själv, men annars går det bra att toppa den vid 20-30 cm. Jag tycker de buskar till sig bra! Plantorna kan blomma från 2:a året, mina har inte haft så många blommor, men jag brukar få 1-2 frukter varje år. Plantorna växer fort!

Du kan övervintra den svalt men frostfritt, den tappar bladen om den står mörkt, men det kommer nya till våren.

Vattna bara lite under övervintring om den står kallt. Under växtsäsongen vill den ha ganska mycket vatten och gödning en gång i veckan.

Plantan på bilden är 1 år och bär frukt:

[attachment=68680:passion_igen.JPG]
andreas75
Imponerande 1-åring. (Fast jag tänker självfallet bräcka den...wink.gif

Tack för tipsen - Riktigt bra.
katah
Jag sådde två plantor förra året och de har klarat av att övervintera i rumstemperatur utan extra belysning.
Nu klipte jag dom bara ner till 20-30 cm och bara efter en vecka har jag mycket nya skott på gång!

Väntar med spänning om lovad blomning och frukt!

Jag gödslar vanligtvis med guldvatten och ute gräsklipp och undrar om dessa skulle vilja ha även lite stenmjöl eller annat godis för att orka producera blommor och frukt.

Går det att ha dom i samma jord som förra året ( krukan är ca. 6 liter) eller ska jag byta en del av jorden
( hasselfors ekojord) ?
rosita
CITAT (katah @ 22-03-2012, 23:25) *
Jag sådde två plantor förra året och de har klarat av att övervintera i rumstemperatur utan extra belysning.
Nu klipte jag dom bara ner till 20-30 cm och bara efter en vecka har jag mycket nya skott på gång!

Väntar med spänning om lovad blomning och frukt!

Jag gödslar vanligtvis med guldvatten och ute gräsklipp och undrar om dessa skulle vilja ha även lite stenmjöl eller annat godis för att orka producera blommor och frukt.

Går det att ha dom i samma jord som förra året ( krukan är ca. 6 liter) eller ska jag byta en del av jorden
( hasselfors ekojord) ?

Jag hade nog bytat jord, eftersom krukan är så pass liten. Eller åtminstone kan du lägga på ny jord överst.

Lycka till!
katah
Så den skulle må bättre att få flytta till en hink på 10-12 liter istället?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon