Tack för svaren ang min thuja.
Som ni märker så är jag ny på detta med trädgård, men jag suger i mig all
info som jag får av er proffs.
Nu till frågan.
Jag satte en liguster häck runt en stor del av tomten i höstas. Vi var då tvugna att kapa plantorna en bit så att de inte knäcktes av höst stormarna.
Kommer vår häck att klara sig ändån?
Hur ska jag göra för att få så bra tillväxt och miljö för häcken nu till våren som möjligt.
Är det vanligt att vissa plantor dör.
Tack på förhand.
En som bara fått blå fingrar, men är på väg till gröna.
Åsa, mälardalen zon 2
15-03-2004, 15:43
Ligustern borde klara lite höstklippning.
Det finns många olika teorier om häckar men jag hade nog låtit plantorna vara i år så att de får etablera sig, enbart vatten skulle jag ge under vår-sommar ifall jordförbättringar gjordes på hösten, i annat fall kanske jag skulle ge en liten dos gödning tidigt på våren.
Nästa år skulle jag börja klippningen, en lite hårdare nedklippning på vårvintern och sedan skulle jag släppa upp den ca 20cm per år. Sidorna bör slutta på häcken så solen kommer åt att skina även på de nedersta delarna.
Att någon enstaka planta dör kan ju hända när man köper många plantor men är det många plantor så är det något som är fel. Dör plantorna lite sporadiskt här och där så var det troligtvis fel på plantorna (klaga där du köpte plantorna), dör plantorna enbart på ett ställe så kan det vara något som är fel på just det stället ex. vattensjuk mark eller något annat.