pleximaster
Här nere hos oss har vi mellan 8-12 grader dagtid, och ner mot nollan då och då på nätterna, Självklart kommer det att komma några frostnätter framöver men... Spirea häckarna har börjat slå ut många rosor har redan nya blad.

Min fråga, när börjar ni gödsla, rosor häckar gräs. Man vill ju att växterna ska ha fyllt på näringslagren när den riktiga värmen kommer igång samtidigt som man inte vill att de börjar förtidigt om det blir mycket bakslag. Dessutom vill man ju inte att all näring lakas ur innan växterna hinner ta upp dem.

Hur ser ni på detta?

mvh plexi

officinalis
Det beror på hur lättlöslig näring du har. Kompost och stallgödsel som mineraliserar förhållandevis långsamt kan du mylla ner nu.
Johan på Blomsterlandet
Hej Plexi!

Jag tycker att du själv resonerar väldigt rätt. Principen är ju den att en växt i vila inte kan ta upp någon näring, utan bara växter som grönskar. Därför finns det ingen anledning att stressa ut med gödsel på våren förrän växterna satt igång och växa ordentligt. Risken är ju, som du själv är inne på, att den dyra gödsel man köpt annars bara lakas ur med regnvattnet och istället hamnar i sjöar och vattendrag där de bidrar till övergödning.

Sedan är det ju så som Officinalis också mycket riktigt påpekar att organiska gödsel, som t ex ko- eller hönsgödsel, inte lakar ur lika lätt som mineralgödsel (t ex blåkorn) och därför eventuellt kan spridas något tidigare.

Mitt råd blir därför att det är bättre att ta det lite lugnt och vänta tills växterna satt igång och grönska ordentligt först.

Lycka till!

/Johan Jancke, Blomsterlandet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon