I vinter, när strömmen gick, blev det -5 grader i mitt vinterbonade växthus. Det var bara så kallt någon timme, men det syntes nästan direk att en del växter inte gillade det! Änglatrumpeterna såg nästan döda ut, men nu kommer det nya blad. Papegojblommans blad rullade ihop sig och blev bruna, men ett nytt blad håller på att veckla ut sig. Det ser värre ut med Bougainvillea, på den syns inte minsta antydan till grönt!
Vad tror ni, kan den ändå ha klarat sig? Hur länge ska jag vänta innan jag ger upp den?
Ugglemormor
22-03-2012, 14:15
Och min fällde nästan alla sina blad då jag tog in den fr. växthuset till verandan så jag trodde att nu blir det inget med det, men den kommer ..... och med himla fart .... måste klippa ner några döda grenar på den .....
Jag är nu ingen expert på detta men skulle nog kolla hur rötterna mår? Är det friska rötter med så finns det säkert hopp att den kommer med lite extra pyssel. .....
Kanske någon annan har ett bättre förslag att ge dig? .......
Jag skulle nog bara ge det lite tid... Bourganvillean kan ju komma igen. Min torkade ihop i somras och tappade alla blad, jag var så orolig för den! Men den kom igen!
Nu är jag dock lite orolig över hur den har klarat vinterförvaringen. Den har tappat alla blad igen. Men man lever ju på hoppet.
Ugglemormor
11-04-2012, 09:08
Mina 2 som fällde sina blad i höstas kommer nu med himla fart, nya blad och nya grenar, men får dock taq och renssa bort en del grenar som än så länge ser döda ut, såvitt de inte vill komma igång......
Jag har haft dem på min veranda där det inte går under +15 även om det skulle bli svinkallt ute ....
Så vänta och se om den tar sig trots allt......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.