TirreSthlm
22-03-2012, 12:25
Hej,
Ska få en kaprifol till huset från svärisarna. Kan jag ha den i en kruka som är 40 cm i diameter men bara 20 djup? Eller är det bättre för växten med en djupare men inte så bred kruka? Hur länge måste jag vänta innan jag kan hämta hem den tror ni? Nu är det ju varmt och skönt men det kanske ändå är för tididigt att flytta växter? Den kommer stå på östra sidan av huset med lite morgonsol, är det läget helt kört?
ingrids
22-03-2012, 12:56
20 cm djup är för lite men en djup kruka som är smalare än 40 cm är inte heller bra. En kaprifol behöver en rejäl kruka för att växa och må bra, gärna en med ett vattenmagasin. Det finns kaprifoler som klarar ganska skuggigt med du får färre blommor.
Gunilla T
23-03-2012, 07:09
Kaprifol är en stor och snabbväxande växt - alltså behöver den ett rejält utrymme för sina rötter som skall försörja plantan. I den lilla krukan kommer den att avlida eller föra en tynande tillvaro som inte på något sätt liknar en kaprifol.
Plantera ut den i trädgården så den får komma till sin rätt.
I en kruka med 20 cm djup klarar sig en liten perenn eller stenpartiväxt under förutsättning att man passar med vattning/gödning eftersom så liten jordvolym snabbt torkar ut.
TirreSthlm
24-03-2012, 20:44
Tyvärr har vi en yttepytteträdgård så den enda platsen för kaprifolen är i kruka. Men jag ska snickra en större till den. Har googlat lite mer och hittat många som odlar kaprifol i kruka med jättebra resultat så helt kört är det ju inte.
Snickrade en blomlåda som rymmer ca 100 l jord idag, där borde väl två klematis kunna bo?
ingrids
24-03-2012, 21:32
Det beror sig på - klematis gillar inte rotkonkurrens så jag skulle inte sätta två starkväxande i samma kruka, två svagväxande skulle jag nog testa ihop.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.