mino
Jag vill ha en del av grönsaksodlingen på en altan med trägolv för att få den så nära köket som möjligt. Jag har tänkt mig att använda mig av rejält stora svarta plastbaljor och min tanke hittills har varit att köpa 95L murbruksbaljor (finns 80x40x30 cm), kostar ca 100 kr. Det jag har börjat fundera på nu är om dessa baljor är onödigt höga och om det finns något annat smart alternativ. Sänglådorna i plast (som man kan skjuta in under sängen) från tex Ikea (70x77x20 cm) skulle egentligen vara perfekta, förutom att de är i vit plast vilket jag inte tycker blir så snyggt och jag har inte hittat andra färger.

Så nu vill jag kolla med er om ni har någon bra idé på stor låg prisvärd plastlåda som man skulle kunna använda för odling. Jag var lite inne på att kika efter kattsandslådor men de verkar inte vara tillräckligt stora. Ringer det nån klocka hos nån?? smile.gif
Peztis
Kolla här då! På Rusta har de svarta "bed rollers"!

Eller varför inte denna?

Här är en annan lite mindre variant men den är något transparent.

En djupare balja håller fuktigheten bättre och du kan odla mer saker.

På Jysk hade de en som var silverfärgad, de har tydligen även postorder nu.
Bauhaus har i silverfärgade alternativ i sina varuhus också.
Robbanp
Jag har tyvärr inget bra svar men grunnar på samma sak. Jag hade tänkt köra grönsakslandet i murarbaljor för att få det relativt mobilt men kan inte bestämma mig för om 95 eller rent av 65 liter är aldeles för stort och tungt. Vad väger en liter halvblöt jord med lite grönsaker i? Andra kommentarer kring hur vettigt det låter?

@ mino: Ursäkta att jag blandar mig i tråden på detta vis men jag misstänker att du också kan ha intresse av svaren.
micke b
Hej, jag frågade här när jag inte riktigt visste vad jag skulle hitta på på balkongen, och fick tips om betongbaljorna. Började med sju 95or för två år sedan, I år kommer det vara fjorton stycken...

Jag tycker absolut inte att de är för höga; det växer ju och håller fukten bättre med mer jord, och bara bra att växterna kommer upp lite. Hade tänkt klä in med trä från början men baljorna är inte alls påträngande där de står, med lite hängväxter längs kanten syns de inte alls. De är ju matta också, till skillnad från de flesta förvaringsbackar. Vill du absolut ha dem lägre eller utan ramen som grepplisten ger så är det ju bara att gå loss med bågfilen.

Jag lyfter en full med viss möda, men då måste den vara rätt torr. 20kg torr, 40 fuktig kanske? Har konstgräs på balkongen så skjuter runt dem utan problem istället.
mamamaggan
Kolla på IKEA iaf , de har förvaringslådor som är svarta också.

Lådrona som hör till den här serien

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categori...8/?pageNumber=0

hittar tyvärr inte bara lådorna nu men vi har köpt svarta lådor i olika storlekar.

Bra priser också .
mino
Tack för svar! Bra tips med den där lådan från rusta!

Man kan ju iofs lägga leca i botten på murbruksbaljorna som bara ska innehålla sallat och annat utan djupa rötter. Då borde de bli lättare. Jag har iofs inte tänkt att flytta runt dem utan ha dem uppställda så att jag kommer åt dem. Jag kommer dessutom ställa dem på 2 pall för att få upp dem i bekväm höjd (och skydda altangolvet från konstant fukt).
(Såg förresten igår att Hornbach har 90 L baljorna för 85 kr, ekonomitips!)
Martin_Blomberg
En sak man kan tänka på vid användandet av murarbaljor är att plasten i murarbaljonra kan vara mindre hälsosam.
Jag har luktat på några murarbaljor i butik och kände tydligt lukten av kemikalier som jag inte skulle önska kom i kontakt med grönsaker som jag skulle äta.
Jag har ringt och frågat IKEA om den plast de använder och svaret var att all plast hos IKEA är fri från giftiga kemikalier.

Ganska säker på att denna diskutionen har varit här på forumet tidigare.
Whiskuchi
Murarbaljor brukar vara gjorda av polyeten och det är såvitt jag vet ingen fara med det. Men de luktar rent horribelt, det håller jag med om.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon