Bitte.R
15-03-2004, 11:36
Hej
Nu har jag fått lite mer ordning på vad mitt växthus egentligen heter.
JUDKEE!!! Hur kan man skriva så när det skall heta JUBILE???
Det motsvarar ett Hall så sant som det är sagt. Det går framåt.
Lecablock i botten och tryckimpregnerad sockel?? Kan man ha det? Inte tryckimpregnerat!! enl. personal på COOP. Då får man farligt medel i hela jorden inom några år. Någon som har en erfarenhet?
Bitte
ulfjohan
15-03-2004, 11:59
Hej Bitte,
jag byggde växthus för snart ett år sedan.
Jag gjöt upp en ram på 19cm (bredd alltså...), det är samma som standard lekasten är. Mitt på ramen så lade jag ut 45x22 reglar och kapade dom så att de passade stommen på växthuset. Sedan oljades reglarna ordentligt med rå linolja och terpentin. Mellan växthuset och reglarna så ligger det tjärpapp som är så bred att den sticker utanför betonggrunden. Detta gör att väldigt lite vatten rinner in och förstör reglarna, det lilla som kommer in skyddas av linoljan.
Ett tips är att dra två 5cm rör under grunden så att det blir lätt att dra in både el och vatten, jag gjorde inte det :-(, vilket ger en massa jobb i år!
/Ulf
andersh
15-03-2004, 16:21
Det går bra att använda ek eller lärkträ istället för tryckt virke. Hör med en byggmarknad eller ett litet lokalt sågverk
Ingrid på Västkusten
16-03-2004, 09:01
Inga problem att använda tryckimpregnerat till sockeln :-) nyförtiden är det mkt mkt mindre i tryckt virke än vad det var förr. Det mesta om läckande tryckt virke är månskenshistorier.
Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.