Millu
Jag tänkte odla 2 olika sorters tomater på min balkong.

1: Hundreds & thousands (solanum lycopersicum)
2: Sweet million (????)

Någon som vet om dessa sorter kommer att korsas eller om dom inte kan korsas?
Åsa, mälardalen zon 2
Tomat brukar inte korsa sig så jätteofta och det är bara ifall du ska spara frö som du behöver bry dig om det

(sweet Million är en F1 hybrid = de brukar inte vara fröäkta även om du hindrar dem att korsa sig men ofta blir fröavkomman ändå snarlik)

Om du inte ska skörda eget frö behöver du inte tänka på korspollineringar
merlin68
Säger som föregående att det behöver du inte tänka på överhuvudtaget smile.gif Ang att ta fröer så har jag tagit fröer av många sorter, en del i upp till femton år utan att sorterna har förändrats trots att flera andra sorter stått bredvid.
jaj-51
Instämmer med övriga, inga problem det blir inga korsningar mellan tomatplantorna.
Tomaterna har en blomma som är sluten så inget frömjöl kommer in från utifrån.

F1 sorterna skall vara en korsning mellan två olika sorter, därför blir dessa fröer dyra.

Som vanligt fuskas det även med detta och ibland blir frö från F1 plantor helt lika sin förälder.

Jag har tagit frö från en svart tomat Kumato (F1?) dessa fröer ger två varianter på plantorna med olika höjd. Tomaterna och klasarna är likvärdiga.
*Stintan*
CITAT (jaj-51 @ 23-03-2012, 05:53) *
Instämmer med övriga, inga problem det blir inga korsningar mellan tomatplantorna.
Tomaterna har en blomma som är sluten så inget frömjöl kommer in från utifrån.

F1 sorterna skall vara en korsning mellan två olika sorter, därför blir dessa fröer dyra.

Som vanligt fuskas det även med detta och ibland blir frö från F1 plantor helt lika sin förälder.

Jag har tagit frö från en svart tomat Kumato (F1?) dessa fröer ger två varianter på plantorna med olika höjd. Tomaterna och klasarna är likvärdiga.

Det är inget fusk! Tar du frö från en F1- planta så vet du aldrig vad du får för resultat. Är det inte en F1- planta så ska avkomman bli samma som moderplantan under förutsättning att plantan inte korsat sig.
jaj-51
CITAT (*Stintan* @ 23-03-2012, 07:47) *
Det är inget fusk! Tar du frö från en F1- planta så vet du aldrig vad du får för resultat. Är det inte en F1- planta så ska avkomman bli samma som moderplantan under förutsättning att plantan inte korsat sig.

Jo du, det förekommer även fusk med fröer och märkning.
F1 fröer motiverar ett högre pris.
Det fins F1 plantor som ger lika dan avkomma som sina föräldrar.
Goa pengar att spar om man har tur. ett exempel " Paprika - 'Tasty Grill Yellow F1' "
*Stintan*
CITAT (jaj-51 @ 23-03-2012, 08:11) *
Jo du, det förekommer även fusk med fröer och märkning.
F1 fröer motiverar ett högre pris.
Det fins F1 plantor som ger lika dan avkomma som sina föräldrar.
Goa pengar att spar om man har tur. ett exempel " Paprika - 'Tasty Grill Yellow F1' "

Har man tur kan man få samma avkomma efter en F1 hybrid men det kan lika gärna bli något annat.
F1 betyder första generationen efter en korsning. För att skydda sorten mot egen fröuppdragning använder man en sådan F1-korsning som bruksfrö. Det betyder att den enda som kan få fram dugligt frö är den som är ägare av båda föräldrasorterna. Varför skulle man fuska med det?
malcolm
Gör det något då om de skulle korsa sig då...?
jaj-51
CITAT (*Stintan* @ 23-03-2012, 08:58) *
Har man tur kan man få samma avkomma efter en F1 hybrid men det kan lika gärna bli något annat.
F1 betyder första generationen efter en korsning. För att skydda sorten mot egen fröuppdragning använder man en sådan F1-korsning som bruksfrö. Det betyder att den enda som kan få fram dugligt frö är den som är ägare av båda föräldrasorterna. Varför skulle man fuska med det?

För att få ut ett högre pris naturligt vis.
*Stintan*
Tja jag är väl kanske godtrogen då men tycker att det känns lite långsökt. Köper jag frö från kända firmor litar jag på att jag får det utlovade. Vad har vi kunder annars att gå på?

CITAT (malcolm @ 23-03-2012, 10:42) *
Gör det något då om de skulle korsa sig då...?

Som sagt... det spelar ju bara roll om man tänkt sig att ta egna frön från tomaterna man odlar.
Millu
Tack för alla svar!

Vad synd att Sweet million var en F1. Jag tänkte som sagt ta egna fröer, annars hade det ju inte spelat någon roll. wink.gif
Millu
Jag har nu satt Hundred of thousands och Sweet million.

Alla hundred of thousands har växt upp men inga Sweet million har kommit upp.
Jag planterade för cirka 10 dagar sen, ska man vänta längre eller ge upp?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon