Full version: POTATIS
Myosotis
Lite sent påtänkt kanske, höll på glömma. Får besök från Tyskland snart med leverans av potatis beställda härifrån:

Ellenberg

Någon som vill beställa något därifrån? Det blir så många annars om man köper hela påsar själv, jag vill hellre sätta få av många sorter. Jag ska ha Roseval i alla fall, längre har jag inte kommit. Jag bor i Skåne så ni som bor nära kan hämta här, annars skickar jag mot portokostnad. Jag vet inte om man kan få leverans direkt till Sverige, enklare och billigare så här.

Det finns även påsar med en potatis var av 7 olika sorter classic och exotic.

Sen kan jag inte lova att de har allt, ibland kan det ta slut. Säg till fort för vi måste beställa så snart som möjligt!

Robbanp
Jag skulle deffinitivt kunna tänka mig att ta hand om några knölar. Max 15 plantor och inte nödvändigtvis så många har jag utrymme för. Köper du några sorter tar jag gärna 2-3 av varje. Jag har varken lust eller energi att sätta mig in i vilka sorter jag vill ha men skulle gärna prova på lite olika. Jag tänkte prova en sån där blandpaket som de säljer lite här och var så vad du än väljer blir det bra för min del. wink.gif
Jag håller till utanför Helsingborg så en upphämtning kan nog klaras av.
katah
Hej o ho, jag är också med!
Är dessa knölar ekologiska?

För mig passar också en blandning av vadsomhälst och egentligen har jag inte plats åt några plantor alls wink.gif
Men nog får jag ner någonstans 15-20 knölar.

Jag bor i Östergötland så det är nog en postleverans som gäller, eller bussgods.
Vad väger 15-20 potatisar 2kg kanske?

Det blir jätteroligt att testa olika färger och former!
Det vore roligt med några sorter som går även vinterförvara, om du beställer sådana.
Myosotis
Vad roligt. Några speciella sorter ni är intresserade av?

Ja, de är ekologiska, så man kan äta upp det man inte får plats med smile.gif

CITAT (katah @ 22-03-2012, 23:15) *
Vad väger 15-20 potatisar 2kg kanske?

De flesta är pyttesmå, beror på sort naturligtvis, jag minns en 1 kg - påse, kanske var det Bamberger Hörnchen, som det var typ hundra potatis i eller nåt, helt omöjligt att få plats med.

Det blir:
Roseval
La Ratte
Blandpåse "exotic" (som jag ju ska ha själv men kan möjligen tänka mig att ge bort Violetta. Den som vill prova många sorter kan jag annars beställa egna blandpåsar till.)
Funderar också lite på Blaue Anneliese, det beror lite på hur många som vill dela, det blir för dyrt och för många annars.

Synd att Mayan Twilight och Heideniere är slutsålda sad.gif men det finns en Mayan Twilight i exotic-påsen (1. Desiree, 2. Eggeblomme, 3. La Ratte, 4. Rote Emmalie, 5. Mayan Twilight, 6. Rosa Tannenzapfen, 7. Violetta)

Preussen
spännande men i år får jag stå över, har redan köpt utsäde. vart i Sverige bor du?
Myosotis
Norra Skåne. Det blir säkert nästa år också, kanske kan jag rentav komma ihåg det lite tidigare då.
EKLO
Rolig idé, men en bilburen hjälpande släkting har redan köpt mina - fast jag inte fått se dem än!
katah
Myosotis, jag litar på din kunskap om potatis och tyskan.

Jag kan tänka mig att flexa och dela påsar med dig precis som du önskar.
Det vore roligt att testa även sådan påse med flera sorter, så en sådan samling
skulle jag gärna vilja.

Jag skickar ett pm till dig!

Myosotis
Hittar som sagt inte vilka sorter som går att lagra, men när de betecknas som "medeltidig" eller "medelsen" borde man väl kunna lagra dem?

CITAT (katah @ 23-03-2012, 18:58) *
Det vore roligt att testa även sådan påse med flera sorter, så en sådan samling
skulle jag gärna vilja.

Det finns två, vilken av dem?

Exotic

Classic
katah
Jag såg dom wub.gif , men jag tar dom som du vill dela av de påsar du beställer,
det blir enklast så.
Dessutom har jag ju plats åt bara 20-tal plantor så jag tar gärna dina 3 sorter och njuter av dom.

När jag om ett par år, förhoppningsvis, har en större tomt, DÅ snackar vi om större beställningar !
Robbanp
Om det blir 12-15 potatisar över i dina påsar skulle det passa mig perfekt annars skulle jag vilja ha två blandpåsar (classic känns tillräckligt äventyrligt för mig som brukar sätta de som blivit över bland matpotatisen). Men det kan kanske vara svårt att uppskatta hur mycket det blir per sort om man tar kilovis?
Myosotis
CITAT (Robbanp @ 25-03-2012, 15:21) *
Om det blir 12-15 potatisar över i dina påsar...

Ja det blir det verkligen och jag hoppas att fler vill ha för jag får inte plats med allt. Om jag får tag i Blue Belle kommer jag förmodligen inte kunna behärska mig utan det blir väl såna också, alldeles för många. Det skulle vara lagom med kanske 3-5 av varje sort, varför säljs det inte i mindre mängder? Kan man äta svensk sättpotatis köpt på plantagen t.ex. eller är den behandlad på något sätt?
Channie
Har du kvar några potatisar till försäljning?
Myosotis
Nej tyvärr, nu är de slut. Jag ska verkligen försöka att vara ute i god tid nästa gång så det blir mindre kaotiskt.

Jag har inte hittat några Blue Belle så om någon kan avvara några stycken är jag intresserad, fast nu får det bli byte mot meconopsisfrön eller nåt.
Garden bliss
Jag vill gärna vara med nästa år! =)
Robbanp
Nu har mina knölar fått komma ut i verkligheten. Ett 90-liters murbrukstråg per sort, kan bli lite trångt men det blir nog bra. De hamnade i småkrukor i ett fönster när vi kom hem och groddade på rejält. Det märkliga är att en av varje sort ligger efter och har bara fått lite smågroddar confused.gif medan resten fått rejäla stjälkar, den största La Rattan har nästan halvmeterlånga skott. Resten ligger på mellan 10-20 centimeter.

Edit: P.S. Sofia hälsar förresten till hönsen. D.S.
Myosotis
Hönsen hälsar tillbaka. Kul att läsa om potatisarnas öde. Hoppas du får en bra skörd!
Myosotis
Putt! Jag lovade ju att försöka vara ute i god tid och nu lyckades jag faktiskt komma ihåg det smile.gif

Roseval är bäst. Mina egna vågade jag inte riktigt spara som sättpotatis, jag är inte så bra på det här, så det får nog bli en påse sådana även i år. Vad tyckte ni om Roseval? Hur blev skörden? Vem vill vara med i år?

Jag letar fortfarande efter Blue Belle så jag skulle uppskatta om någon ville byta.
Myosotis
[attachment=74604:Kartoffeln2012.jpg]

[attachment=74605:Kartoffeln.jpg]
EKLO
I princip är jag intresserad (vem kan motstå en ny potatissort?!), men det beror på om jag kan få tag i grejerna enklare, dvs här i Gbg, annars blir det ju en massa frakt och sånt. Men kan vi inte återkomma i början av april eller när det börjar säljas godsaker?
Myosotis
Mars får det bli, får besök till påsk och det är då leveransen kommer.
EKLO
finemang, då bör nog mina potatisbutiker veta vad de får in åtminstone - blue belle har jag ju inte haft några problem att hitta på plantagen t ex. Kanske blir ett litet byte då!?
Myosotis
Låter bra!
Christa
CITAT (Myosotis @ 28-01-2013, 21:19) *
[attachment=74604:Kartoffeln2012.jpg]

[attachment=74605:Kartoffeln.jpg]

Oj så många vackra potatisar! Jag är mest intresserad av potatissorter med låg solaninhalt. Känner du till något om det?
Myosotis
nej, det gör jag inte men jag kan försöka kolla med dem.
Myosotis
En kompis funderar på att beställa

Rote Emmalie
La Ratte
Rode Erstling
Roseval
Blue Salad Potato
Mandel
Angeliter Tannenzapfen
Jubel
Linda
Nicola
Heideniere
Mayan Gold
Mayan Twilight
Blaue Anneliese

men vill egentligen inte ha 1kg av varje. Säg till om ni vill ha några av dessa sorter!
Wilmer
Lockande! Men med sorken som tar det mesta avvaktar jag till bättre odlingsställe finns.
Myosotis
Du ger katten för mycket mat wink.gif
Wilmer
giggle.gif Fast potäterna har vi på lotten här hemma har vi inga land.. Kändes inte motiverande att göra några när sorken tog potäterna i det tillfälliga för flera år sedan, och nu vildsvin på tomten. Kan föreställa mig vad de skulle bli glada av ett potatisland thumbdown.gif Vi odlar i några gamla bokhyllor här hemma så vi får några kok.
Myosotis
Vi får skynda oss lite, vissa sorter har redan tagit slut!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon