Full version: Var köper ni frön?
MissStorm
Vi ska anlägga vår första perennrabatt i år. Den blir väldigt stor så jag tänkte spara in på kostnaden genom att försöka driva upp lite frön själv. Jag hittar ingen som säljer de frön jag är ute efter, t.ex. Lammöron ("silver carpet"), Funkia (grön med vit kant) eller Alunrot (blodalunrot).

Går de inte att driva upp från frön?! Eller var köper ni andra era frön?
solbrud
Hej, det går att driva upp dessa frön men särskilt funkia tar lång tid innen de blir stora tycker jag.
Jag har köpt dessa frön via privatpersoner genom att hitta deras hemsidor men mest via Tradera och har då sökt på frö, fröer, frön.

Ibland kan dessa frön tom vara färskare, jag har själv flera byttor med pyttesmå grodda olika sorters alunrot som jag köpt från Tradera under höst och vinter.
Men det finns också en del företag på nätet som säljer, andra här kan nog bättre tipsa om namn.
Lycka till!
Peztis
Lammöron och blodalunrot finns på Impecta, i alla fall.
Vad gäller funkian, kolla efter t ex hosta fortunei, här har du en Tradera-auktion om du vill.
MissStorm
Här har jag ägnat 3 hela kvällar åt att leta o sedan kommer ni med så snabba svar när jag frågar! Tack!

Blodalunrot fanns mycket riktigt hos Impecta. Blir en beställning.

Silver carpet & funkian var det värre att hitta. Men det är Tradera som gäller alltså. Känns lite fånigt att bjuda på en ensam kapsel bara när jag behöver många meter...
Peztis
En kapsel ifrån en hosta innehåller mååånga fröer... och räcker till en hel del sträckmeter etablerade och välvuxna plantor.
merlin68
De funkia fröer som säljs på tradera av privatpersoner är ofta "fritt pollinerade" och avkomman kan då bli lite hur som helst även om den liknar moderplantan. Vill du ha exakt lika plantor och orkar vänta ett par år kan du köpa tre-fyra plantor och dela dem efter ett par år. Jag har på så vis förökat många funkior för de växer så pass fort att man kan dela varje planta i minst 4 delar om inte mer vartannat år smile.gif.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon