merlin68
Petade ner ett blodapelsinfrö i en kruka för några veckor sen och nu har det blivit en liten planta med två hjärtblad. Hur gör jag nu? Omplantering i citrusjord eller duger det med vanlig krukväxtjord? Full sol eller skugga delar av dagen? Vattning, rätt torrt eller mera fuktigt? Ska man duscha bladen? Kan den stå utomhus sommartid? Alla råd är välkomna- jag är "citrus-novis" smile.gif
Alexander-VG-zon3
Plantera bara om den när rötterna verkligen fyllt ut krukan, jag använder roddisjord uppblandat med leca, grus. Och sen ger jag regelbundet med vanlig näring under tillväxtperioden.

Citrus växter älskar sol och värme, till vintern lite svalare för de flesta arter. Dock apelsin trivs även med svalare såväl lite varmare vintrar. Som små är dom köldkälniga och växer sämre första året om man har dom ute, har du växthus trivs små plantor bra där. Som äldre är det inga problem med att ha dom ute under den frostfriaperioden. Avhärda första noga så dom inte bränns i solen.

Till vintern är det bra med extraljus (har tänt 18timmar till mina citrusar), i en temp på +5c +15c. Äldre dom blir mer behov av vintervila.

Dock när du sår kärnor är det inte alls säkert att det blir apelsin eller blodapelsin.

beskär så lite som möjligt, gör en uppbuggnads beskärning och sen låt dom växa som dom vill, mer man klipper längre tid tar det till blom. Dom blommar normalt sett efter 10år kan dock ta längre eller kortrae tid. Ibland ''test''blommar unga plantor dock är det inte alltid det blir frukt då blommorna saknar vitaladelar.
merlin68
Tack för ditt utförliga svar flaxss! Jag ska följa dina råd!

Jag undrar dock varför du skiver att det inte är säkert att det blir apelsin/blodapelsin om man planterar en kärna? Hur menar du, kan den ha befruktats av ett annat citrusträd?. Fröet kommer från en vanlig köpe-blodapelsin från affären...
Alexander-VG-zon3
Det är invecklad och inget jag kan skriva om nu (är bortrest). Men i snabba drag utan att gå in djupare på det, så är alla citrusar hybrider, och vissa namnsorter kommer även från mutationer från skott. Vissa frön är fröäkta vissa inte, apelsin blir oftast inte fröäkta. Däremot rena arterna blir lika frön. Hittar du citrustråden så har det tagits upp där ett par gånger. tummenupp.gif

Från din sådda apelsin kan det blir nåt likande men också nåt helt annat. Men det är kul ändå att driva upp från kärnor, och det blir väldigt speciellt när man får första blommorna och frukt.
merlin68
Jösses vad du vet flaxss imponerande yes.gif tummenupp.gif Nu fattar jag att växten kan bli "vad som helst" i citrusväg. Det ska bli spännande att se om sådär tio år smile.gif
Peztis
Av mina citroner som jag sådde förrförra året var det en som blommade förra våren i slutet av maj-början av juni. Vilken doft!
Ska bli spännande att se om det kommer mer blommor i år på den som blommade eller på några av de andra som inte gjorde det.

Flaxss, menar du alltså att om jag sår en citronkärna så kan det komma en grape eller en annan citrus, vad som helst? En blandning av alla olika citrusvarianter eller någon typ av "ursprungscitrus"?

Du får förklara mer när du kommer hem igen, om du vill.
KRT
Jag köpte en Calmondin på rea i januari, och den var en sorglig syn. Men efter en månad under extraljus och med lite näring i vattningen började den blomma - har ALDRIG sett så mycket blommor, det luktade in i nästa rum smile.gif

För att återgå till ursprungsämnet - jag satte en grape, och den kom upp så fint så. Satte ut den som jag gjort med citronerna jag sådde året innan, MEN grapen trivdes inte alls ute och växte knappt något. Fick ta in den igen, men den verkade ha stoppat lite av att stå ute. Begrep inte varför, men nu förstår jag lite mer smile.gif

Var varsam med din citrus första åren - det har du igen sedan!
maas
Hej,

Har ett apelsinträd som jag fick för tre år sedan (en Kalamondin tror jag). Den har jag inomhus och den har gett frukt 2 gånger (ca 40-50 apelsiner); bara det året jag beskar den gav den ingen frukt. Jag har varje år försökt fröså utifrån de apelsiner som plantan ger men de har aldrig klarat av vintern: skotten kommer upp och den bildar en liten späd planta med många mindre blad men sedan på vintern vissnar bladen och faller av, och plantan skrumpnar ihop. Har försökt att inte vattna för mycket men att spreja plantan dagligen så att stammen och bladen förblir fuktiga (det är torrt i min lägenhet). Ingen gödning efter sommaren. Den har stått soligt hela tiden. Min stora apelsinplanta flyttar jag aldrig på (står soligt), den tappar också några blad men klarar vintern bra och verkar trivas. Tacksam för tips!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon