Det finns oliver som växer i områden där det bara blir +10c som lägst, och i områden där det regelbundet varje vinter blir ner till -10c. Så dom ger blommor även utan någon mer kyla än +10c, dock lite frost på hösten har alltid gett en mer rikligare blomning på mina träd. Blir helt gult av pollen på fönsterkarmen

Jag är ganska tuff mot mina och dom står ute till dec de flesta år. Men så tuff behöver man inte vara, har ute mina länge också av utrymmes skäl inne. Men för blomningens skull räcker -1c/-3c någon natt.
Bild från förra året, min ena oliv står på trappan nedan för palmen mot häcken.

Och visst är det ljuset också som gör sitt, blomningen är ju flera faktorer som styr. Oliver har blomanlag på förra årets grenar och måste ha en viss låg temp följt av mycket ljus och värme, kylan indikerar vila och sen ''vårvärme och vårljus'' då vet oliven att den ska börja blomma. Är det en konstant varmvinter bryter inte blomningen ut, eller om det är en konstant kyla så blommar den inte heller (blomanlagen kan dö också).
Mina blommar inne undervintern då dom står varmt, och har ''vår'' då tar jag pensel och pollinerar själv. Annars kan man skaka två träd i varandra. Men det är främst vinden som gör att pollensprids, så är dom ute brukar det lösa sig själv. Men köp två så du kan korspollinera blir bättre och större frukter då.
Köper du plantor så är dom redan färdiga till att blomma, från frösådd kan det ta så mycket som 50-70år innan dom är gamla nog att blomma. Oliver blir ju gamla flera hundra år så det tar sin tid tills dom blommar. Det går sakta och säkert för dom för att sen stå där i evigheter.
Det är synd att man inte vet vilken namnsort man får nr man köper oliver i sverige, det finns flera olika sorter vissa är självpollinerande vissa måste korspollineras och så vidare. Jag korspollinerar alla mina även dom namnsorter jag köpt från Europa som är självfertila korspollinerar jag.
http://www.pixbox.se/pic_show_id32728364.html