Linnéa_Nai
Hej!
Jag har ett olivträd som står innanför min balkongdörr i ljust läge. Den har stått där och samlat på sig massvis med skott under vintern. Nu planerar jag att plantera om den och så småning om flytta ut den på balkongen.
Är det något mer jag behöver tänka på? Ska den beskäras något eller ska jag låta den fortsätta växa på?

Tacksam för svar!
Linnéa
Alexander-VG-zon3
Beroende var du bor och hur vädret är så kan du redan nu sätta ut det och börja avhärda, placera väv över det om du sätter det i solen direkt. Annars så bränns bladen. Är det frostfritt kan den stå ute även på natten, men blir det frost så får du ta in den igen. Till hösten tål den däremot dom första frostnätterna utan problem.

Sen när det blivit varmare och du ser den börjar att växa kan du plantera om den (vissa planterar om innan växten börjar växa, så det kan du också göra om du vill). ca 4v efter omplantering kan du ge den näring. Oliver vill ha näringsrik och lucker och kalkrik jord.

Du beskär den om du vill efter att den blommat, då den blommar på förra årets grenar. Har den inte blommat i år så beskär den såfall nu under våren. Ta bort alla skadade och döda grenar/skott. Och toppa in långa skott till 2-4 noder, bladpar klipp ca 5mm ovanför en knopp. Och så forma den som du själv vill ha den.

Till vintern är det bra om den kan få extraljus.
Cilla
Tur att du finns här flaxss! Den här tiden brukade mina olivträd duka under. Varmt på sommarverandan, spinn som upptäcktes sent, bladfall och grentorka. Några år brukade jag ha dem innan de dog. Jag trodde +5 grader var gränsen, bra att veta att de på hösten tål lite lägre.

Har en fråga om jord: I handeln brukar de stå i en mycket sandig och kompakt jord, lik den som de ofta växer i söderöver i odlingarna. Men de ska ha mullrikt, säger du?

Alexander-VG-zon3
Den jorden som är när man köper dom är för kompakt för svenska förhållanden, blir lätt för blöt och syrefattigt och då ruttnar rötterna.

Mina får en vanlig jord av bra kvalite, som jag sen blandar upp extra med grus eller små leca, vill man göra det extra lyxigt kan man bland i algomi och eller lite kalk granulat. Den jorden som dom sitter i den hårda kompakta kan man försöka bryta och luckra upp. Rötterna växer sen snabbt igenom den nya jorden.
Cilla
Tack. Jag har nu så mycket citrusplantor att det bara måste till ett olivträd igen!
Jag köper ett och litar på att få fler goda råd och klara trädet lite längre den här gången.

Hur får man dem att gå i blom utöver att vänta, flaxss?
Alexander-VG-zon3
Ger du dom lite kyla och har dom ute så länge det går på hösten (utan att dom fryser ihjäl, gå inte under -5c kan vara en bra regel) och sen övervintrar dom i massor och massor av extraljus och inte glömmer bort att vattna dom. Så får du blommor. Står den varmt blommar den i dec-mars, står dom kallt blommar dom sen när det blir varmare ute. När dom blommar även om det är i dec så ge en liten gnutta näring så dom orkar bilda frukt, sedan är det dock inte alltid dom hinner mogna ute.

Nyckeln till att klarar dom under vintern är att ge mycket extraljus, temp är inte så noga under vintern om dom fått stå ute under hösten. Mina har jag i köksfönstret där det är sval rumstemp.

Cilla
Tack.
Så det är köldknäppen som triggar igång blomningen? I kombination med ljus och ålder?
Och sedan är de självpollinerande, vind?
Alexander-VG-zon3
Det finns oliver som växer i områden där det bara blir +10c som lägst, och i områden där det regelbundet varje vinter blir ner till -10c. Så dom ger blommor även utan någon mer kyla än +10c, dock lite frost på hösten har alltid gett en mer rikligare blomning på mina träd. Blir helt gult av pollen på fönsterkarmen giggle.gif Jag är ganska tuff mot mina och dom står ute till dec de flesta år. Men så tuff behöver man inte vara, har ute mina länge också av utrymmes skäl inne. Men för blomningens skull räcker -1c/-3c någon natt.

Bild från förra året, min ena oliv står på trappan nedan för palmen mot häcken.

Och visst är det ljuset också som gör sitt, blomningen är ju flera faktorer som styr. Oliver har blomanlag på förra årets grenar och måste ha en viss låg temp följt av mycket ljus och värme, kylan indikerar vila och sen ''vårvärme och vårljus'' då vet oliven att den ska börja blomma. Är det en konstant varmvinter bryter inte blomningen ut, eller om det är en konstant kyla så blommar den inte heller (blomanlagen kan dö också).

Mina blommar inne undervintern då dom står varmt, och har ''vår'' då tar jag pensel och pollinerar själv. Annars kan man skaka två träd i varandra. Men det är främst vinden som gör att pollensprids, så är dom ute brukar det lösa sig själv. Men köp två så du kan korspollinera blir bättre och större frukter då.

Köper du plantor så är dom redan färdiga till att blomma, från frösådd kan det ta så mycket som 50-70år innan dom är gamla nog att blomma. Oliver blir ju gamla flera hundra år så det tar sin tid tills dom blommar. Det går sakta och säkert för dom för att sen stå där i evigheter.

Det är synd att man inte vet vilken namnsort man får nr man köper oliver i sverige, det finns flera olika sorter vissa är självpollinerande vissa måste korspollineras och så vidare. Jag korspollinerar alla mina även dom namnsorter jag köpt från Europa som är självfertila korspollinerar jag.
http://www.pixbox.se/pic_show_id32728364.html

tummenupp.gif

Cilla
Många tack!
Så det gäller att köpa två alltså. På två olika ställen, och hoppas att de i sin tur köpt in från olika ställen så att man har chans till olika sorter. Tror du alla sorter pollinerar varandra förresten (så borde det inte vara...).

Ja det är himla dumt att vi inte får veta sorterna!

Nu ska jag köpa ett aningen större om det finns utan att kosta skjortan, och ett litet. I två olika butiker.
LundaKarin
Jag är också rätt burdus med mina olivträd. De står i ett ouppvärmt uterum hela vintern - förutom när det är under -5 (och det är det inte så väldigt många dagar i Lund). När det blir så kallt tar jag in dem och när det blir varmare åker de ut igen. Egentligen borde de väl fara illa av att slängas från kyla och ljus till mörker och värme på det sättet. Men de växer, blommar och ser allmänt välmående ut. Fast jag har inte vågat mig på ett riktigt stort än...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon