andreas75
Hej.

Satte ett gäng gojibär för ett par månader sen..... Råkade få snuskigt många av dem, och de växer med storm. - Nu har jag inte utrymme mer för dem inomhus, och jag har inte mage att gallra bort dem....

Dessa lär ju vara härdiga i vårt klimat... - Betyder det att jag kan plantera ut dem redan nu och få dem att klara sig, trots att frosten inte riktigt är över än?. Jag bor i Stockholm.

edit:
Tänkte plantera dem i 50cm djupa sålådor som redan har tinat... så det finns iaf lite utrymme för att växa i dem

Hälsn
Andreas
Anja Danmark
Jeg har også sået Gojibær for første gang og har et par fine, små planter smile.gif

Jeg læste et eller andet sted, at de ikke kan tåle kulde de første tolv måneder, og derefter er de fuldt hårdføre over for vinterkulden. Så der skal nok passes på dem et stykke tid endnu...

Prøv at google lidt - så dukker der helt sikkert noget op!

andreas75
CITAT (Anja Danmark @ 23-03-2012, 22:42) *
Jeg har også sået Gojibær for første gang og har et par fine, små planter smile.gif

Jeg læste et eller andet sted, at de ikke kan tåle kulde de første tolv måneder, og derefter er de fuldt hårdføre over for vinterkulden. Så der skal nok passes på dem et stykke tid endnu...

Prøv at google lidt - så dukker der helt sikkert noget op!

Hej.

Tack för svaret - Jag har också läst om något liknande första året.
Som du säger - Det finns mängder med information när man googlar..... - Men ingen beskrivning i ämnet är den andra lik. Den mest utförliga jag läst nämnde att man kunde så dem på friland, bara temperaturen inte understiger den magiska gränsen -26....

Nå'n här som faktiskt har odlat dem i sthlm/zon 2, och klarat dem över vintern?

Det är också en lite mer generell fråga av amatörklass - Kan jag sätta ut perenner som nå'tt hyffsad storlek innan sista frostrisken är över?... - I det här fallet en djup sålåda som tinat upp.

Hälsn
Andreas
Bock
CITAT (andreas75 @ 24-03-2012, 08:50) *
Hej.

Tack för svaret - Jag har också läst om något liknande första året.
Som du säger - Det finns mängder med information när man googlar..... - Men ingen beskrivning i ämnet är den andra lik. Den mest utförliga jag läst nämnde att man kunde så dem på friland, bara temperaturen inte understiger den magiska gränsen -26....

Nå'n här som faktiskt har odlat dem i sthlm/zon 2, och klarat dem över vintern?

Det är också en lite mer generell fråga av amatörklass - Kan jag sätta ut perenner som nå'tt hyffsad storlek innan sista frostrisken är över?... - I det här fallet en djup sålåda som tinat upp.

Hälsn
Andreas

Jag hade gojibär i ett par plastkrukor 2009 och det var första året med mitt växthus och de frös ja man kan säga att det var två stora isklumpar men sen när våren kom trodde jag att de var stendöda men när jag klippte i den ena och sedan i den andra så visade sig det att de överlevt och de står fortfarande kvar i växthusetnu 2012 men nu för tiden har jag varmt i växthuset......

[attachment=68743:V_xthuset_11_12_01.JPG]
andreas75
CITAT (Bock @ 26-03-2012, 06:06) *
Jag hade gojibär i ett par plastkrukor 2009 och det var första året med mitt växthus och de frös ja man kan säga att det var två stora isklumpar men sen när våren kom trodde jag att de var stendöda men när jag klippte i den ena och sedan i den andra så visade sig det att de överlevt och de står fortfarande kvar i växthusetnu 2012 men nu för tiden har jag varmt i växthuset......

Suveränt - Helt klart härdig första året då...,)
Alexander-VG-zon3
Inga problem med att övervintra dom här i zon 3-4 efter senaste vintern i små plastkrukor utan något skydd.
Anna-Maj
Jag sådde gojibär från bär och de grodde som ogräs. Jag sådde på våren och lämnade en del av dem ute i växthuset i krukor utan skydd när vintern kom. Vi hade -30 grader en period under vintern men alla plantor klarade sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon