Full version: Citrusträd
Emilia
Hej!

Jag har ett citrusträd (Calamondia) kan man klippa de nu? vet inte riktigt vilken tid som e bäst för de.

Mvh Emilia
TeliaNet
detta är i gäntligen ingrids område men varför ska du beskära det?
ingrid på västkusten sa att man ska göda med groteska mängder hasselfors efter. du kan söka efter det eller skicka ett pm t. ingrid.
Lavendela
Hej!

Ville bara haka på din fråga. Mina citrusar är rediga buskar men skulle behöva få trädform så jag följer med intresse svaren du får!

Hälsningar!
Ulrika
Emilia
en kompis ville ta sticklingar, & sen så blir dom nya grenarna så långa, jag tänkte bara klippa av några stycken, så den blir lite buskigare.
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Nu är faktiskt en himla bra tid så kör på :-) om trädet är i tillväxt redan.

Hälsar Ingrid
Emilia
okej då ska jag göra de.Tack för hjälpen
kopernikus
Hur kan man ta reda på vad man har för slags citrusträd??

Jag har ett som bara växer och växer. Moderplantan är säkert 4 meter, och skottet som jag satte för något år sedan bara växer & växer hela tiden. Vill dom ha en stor kruka eller en liten å trång? Är så osäker på hur jag ska göra.. blink.gif blink.gif
Emilia
Behöver man över vintra citrusträd. Jag har ett litet träd som heter Calamondia.
Ingrid på Västkusten
CITAT (kopernikus @ 17-03-2004, 16:32)
Hur kan man ta reda på vad man har för slags citrusträd??

Blomningen och fruktsättningen för det mesta säger vad det är för sort om man har tagit en stickling av en namnlös 'vanlig' sort med vanlig menas då apelsin, grape och citron 'typ' - det finns citrusar med ovanligare bladformer men de vanligaste ser tyvärr alla likadana ut.

Stooor kruka men itne överstor :-)

Hälsar Ingrid
Ingrid på Västkusten
CITAT (Emilia @ 17-03-2004, 17:02)
Behöver man över vintra citrusträd. Jag har ett litet träd som heter Calamondia.

Ja visst - en Kalamondin / Calamondin är ju en medlem av citrussläktet den med och är inte en ettåring växt och tål inte heller stå ute om vintern. Övervintras svalt och ljust - typ gammeldags glasveranda då ;-) ellerfinrum för bästa resultat.

Hälsar Ingrid
anna_carolina
hmmm så miniapelsin träd ska också övervintras alltså!? unsure.gif
Emilia
men jag läste att miniatyrträd inte behövde nån speciell vinter vila.
Ingrid på Västkusten
Tjaa-a det märker Du när det väl är dags att övervintra dem. Om Du läste det i nån veckotidning eller växttidning så är dte ofta en hel del fel i dem. Jag tycekr sjkälv att kalamondin är ganska så svårodlad, men många har precis motsatt erfarenhet. Det svåra är att få dem att må bra under en längre period de första månaderna man har den märks det inte så mkt, det är först mitt i vintenr problemen kan börja uppkomma.

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon