Halaj!
Jag har fattat det som att Zilga skall beskäras i JAS.
Men går det illa om jag gör det nu?
Den är fullständigt vildvuxen, och när det sitter blad på är det helt omöjligt att se vad som är vad liksom.
//T
Tror inte du blir glad för det... klippte en gren för att se om den lever och den "blöder" på bra... Ta det till vintern om det inte bara är årsskott du ska ta, pincera :-)
Beskär den nu även om det är i senaste laget. Annars beskärs druvor runt årskiftet, eller under den kallaste perioden på året, vad jag vet.
Jag skulle inte beskära den nu! Risken är stor att den kommer att blöda....
Eftersom vintern var så mild i december månad så fick jag vänta tills vi fick den kalla perioden i vintras och beskar min då.
Du får vänta till nästa vinter men du kan hålla efter den genom att ta bort dem gröna kvistarna som kommer men ser du att det kommer druvor så ta bort efter ett bladpar så kommer du få mycket druvor på den. ( ej det bruna = Blöder ) Blöder den för mycket så är risken stor att den kommer att dö för dig!
Lycka Till !
Halaj!
Tack för svar!
Jo, alltså, jag läste i någon bok mor hade, att vindruvor skall beskäras på senhösten.
m.a.o. när de har mer eller mindre invintrat.
Så vad spelar det för roll egentligen om man beskär dem precis när de har invintrat eller precis innan de vaknar till liv?
För under invintringen händer ju ändå ingenting!
//T
Halaj!
Förra vintern tuktade mor och jag Zilgan hårt. Vi klippte bort allt utom fem rankor. Dock kortade vi de återstående inte. Tidigare fick jag massor med klasar, men de växte inte till mer än millimeterstora pluppar. I år blev det nästan inga klasar alls, och de växer inte heller.
Däremot växer de återstående rankorna som attan.
Som jag ser det finns det inte mycket mer att prova än att korta de återstående rankorna denna vinter.
Har panelen någon åsikt om hur långa jag skall lämna dem?
//T
kerstin z5-6
29-08-2013, 19:33
Jag tycker du ska börja sommarbeskära din vinplanta i stället
När plantan blommat och börjar bilda klasar klipper man av skottet 1-2 blad utanför blomklasen.
Då kommer nya skott vid avklippningen, de klipps också av utanför ett blad.
Detta upprepas flera gånger vid behov, så att fruktklasarna får ljus, vatten och näring.
Halaj!
Nej, jag måste först och främst korta de återstående tentaklerna. De växer över alla bredder!
Jag är beredd att vara brysk med den återigen, i vinter, men känner att jag behöver lite stöttning.
Gjorde jag fel från början som lät den växa vilt? Skulle jag tuktat den från början? Nu har den ett enormt rotsystem, antagligen.
Jag tänker att den nu bara vill växa till sin ”rätta” storlek, som motsvarar rotsystemets storlek. Och inte förrän den har nått det målet kommer den att producera en enda klase bär.
//T
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.