Full version: Kastanjträd
Mia i trädgården
Jag körde förbi en alle' med kastanjer och lade märke till att stammarna såg vridna ut. De skruvade upp sig.

Är det vanligt hos kastanj?

Kvällens stora fråga ;-)
Huggorm
Träd brukar göra så för att skydda sig mot vind, de blir styvare då. Jag har dock inte sett det hos hästkastanj, för det var väll inte äkta kastanjer?
Snöflinga
Så det är inte uppskruvat av mänsklig hand, kanske svårt g.gif Som barn brukade jag slå en knut på späda tallplantor. Det blev en litet annorlunda stam senare efter ett antal år rolleyes.gif
Huggorm
CITAT (Snöflinga @ 23-03-2012, 22:07) *
Så det är inte uppskruvat av mänsklig hand, kanske svårt g.gif Som barn brukade jag slå en knut på späda tallplantor. Det blev en litet annorlunda stam senare efter ett antal år rolleyes.gif

Cilla
Vridningen är genetisk, jag vet inte om man slagit fast varför den uppstått. Mer vanlig hos vissa arter.

Många teorier finns om fenomenet http://www.newscientist.com/blog/lastword/...sted-logic.html
Mia i trädgården
Vilka härliga bilder på knut och vridning. De kastanjer jag såg var lite med "lagon svensk vridning" flirting.gif

De står i en ensidig lång allé, så din teori Huggorm skulle kunna också passa. Om man tittar på vridningen och vindens väg så stämmer det , som om vinden tagit tag i kronan och vridit fr basen.

Hur ser man skillnad på hästkastanj, äkta kastanj m.m.?
KRT
CITAT (Mia i trädgården @ 24-03-2012, 09:04) *
Hur ser man skillnad på hästkastanj, äkta kastanj m.m.?

På bladen, blommorna och på frukterna....

Förmodligen är det hästkastanj du sett, har aldrig hört talas om en allé av äkta kanstanjer, även om det finns ganska gott om enstaka träd i södra Sverige.
Mia i trädgården
tack, då får jag vänta till de fått detta! Lite väl nakna just nu.
Huggorm
Om knopparna är väldigt stora, rödbruna och klibbiga nu så är det hästkastanj.
Cilla
Här nedan i bloggen en beskrivning av skillander äkta kastanj - hästkastanj.

http://livsluft-karin.blogspot.se/2011/10/...n-stjarnan.html
Mia i trädgården
Vilken fin och annorlunda beskrivning! Tack Cilla

Nästa gång jag kör förbi träden skall jag kolla knopparna, tack Huggorm

Skulle tro att det är Hästkastanj, men får kolla vidare.
Mike R Petersen
Om stammerna är tydligt vridna är det högst sannolikt Hästkastanj då det är ett av de få träd som verkligen kännetecknas av detta.

Träd där stammerna vrids runt sin egna ax av vindpåverkningar har jag aldrig hörd om däremot genetiska deformationer (dvs arter som eg inte har denna vridning annat i enskilda linjer) och i enstaka fall där teorin har varit slarvig plantering dock har sistnämnda inte kunnet bevisas!
Gossen Ruda
På tal om vridning. I vintras fällde jag en liten fura, såg normal ut men kanske lite spenslig. Stamdiameter vid roten 25-30 cm. Kapade upp den i 1-meterslängder för att sen klyva dessa inför torkningen. Den blev ett helvete, stammen var mer vriden än Breivik. Vridningen var mer än 90 grader per meter. Min teori när jag träffar på såna träd är att de vuxit långsamt men jag vet inte. Hoppas jag inte kapar tråden nu.
Mia i trädgården
Tack för era svar. Kul att höra, och ingen fara för någon kapning Ruda flirting.gif
Huggorm
Tallar är vad jag först kommer att tänka på när det handlar om vridna träd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon