Full version: Val av häck
Trädgård från grunden
Jag behöver hjälp med förslag på lämplig häckväxt.

Jag bor i zon 2.
Häcken ska vara tålig, tät, vintergrön gärna mörkt grön, snabbväxande och bli minst 2 meter hög.

Den ska planteras i sydväst läge så fort vädret tillåter.
Dessutom är det bra om den passar till ett hus i sekelskiftsstil.

Många krav blir det tongue.gif
KURT
CITAT (Trädgård från grunden @ 15-03-2004, 14:19)
Häcken ska vara tålig, tät, vintergrön gärna mörkt grön, snabbväxande och bli minst 2 meter hög.

Konstigt att "tät, vintergrön , snabbväxande minst 2 meter hög" verkar vara vanligaste önskemålet för val av häckväxt.

Generellt så tycker jag inte om plastblommor men i detta fall kanske man skulle kunna göra en häck av plastjulgranar? Inte blir det vackert men det uppfyller ju övriga krav.
Annelie
Hej där!

Eftersom Kurtan tydligen vaknat på fel sida idag och levererar ett sådant märkligt svar vill jag istället passa på att hälsa dig välkommen hit till Odla! wink.gif

Det finns en hel del skrivit om häckar och häckval här på forumet. Gör en sökning så kommer du att få många träffar. Lite hjälp på traven...

Lite om häckar

Träffar där ordet "häck" förekommer

Själv har jag planterat bokhäck. Inte så snabbväxande kanske men allt är relativt smile.gif
Sylvia
Till denna beskrivning skulle nog cypress eller tuja passa. Om man köper färdiga krukodlade 1-meters plantor så får man färdigt fort.
Unn
....eller idegran rolleyes.gif
mörkare grön får man leta efter!

Välkommen hit
Unn
Hannele
CITAT (Trädgård från grunden @ 15-03-2004, 14:19)
Jag bor i zon 2.
Idegran! wub.gif

Idegran på Sissinghurst.

Nymans toblerone-idegran.
Cilla
Idegran var det första som slog mig också. Jag tycker det är en härlig häckväxt om man söker efter vintergrön variant. Lättskött och tålig är den också. Tål att växa i fri form och att formklippas, och man kan dessutom ångra sig och låta en formklippt buska till sig och formklippa en tidigare friväxande häck bättre än med många andra växtslag.
Svalu
Idegran hade varit första valet, sen en Thuja. Båda tar ju lite tid på sig, men det beror på vilken storlek man orkar med att köpa.
Solstrålen
Jag rekommenderar tuja om du vill ha något snabbväxande - finns dessutom i olika höjd. Själv köpte jag 2.30 höga tujor och fick en tät hög häck omgående. De har på ett år växt ytterligare 20 - 30 cm.
Trädgård från grunden
Vill bara tacka för alla svar och det varma välkomnandet smile.gif

Idegran känns som ett trevligt alternativ som jag faktiskt varit inne på själv, jag gillar den mörkt gröna färgen.

Kanske kan man tänka sig att sätta större plantor med jämna mellanrum för att uppnå "tobleroneeffekten".
Jag skulle ju helst sätta färdig häck men det verkar inte som om min man är med på det. Han vill hellre använda pengarna till en New York resa, konstigt huh.gif

Är det någon som vet hur många plantor det går åt per meter av idegran?
Cilla
Hur tätt de ska planteras beror på vilken sort du väljer. Det finns dvärgsorter och större sorter. Kul att veta osm kuriosa är att det finns idegransträd i England som blir 2 000 år...

Här nedan är de sorter som http://tradgardshuset.com säljer. Första siffrorna i meter är höjd, sedan kommer zonanivelse och sist någon sorts kvalitetsbeskrivning. Välj en sort du tycker är fin och som vill ha de ljusförhållanden du vill ha - vissa sorter växer inte bra i full sol. Sedan brukar trädgårdshandeln kunna tipsa om hur tätt man ska plantera.

TAXUS BACCATA 'SEMPERAUREA' GUL IDEGRAN 1-2 m I-III 20-25
TAXUS BACCATA 'SUMMERGOLD' KRYPIDEGRAN GUL 1,2-2 m I-V 25-30
TAXUS BACCATA 'SUMMERGOLD' KRYPIDEGRAN GUL 1,2-2 m I-V 40-50
TAXUS CUS.'NANA COMPACTA' JAPANSK DVÄRGIDEGRAN 0,8-1,5 m I-V 40-50
TAXUS CUSP. GOLDEN JUBILEE PELARIDEGRAN GULDGUL 30-40
TAXUS CUSPIDATA 'NANA' JAPANSK DVÄRGIDEGRAN 0,8-1,5 m I-V 25-30
TAXUS CUSPIDATA 'NANA' JAPANSK DVÄRGIDEGRAN 0,8-1,5m I-V 30-40
TAXUS CUSPIDATA 'NANA' JAPANSK DVÄRGIDEGRAN 0,8-1,5 m I-V 40-50
TAXUS MEDIA 'ADAMS' JAPANSK IDEGRAN 2-4 m I-V 50-60
TAXUS MEDIA 'DENSIFORMIS' HYBRIDIDEGRAN 0,6x2 m I-VI 30-40
TAXUS MEDIA 'DENSIFORMIS' HYBRIDIDEGRAN 0,6x2 m I-VI 40-50
TAXUS MEDIA 'DENSIFORMIS' HYBRIDIDEGRAN 0,6x2 m I-VI 50-60
TAXUS MEDIA 'FARMEN' HYBRIDIDEGRAN 25-30
TAXUS MEDIA 'FARMEN' HYBRIDIDEGRAN 1,2x3 m I-VI 30-40
TAXUS MEDIA FARMEN HYBRIDIDEGRAN 1,2x3 m I-VI 40-50
TAXUS MEDIA FARMEN HYBRIDIDEGRAN 1,2x3 m I-VI 60-80
TAXUS MEDIA FLUSHING HYBRIDIDEGRAN 40-50
TAXUS MEDIA 'GREEN MOUNTAIN' HYBRIDIDEGRAN 25-30
TAXUS MEDIA 'GREEN MOUNTAIN' HYBRIDIDEGRAN 1,5 m I-V 30-40
TAXUS MEDIA THAYERAI HYBRIDIDEGRAN 1,5x3-4 m I-V 30-40

Här en länk som beskriver ljuskrav för några taxus-sorter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon