|
Meriona
23-03-2012, 23:58
Jag gillar korsord. Jag löser Storkrysset i lokalblaskan varje fredag t.ex. OCH lämnar in, man ska vara döende om man missar det.  Vinner gör jag stundtals, men det var evigheter sen sist, så möjligen lägger jag på fel låda? Men HUR löser ni om ni löser? Använder ni korsordsbok? Jag har en men använder den aldrig. Googlar ni direkt ni blir osäkra? Skriver ni i med blyerts och sen med bläck när ni är säkra? Jag skriver i med bläck direkt, fel blir det ibland, men då använder jag tippex. Googlar gör jag först när jag kört stenfast, nån nyckel som har en bokstav längst ut i ett hörn t.ex. Nu påstår jag inte att jag är korsordsexpert, långtifrån. Men jag tycker att det är kul när de är lagom svåra. Och det kunde vara kul att höra hur ni andra löser uppgiften? Eller inte.  Gillar ni kanske de riktiga korsorden, alltså inte bildkryss. Vågrätt 5 och Lodrätt 8? Eller de där vad de nu heter med siffror?
Anki på Öland
24-03-2012, 00:03
Älskar Allers A-korsord. Brukar få ärva gamla nummer av Allers då och då av en kompis. Skriver med bläck och vägrar kasta korsordet förrän alla ord är lösta - så det ligger några här med några tomma rutor.... Har en urgammal uppslagsbok med synonymlexikon i som åker fram när jag kört totalt fast...
Meriona
24-03-2012, 00:10
Ringer du en vän?  Förut när jag hade en god vän som löste samma korsord så tävlade vi mot varann. Ibland ringde han sent på lördagkvällen och sa att han var klar, men då var jag ofta klar sen länge.  Nu har han tyvärr flyttat och jag har ingen att tävla emot.  Mer än alla andra som lämnar in såklart. Men det är kuligare att tävla mot nån man känner, bara på skoj.
Trampendal
24-03-2012, 01:05
Jag löser med bläck direkt, använder inte lexikon men googlar i yttersta nödfall. Gillar nästan alla sorters korsord och har löst dem sen jag började läsa tror jag. CITAT (Anki på Öland @ 24-03-2012, 00:03)  Älskar Allers A-korsord. Brukar få ärva gamla nummer av Allers då och då av en kompis. Skriver med bläck och vägrar kasta korsordet förrän alla ord är lösta - så det ligger några här med några tomma rutor.... Har en urgammal uppslagsbok med synonymlexikon i som åker fram när jag kört totalt fast... Jisses! Har du lyckats lösa A-korsord? Jag bläddrar bara förbi dem, gav upp nån gång på 80-talet och även fast de finns i "Bra korsord", som jag prenumererar på, har jag inte ens försökt (det är det enda jag hoppar över). Kan du kanske ge en ledtråd till hur man ska tänka för att klara "A-et"? Om jag lyckades skulle jag stiga sju grader i min egen aktning.
RibesRubusVitis
24-03-2012, 01:35
Jag löser med förtjusning båda sorterna, med och utan bilder. Sydsvenskan fredag (tar 15 minuter), lördag och söndag (utan bilder). Sedan klipper grannarna ut ur Svenskan åt mig och överlämnar en bunt emellanåt. När jag har mycket jobb, som just nu, får högarna ligga, men mellan varven blir det desto fler. Eller när man besöker herrarnas... Kulspetspenna direkt ska det vara, annars är det fusk. Med tiden lär man sig en del knep och ordvitsar som korsordsmakarna kör med. Många ord kan till exempel uttalas på flera sätt, eller vara mångtydiga. Bara om det gäller antika gudomligheter eller sydamerikanska fotbollsspelare får man till nöds fuska, om det inte finns några korsande ord.
Eva i Skåne
24-03-2012, 09:07
Blyerts är för trist. JAg satsar också direkt med bläck. Allers korsord tycker jag helt allmänt är svåra, jag brukar få tidningarna av mina föräldrar, men A-krysset - nej inte för mig. Jag har Hemmets Veckotidning och där är dom inte alls så svåra. Där är några i klassen medelsvår för lätta, men ett par av dom brukar jag göra och sen blir det en del av de svåra. Jag är dock inte så ihärdig utan lägger ofta åt sidan när jag inte kan mer, nästa gång jag tittar blir det några ord till, men sen kommer det en ny tidning i brevlådan och den gamla vandrar vidare. Bara på semestern låter jag dom ligga och tar tag igen och använder korsordsböcker alternativt googlar. Jag tycker det är roligare att använda böckerna än söka på nätet. Det finns ju sidor där man kan söka och fråga på resp kryss. Använder det nån enstaka gång.
Jag tycker pussel och ordkryss är kul som omväxling och så gillar jag kändiskryss (namnlösa foton) trots att jag är urusel på kändisar. Vanliga hederliga kryss är dock bäst.
Anki på Öland
24-03-2012, 09:27
CITAT (Meriona @ 24-03-2012, 00:10)  Ringer du en vän?  .......... Nej men jag har en kompis som också gillar svåra korsord som är här och fikar ibland, då kan vi plocka fram något som inte är klart. Ofta ser man saker när det har legat ett tag... CITAT (Trampendal @ 24-03-2012, 01:05)  ..........Kan du kanske ge en ledtråd till hur man ska tänka för att klara "A-et"? Om jag lyckades skulle jag stiga sju grader i min egen aktning.  Nej.... jag letar efter ett ställe där jag kan några ord så jag har en början, sen kör jag på där....
Bengalow
24-03-2012, 10:49
Jag älskar att lösa korsord. SSD's lördags är toppen. Lagom svår ibland, det skall ta åtminstone en timme att lösa, annars är det blaha, som t.ex. deras fredagskryss. Idag startade jag kl 8.55 och var klar 10.20 Jag använder ALLTID blyerts, även när jag skriver brev. Jag skriver som en kratta med kulpenna, men "kalligraferar" med blyerts. Det är väl motståndet i spetsen kan tänka... Jag har NE på datan när jag kör fast på någon författarens huvudperson, Roms stadskullar eller liknande. Sedan gillar jag inte bildkryss där det är ritade/tecknade bilder, typ HJ's
Myosotis
24-03-2012, 11:03
Gillar inte bilder eller annat trams, det ska vara seriösa frågor med ett entydigt svar, inga ordlekar och sånt. Gillar korsord som är ganska lätta så man kan skriva nästan hela tiden, inte sitta och grubbla i timmar. Skriver med kulspetspenna direkt och gör ofta fel, det blir inte så snyggt  Skickar ALDRIG in. Googlar aldrig, kan titta i en atlas när det gäller geografiska frågor för det är kul att lära sig. När mina föräldrar är här brukar jag fråga dem så att vi löser korsord ihop, det tycker jag är kul. Det är roligt med variation, det finns t.ex. korsord där det i vissa rutor ska stå två bokstäver, eller där vissa ord skrivs baklänges. Löser även lite sudoku och annat. Allra roligast är griddlers och logicals, vad de nu heter på svenska.
*Stintan*
24-03-2012, 11:22
Gillar alla möjliga korsord men dom får inte vara för lätta utan ska kräva lite tankeverksamhet. Använder kulspets och skickar aldrig in. Korsordslösandet går i vågor och kan i perioder vara rätt intensivt fast just nu har jag lagt dom på hyllan ett tag.
Aqvakul
24-03-2012, 11:37
Gillar ganska svåra kryss. Det får gärna vara kepigt och ordlekar, men när man kommer på rätt svar ska det kännas "gjutet". Använder blyerts och kan hålla på med ett kryss några dar om det krävs. Skickar aldrig in.
Myosotis
24-03-2012, 11:47
Intressant det där att de flesta gillar svåra korsord, är det bara jag som föredrar lätta? De ger bäst avkoppling tycker jag, för målet är att sluta grubbla/glömma jobbiga tankar en stund. Om det är för svårt vandrar tankarna iväg, om det är lätt inträder en lätt "hjärnbedövning". Samma med sudoku, kul att ha löst några på samurajnivå men nu vill jag bara göra de lättaste.
Ugglemormor
24-03-2012, 14:26
Jag prenumerar faktiskt på ett par korsordstidningar och en svårare till gubben och sen köper jag om jag kommer åt till stan något annat..... Gillar det mesta i pysselsort och använder blyert/vanl. penna, varierande vad jag har framför mig..... Jag började med korsord endast ett år sedan då jag mådde så dåligt och livet gick neråt, innan dess betraktade jag det som slöseri med tiden när man kan göra något nyttigt ...... usch så dumt av mig! ... Nu är jag inbiten korsordslösare !!!!!
Eva i Skåne
24-03-2012, 14:39
Skickar in gör jag heller aldrig, bara att slösa på frimärken. För lätta kryss tycker jag är att bara fylla i bokstäver och det ger mig inget, men dom fär inte vara omöjliga heller. Vad som är lagom är ju individuellt. Sudoku tycker jag också är roligt, men även där vill jag behöva tänka lite. Förr prenumerade jag på ett par sudokutidningar, men där var för många lätta så jag tyckte inte det var lönt. Nu blir det av förklarliga skäl inte så många längre, men det finns tre svåra varje vecka i HV.
Ugglemormor
24-03-2012, 14:57
Det gör jag inte heller, skicka in när jag löst allt ....... tycker att det räcker med att lösa dom och sen kasta tidningen .........
merlin68
24-03-2012, 18:59
CITAT (Myosotis @ 24-03-2012, 11:47)  Intressant det där att de flesta gillar svåra korsord, är det bara jag som föredrar lätta? De ger bäst avkoppling tycker jag, för målet är att sluta grubbla/glömma jobbiga tankar en stund. Om det är för svårt vandrar tankarna iväg, om det är lätt inträder en lätt "hjärnbedövning". Samma med sudoku, kul att ha löst några på samurajnivå men nu vill jag bara göra de lättaste. Jag gillar det här med "hjärnbedövning"
CITAT (Anki på Öland @ 24-03-2012, 00:03)  Älskar Allers A-korsord. Brukar få ärva gamla nummer av Allers då och då av en kompis. Skriver med bläck och vägrar kasta korsordet förrän alla ord är lösta - så det ligger några här med några tomma rutor.... Har en urgammal uppslagsbok med synonymlexikon i som åker fram när jag kört totalt fast... A-korsordet är bäst! Förr köpte jag Allers varje vecka, bara för detta korsord ... Numera bara på semestern. Löser alltid med bläck. Maken tar hem DN och Svenskans svåraste korsord från jobbet, de brukar vi ofta lösa tillsammans.
merlin68
24-03-2012, 19:44
Jag brukar skiva ut korsord från nätet bla härifrån: http://www.korsord.se/?aid=233De är ganska lättlösta
Jag kör alltid i bläck, googlar helst inte. Klurar gärna hur länge som helst!  Förr i tiden kunde jag skaffa ett stort svårt korsord i början av sommaren o höll på med det hela sommaren för att vid slutet kanske bara löst 1/3. När jag sedan kollade facit var mga av orden jag inte lyckats fylla i nästan okända för mig men kul att klura...  Hellre för svårt än för lätt!
Blomstertanten
24-03-2012, 21:15
Ordböcker och att googla är FUSK!!!!! Allers har helt klart de roligaste korsorden, när man inte orkar tänka och klura för mycket finns de lätta och när man vill utmana sig själv finns de svårare. Ger mej på A-korsordet ibland men har hitills aldrig lyckats lösa det tror jag. Sifferkryss (där man fyller i samma bokstav i samma nummer) är inte roliga och oftast är de för enkla. Vinner aldrig!!! Kan det bero på att jag aldrig skickar in? Kryssandet går i perioder, har varit mer insnöad på Sudoku ett bra tag. Bläckpenna oftast, men ibland ligger en blyertspenna närmast.
zaaritha
24-03-2012, 22:39
Löser A-korsordet i Allers! Storkrysset. Klurkrysset.
Jag tycker att det är väldigt avkopplande med korsord. Jag löser ett par av DN:s varje vecka nutidskrysset och ett annat med en bild smockad med detaljer. Jag ger mig aldrig förrän det är nästan färdigt allt klarar jag inte, Om jag inte vet testar jag mig fram och suddar har mig, bläck använder jag inte. Jag tröttnar om korsordet är för lätt. När facit kommer fyller jag i det som fattas sedan slänger jag det. Jag har haft roligt och lärt mig en del. Att söka på google eller lexikon gör jag inte. För besvärligt !
Jag löser sällan vanliga korsord, däremot älskar jag allers Kriss Kross. Tyvärr får jag inte tag på dem så ofta, men som tur är brukar den alltid vara olöst i de tidningar jag hittar på.
Meriona
25-03-2012, 18:14
Blir nyfiken på detta A-korsordet som det är så många som nämner! Är det ett bildkryss? Jag har för mig att Allers ha obehagligt papper på sina korsordssidor, men jag kanske minns fel? Jag får bara Hemska Journalen av mamma och då har hon redan löst de flesta svåringarna, utom såna ord som är görlätta för mig men tydligen svåra för henne.
gammelnalle
25-03-2012, 19:27
Fusk Att använda lexikon eller googla??? Det tycker inte jag- snarare tvärtom- ett korsord som jag klarar utan att behöva lära mig något nytt är inte värt ansträngningen... (innan google var det Svensk uppslagsbok i 32 band som gällde... och som jag tidvis använder fortfarande...)
TUR att det finns OLIKA sorters kryss och olika svårighetsgrader så att många blir tillfredställda...
Själv formligen älskar jag "ordvitsar" i korsord- men har förståelse för de som inte gör det... men gillar även faktakryss. och sudouku (som jag visst aldrig lär mig stava till
Skicka in??? vad är det för trams... jag får aldrig tag i en tidning före "bäst före datum" har gått ut...
Hade vi inte en som konstruerade korsord här på forumet för några år sedan??
Ursus Majore
Eva i Skåne
25-03-2012, 19:39
CITAT (gammelnalle @ 25-03-2012, 20:27)  Fusk Att använda lexikon eller googla??? Det tycker inte jag- snarare tvärtom- ett korsord som jag klarar utan att behöva lära mig något nytt är inte värt ansträngningen... (innan google var det Svensk uppslagsbok i 32 band som gällde... och som jag tidvis använder fortfarande...)
TUR att det finns OLIKA sorters kryss och olika svårighetsgrader så att många blir tillfredställda...
Själv formligen älskar jag "ordvitsar" i korsord- men har förståelse för de som inte gör det... men gillar även faktakryss. och sudouku (som jag visst aldrig lär mig stava till
Skicka in??? vad är det för trams... jag får aldrig tag i en tidning före "bäst före datum" har gått ut... Hade vi inte en som konstruerade korsord här på forumet för några år sedan??
Ursus Majore Såklart DU gör, vitsare och ordvrängare som du är
gammelnalle
25-03-2012, 19:59
CITAT (Eva i Skåne @ 25-03-2012, 19:39)  Såklart DU gör, vitsare och ordvrängare som du är  Vem??? Jag?? Det hade jag inte den anaste bleking om.... b
heinrich_stubel
25-03-2012, 21:17
Brukar lösa korsord på det sättet att jag för pennan till rutan och skriver i den aktuella bokstaven i just rutan. Sedan upprepar jag denna proceduren tills det är klart.
*Stintan*
25-03-2012, 21:21
CITAT (heinrich_stubel @ 25-03-2012, 22:17)  Brukar lösa korsord på det sättet att jag för pennan till rutan och skriver i den aktuella bokstaven i just rutan. Sedan upprepar jag denna proceduren tills det är klart. Ja det var ju en intressant upplysning
heinrich_stubel
25-03-2012, 21:51
CITAT (*Stintan* @ 25-03-2012, 22:21)  Ja det var ju en intressant upplysning  Måhända, men frågan är ju ställd på ett sånt sätt att mitt inlägg omöjligen kan betraktas som spam. Besvarade ju frågan
gammelnalle
26-03-2012, 06:14
CITAT (heinrich_stubel @ 25-03-2012, 22:17)  Brukar lösa korsord på det sättet att jag för pennan till rutan och skriver i den aktuella bokstaven i just rutan. Sedan upprepar jag denna proceduren tills det är klart. Beroende på svårighetsgrad brukar jag först skumma över och se om jag "förstår" hur konstruktören har tänkt. Och övning ger träningsvärk!! Efter ett antal av samma konstruktör brukar det gå att lösa- ÄVEN om JAG måste slå upp vad någon Nobelpristagare eller sportfåne möjligen kan heta- för att inte tala om alla "gudar" - men jag försöker att lära mig något- även om guldfiskar förmodligen har bättre minne än mig. Om det verkar lagomt svårt börjar jag normalt i höger nerkant och jobbar mig vidare. Sen får jag inte "hoppa" utan bara fylla på mot de ord som redan har lösts (svårt att förklara) b
Jag är tokig i korsord och prenumererar på tidningen Mästarkryss. Ett riktigt bra korsord ska helst ta flera dagar att lösa, Svenska Dagbladet har ett ok kryss på fredagar och DN´s på söndagar kan vara klurigt. Jag är själv korsordskonstruktör och tycker inte om kryss som bara är att fylla i eller att slå upp i synonymlexikon, det ska kännas som att "-Haha, nu fick jag dig din gamla räv" när man kommit på lösningen. Sen vet väl alla att nedre högra hörnet alltid är lättast att börja i, där får man oftast ta till nödlösningar för att få ihop det.
Går i vågor, men skoj är det.
Bäst är jag på de där ni kallar för sifferkryss. Men eg är jag rätt dålig på korsord så de får gärna vara lätta! Ordvitsar är ju skoj!
När jag var på förlossningen när sonen föddes och epiduralen började ta så var det ju bara att ligga där, då löste jag och min man korsord tillsammans. Nu köper jag ibland korsordstidningar när jag sitter och halvtittar på sonen under hans judoträning.
Meriona
27-03-2012, 08:31
Lösa tillsammans!  Det är mysigt!
Jag löser nog allt jag kan komma över, men föredrar svårare kryss.
"Lånade" några Allerskryss-sidor (med några halvlösta) från 2011 från jobbet. Ja, A-krysset är bra. Förr löste jag gärna SvD:s samt DN:s kryss (printade ut från nätet), men nu måste man prenumerera för att få tillgång till dem.
Gärna bilder, men det spelar eg ingen roll. Brukar börja till höger nånstans. Löser med blyerts (å andra sidan använder jag blyerts till allting). Skickar aldrig in.
Edit; avskyr sifferkryss (där A = 2 osv).
Meriona
01-04-2012, 08:13
Det gick iallafall inget vidare att lösa korsord i värmeljus-belysning.
Har haft Allers i c:a 40 och löst deras korsord, men långt ifrån alla blir lösta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|