snufflan
flyttade i fjol vår till hus, där det enda som finns kvar i trädgården är björnbär. Detta gjorde mej väldigt glad, då det är mitt absoluta favoritbär. Har aldrig tidigare kunnat odla björnbär, då de inte ville klara de kalla vintrarna högt uppe i norr, där jag bodde innan jag emigrerade till sydligare breddgrader wink.gif (värmland)

Nu till mitt problem. Dessa buskar är inte skött av tidigare husägare, då de avskydde allt vad trädgårdsarbete heter. De växer mot en södervägg, men allt är förvuxet, och ingen ordning på något.Om jag jämnar allt med marken, hur länge tar det då innan man har möjlighet att kunna njuta av bär igen? Kan jag få vänta flera år???
fvd
Klipp bort de kvistar som har burit bär och behåll resten. I höst när du har skördat klipper du bor dem som har burit bär o s v. Klipp inte bort alla för då får du ingen skörd alls.
Eva 33c
CITAT (snufflan @ 24-03-2012, 07:55) *
Om jag jämnar allt med marken, hur länge tar det då innan man har möjlighet att kunna njuta av bär igen? Kan jag få vänta flera år???

Jag skulle tro att du då får skörd nästa år på de skott som växer upp i år. Om den är väldigt risig så kanske det är enklast "att börja om" på det sättet för att sedan göra som fvd skrev.
grycken
Det beror väl på vilken sort man har. Jag köpte en taggig härdig sort, Sonja, för några år sen. Den gav några bär första året. Våren därpå fanns det ingenting kvar av busken, alla grenar hade frusit bort. Under våren och sommaren växte det ut nya grenar och på hösten gav de bär.
snufflan
Jag har ingen aning om vilken sort det är. Taggiga är de iaf ;P
De har iaf funnits här i ca 7 år, och gav super mycket bär i höstas smile.gif
Men inget är gjort åt "eländet". Det har nog varit någon typ av rabatt förr. Hittade en pion samt rosenvial. Allt i en enda röra. Jag får nog kapa allt, och hoppas på skörd nästa år om jag ska ha en chans att få någon ordning där., och samtidigt försöka binda upp allt eftersom de växer.
Eva i Västerås
Om du hanterar dom som hallon är det rimlig insats för att få goda bär.
Dvs - för att komma igång, offra årets skörd och klipp ner alltsammans. Sedan släpper du upp årsskotten och tar bort de som burit bär. Bind upp vartefter årsskotten växe, annars har du ett taggigt elände att slåss med på hösten.
Fryser årsskotten ner på vintern där du bor så kan du lägga ner skotten på hösten och täcka med säckväv. Men det blir en massa taggig ner- och uppbindning, så slipper man är det bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon