|
Full version: Hästgödsel -
Satt och kollade priser på kogödsel (ko på påse) när jag insåg att det finns hästgårdar överallt rutomkring... Visst borde man kunna köra iväg till någon och be att få en kärra gödsel? Men så insåg jag att jag inte vet ett smack om HUR man använder det? Luktar det - tror inte grannarna skulle gilla om det luktade stall  (Och ko på påse luktar ju inte) Ska det myllas ner eller läggas uppe på? Fungerar det både om hästarna stått på halm och spån? Och NÄR kan man tillföra detta i trädgården (hur tidigt på säsongen/året)?
malcolm
24-03-2012, 12:20
Förr om åren köpte jag ofta hästgödsel på intilliiggande ridskola, den var ordentligt brunnen och hästarna hade haft halm som strö. Luktade inget alls och jag använde det som vilken gödsel som helst, speciellt rosorna älskade denna gödsel. Betalade 25 kr/säcken för det då eller 100 kr för 5 säckar fast det här är ju några år sedan.
Aqvakul
24-03-2012, 12:47
Se till att gödseln är ordentligt brunnen, minst 6 månader gammal Spån eller strö är egalt Gödsla tidigt på våren, helst precis när tjälen gått ur jorden Mylla ner det lite
malcolm
24-03-2012, 15:18
Bildas det inte terpentin om det har varit spån under hästarne?
KRT Ser ut som du får bra svar här jag hoppas det går bra om jag hänger på med en fundering? Min granne som är bonde säjer att han har så gammal gödsel (flera år) att man kan använda den som jord direkt,stämmer det?
Gunilla T
24-03-2012, 16:41
Kan bli lite för stark att enbart använda gödseln så blanda ut den med matjord så blir det nog bra...
officinalis
24-03-2012, 18:25
Något att tänka på är ifall hästarna får avmaskningsmedel som kan hamna i gödseln. Jag vet inte hur vanligt förekommande det är, men ingenting man vill ha i sina odlingsbäddar. Jag har använt både välbrunnen och halvbrunnen hästgödsel med gott resultat till diverse grönsaker. De använder halmpellets som strö. Sprider max 10 liter/m². Luktar ingenting särskilt. Gödselstack? Men inte illa som färsk hönsgödsel.
Preussen
25-03-2012, 09:19
CITAT (malcolm @ 24-03-2012, 16:18)  Bildas det inte terpentin om det har varit spån under hästarne? det kanske det gör men är inget större problem. däremot kräver spån mer kväve i nedbrytningsprocessen än vad tex halm gör. om man använder sig av gödsel med spån kan det vara en idé att tillsätta extra kväve. obränd hästgödsel kan oxå innehålla lite mer ogräsfrö men är inget problem jag stött på. vill man minimera risken för ogräsfrö kan man låta gödslen ligga i tillsluten kompost 1år. KRT inte ska du betala för hästgödsel. för de flesta ridskolor och hästägare är det en kostnad att bli av med gödslen så de blir ofta jätteglada om någon vill hämta gratis. såg en annons på blocket härförleden att någon i Tygelsjö skänkte bort gödsel mot avhämtning. vet att en hästägare i Svedala förra året skänkte bort gödsel mot avhämtning. ridskolorna i mitt granskap gör detsamma. här är länken till blocketannonsen http://www.blocket.se/malmo/Brand_godsel_3...a=23_11&w=0
malcolm
25-03-2012, 10:51
CITAT (Preussen @ 25-03-2012, 10:19)  KRT inte ska du betala för hästgödsel. för de flesta ridskolor och hästägare är det en kostnad att bli av med gödslen så de blir ofta jätteglada om någon vill hämta gratis. såg en annons på blocket härförleden att någon i Tygelsjö Jag betalar gärna för gödseln vid den lokala ridskolan, den verksamheten får inga kommunala bidrag som tex. hockeyn och fotbollen och tjejerna (det är mest tjejer) kan behöva lite sponsring för sin sport.
CITAT (Preussen @ 25-03-2012, 10:19)  KRT inte ska du betala för hästgödsel. för de flesta ridskolor och hästägare är det en kostnad att bli av med gödslen så de blir ofta jätteglada om någon vill hämta gratis. såg en annons på blocket härförleden att någon i Tygelsjö skänkte bort gödsel mot avhämtning. vet att en hästägare i Svedala förra året skänkte bort gödsel mot avhämtning. ridskolorna i mitt granskap gör detsamma. här är länken till blocketannonsen http://www.blocket.se/malmo/Brand_godsel_3...a=23_11&w=0Tack för länken, precis det jag var ute efter  Tror mina rosor, magnolior och allt annat skulle bli väldigt glada om jag hämtade ett släp med sådant....
Jag får mer än gärna åka och hämta gödsel hos grannarna, de blir glada för de får betala annars för att bli av med den!
Eftersom jag inte har släp blir det dock lite bökigt, får stå och fylla på i påsar (brukar spara på jordpåsarna fr affäern som är kraftigare) och sedan frakta hem det i bagageluckan.
Borde ta en sväng här nu i veckan, faktiskt!
Hej Det är bättre att sätta naturlig gödsel på våren för att växter rötter kan absorberas dem. Och för att näring ska inte läcka till grundvatten, det är bättre om du kan lägga dem under jorden för att du ska inte förlora näring. Och näring ska inte sprid i luften H.Bassam
Jag brukar hämta gratis hästgödsel med släpkärra varje år nån gång under första halvan av april (zon 2). Jag brukar höra av mig till ridskolan i början av mars eller så och be dem meddela mig när de skall tömma gödselstacken, då kör jag dit släpet och han som tömmer fyller mitt släp med det "göttaste", nämligen det långt in i stacken som stått längst och bränt. Ridskolan gör detta gärna, de betalar per kg för att bli av med gödseln!
Detta svarta guld lägger jag rakt på rabatterna (någon-några cm tjockt), lägger under alla sorters buskar (några cm) och sprider även ut över gräsmattan (mindre tjockt - det som blir kvar). Maskarna drar ner det åt dig! Jorden blir fantastisk och växterna likaså. Det luktar lite, lite första dan, men ingen har klagat. Om jag kan planera brukar jag också sprida ut det innan ett rejält regn så luktar det inte alls och försvinner snabbare ner i gräsmattan.
Några tips om man kan välja: - om hästarna står på torv tycker jag det är bäst, halmpellets näst bäst, därefter spån och sist halm (pga att det tar lång tid att bryta ner halm och ofta innehåller frön) - undvik hästskit från hästar som får hel havre att äta (om du inte vill ha en havreåker), de flesta hästar idag får dock pellets eller krossad havre (som havregryn ungefär, de gror inte)
Det där med maskmedel tror jag är ett litet problem, det går ur "systemet" i hästmagen på mindre än ett dygn. (Och avmaskar gör alla seriösa hästägare regelbundet.)
Vi var och hämtade ett lass idag, från botten på stacken  Har redan spritt ut det mesta och jag inser redan nu att det kommer växa så det knakar i trädgården i år  Eftersom det är Islandshästar som har producerat tror jag inte det är några problem med havre - det är sällan man ger dem den typen av kraftfoder, iaf i några större mängder. Verkade dessutom som att hästarna stått på spån, för någon halm verkade det då rakt inte finnas. Luktade dessutom inte ett smack!
Preussen
04-04-2012, 15:48
CITAT (KRT @ 02-04-2012, 00:20)  Vi var och hämtade ett lass idag, från botten på stacken  Har redan spritt ut det mesta och jag inser redan nu att det kommer växa så det knakar i trädgården i år  Eftersom det är Islandshästar som har producerat tror jag inte det är några problem med havre - det är sällan man ger dem den typen av kraftfoder, iaf i några större mängder. Verkade dessutom som att hästarna stått på spån, för någon halm verkade det då rakt inte finnas. Luktade dessutom inte ett smack! Du kunde svängt förbi natrix med ett lass, det skulle behövas där;-)
officinalis
04-04-2012, 17:11
KRT: Glädjande att höra. Vet du vad det är för medel de använder och hur fort deras kroppar bryter ner det?
CITAT (Preussen @ 04-04-2012, 16:48)  Du kunde svängt förbi natrix med ett lass, det skulle behövas där;-) Natrix har fått kontaktuppgifter och skulle kolla om det fanns mer kvar, var tydligen väldigt angelägen om lite skit  Officinalis, jag hr inte kollat - MEN det är välbrunnen gödsel och jag tvivlar starkt på att kemikalier håller sig potenta några år i en gödselstack... Googlade lite snabbt och det verkar som medel bryts ned ganska fort utomhus, en del av ljus. Vissa bryts ned och nedbrytningsprodukterna kan bindas i jord, men tas inte upp av växter. Eftersom man avmaskar hästar några gånger per år, blir det ju inte så mycket kemikalier av det. Dessutom, jag har inte speciellt mycket i min trädgård som är ätbart, det mesta är blommor och annat som man bara äter med ögonen
officinalis
05-04-2012, 19:13
Det är väl framförallt för markdjuren jag tänkte på. Men du har nog rätt i att det bryts ned fort. Mycket dyngmask i gödselhögen borde vara ett någorlunda säkert kort om inte annat
CITAT (officinalis @ 05-04-2012, 20:13)  Det är väl framförallt för markdjuren jag tänkte på. Men du har nog rätt i att det bryts ned fort. Mycket dyngmask i gödselhögen borde vara ett någorlunda säkert kort om inte annat  Tro mig, det fanns MASSOR med liv i dyngan
Jag har tagit en runda med min skottkärra och hämtat på en närliggande 4-H gård, och de blev jätteglada för det. Jag betalade med bullar. Sedan vaknade en kollega som har häst, så hon förser mig med en säck då och då.
Men jag har fått lära mig att obrunnen gödsel gör bäst nytta i komposten. Så jag lägger det där. Vilket har satt fräs på processen. Trots att det har varit kallt, sjunker det kontinuerligt.
Det där med maskmedel skrev jag till rådgivningen på Svensk Trädgård och frågade om. De svarade att det inte var något problem.
Förutom att det är bra med naturgödsel, är det väl ett vällovligt syfte att förkorta vägen för näringen.
villa-sandberg
06-04-2012, 10:17
Funderar på vad som är bäst... att försöka hitta ett hörn i dyngstacken där det brunnit färdigt eller gå ut o plocka halvgammal bajhög i hagen om man vill ha brunnen o klar, redo att lägga på rabatterna direkt?
Var ute i går och kollade på stallet, det i hagen är ju rätt torrt, men dock inte något spån med... Vad tror ni?
Gunilla T
06-04-2012, 15:41
CITAT (villa-sandberg @ 06-04-2012, 11:17)  Funderar på vad som är bäst... att försöka hitta ett hörn i dyngstacken där det brunnit färdigt eller gå ut o plocka halvgammal bajhög i hagen om man vill ha brunnen o klar, redo att lägga på rabatterna direkt?
Var ute i går och kollade på stallet, det i hagen är ju rätt torrt, men dock inte något spån med... Vad tror ni? Jag skulle attackera dynghögen för att sätta i rabatterna - övergödsla inte, det skadar också! Dyngan i hagen skulle jag också samla in och sätta i en öppen kompost för att stimulera komposteringen och höja näringsvärdet i komposten. En blandad, öppen kompost bestående av avfall från trädgården, löv och kvistar är inte särskilt näringsrik, däremot förhöjer den mullhalten i rabatterna vilket är minst lika viktigt.
Whiskuchi
06-04-2012, 16:45
Jag har en vän med hästar, om jag skulle få hästskit av henne är det alltså bäst att slänga det i komposten först? Funkar det inte att blanda upp det med mycket jord och använda direkt?
Gunilla T
06-04-2012, 16:54
Jag tänkte mest på att dom torra urlakade pluttarna i hagen kanske fyller sin största funktion i komposten.
Visst kan du gödsla med hästdynga, jag gödslar hela trädgården varje vår med häst- eller kogödsel men då har den legat några år så den är förmultnad dvs luktar inget längre och man kan inte urskilja vilket djurslag gödseln kommer ifrån.
Färsk gödsel är väldigt stark så den bör man vara försiktig med.
Whiskuchi
06-04-2012, 17:08
Jag har en gammal väldigt kolrik kompost som verkar ha avstannat helt, kanske skulle langa i lite hästskit där och se om det tar fart
Gunilla T
06-04-2012, 17:14
Alldeles utmärkt - det kommer att sätta fart så fort temperaturen stiger lite...
Whiskuchi
18-04-2012, 09:08
Går det att använda någorlunda färsk gödsel direkt i odlingarna, så länge det inte kommer i direktkontakt med rötterna? (jag tänker att gräsklipp ju går att lägga uppe på sand - kan jag odla i sand och lägga hästskit över?)
officinalis
18-04-2012, 17:29
Det kan man göra. Men lägg på den tidigt och mylla ned den så att den bryts ned fortare. Särskilt ifall det är mycket strö i den. Tillfällig kvävebrist kan uppstå under nedbrytningen. Undvik att ge färsk gödsel till morötter, eftersom det lär locka morotsflugan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|