Full version: Odla popcornkärnor
Caroline Österman
Jag gar satt popcornkärnor och de växer för fullt, men nu vet jag inte riktigt hur jag ska ta hand om dom på bästa sätt. Är det någon som vet hur jag ska handskas med dom?

Har precis flyttat som till större krukor och de vxer så de knakar smile.gif
katah
Det blir intressant att se om du får riktiga popcorn av dom!

Jag har köpt popkorn från fröfirmor och odlar popmajs varje år. Det är osäkert vilken kvalité de
fröer du har planterat har. De kan vara sådana hybrider där blivande plantan inte alls liknar moderplantan och dess fröer. Alltså det kan hända att du inte alls får popcorn av dina plantor, MEN det kan hända att du får det!

Du är lite tidig med majsen nu, jag ska börja med mina om ett par veckor, de växer ju så det knakar.

Ge dom en stor kruka när din nuvarande kruka blir trång, 1 liter och gödsla också efter två veckor av krukabytet.
Hur många plantor har du?

För att pollinering ska lyckas ska popmajsen planteras i en grupp, inte i rad. Jag brukar ha dom rätt tätt,
kanske 20-25 cm mellanrum, kanske tio plantor i en kvadrat.

Vi har kanske 10-15 plantor varje år och skördar 20-tal majskolvar.
Dessa brukar jag låta ligga i köket till januari-februari och sedan pilla loss kornen och poppa.
I år lyckades vi riktigt bra när vi poppade kornen i kokosolja, förra året försökte vi i vanlig rapsolja, och resultatet blev inte så bra, alla poppades inte ut och vissa blev brända.

Hoppas du får riktiga popcorn, det är ju jättekul med egna!
Om dina inte fungera kan du köpa popmajs här, det finns även mer att läsa om majsodling , sorten som jag har köpt heter " white selektion" skrolla längst ner på sidan.

http://www.runabergsfroer.se/?m=86
Caroline Österman
Jag satte bara 3 stycken kärnor då jag var osäker på om det skulle gå över huvud taget först att få de att gro. Står i större krukor nu men efter ditt svar ska jag nog ställa ut dom på balkongen fastän det kanske är lite kallt. Kan vara så att de får för lite sol också så de får mer sol på balkongen och lite svalare så kanske de slipper bli alldeles för rangliga. Eller vad tror du? smile.gif
katah
De gillar värme, så jag skulle ändå vilja en plats där du kan hålla även på natten närmare +10 grader,
även om någon enstak svalare natt förstör inte allt.
Majsen pollineras bäst i en grupp, jag brukar ha minst 10 plantor i gruppen, så jag tror att det vore bäst om du sätter några fröer till, om du bara har plats åt dom
Annars finns det en risk att plantor blir fina, men du får inga majskolvar.
Om du vill bara testa och har inga andra ambitioner, kan du odla vidare med bara 3 plantor.
Majsen är riktigt häftig växt i trädgården som den är!

När du sedan planterar dom ute ungefär i början av juni kan de behöva stödpinnar och kanske att de binds ihop lite löst. Stora plantor är i början lite ostabila och välter lätt i vinden.
Efter ett par veckor har dom rotat sig och står sedan som ett berg.
det är nästan omöjligt attt dra dom upp på hösten, jag brukar klippa av plantan och dra upp rötterna först på våren. Då är det lätt att bara plocka upp dom!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon