Det blir intressant att se om du får riktiga popcorn av dom!
Jag har köpt popkorn från fröfirmor och odlar popmajs varje år. Det är osäkert vilken kvalité de
fröer du har planterat har. De kan vara sådana hybrider där blivande plantan inte alls liknar moderplantan och dess fröer. Alltså det kan hända att du inte alls får popcorn av dina plantor, MEN det kan hända att du får det!
Du är lite tidig med majsen nu, jag ska börja med mina om ett par veckor, de växer ju så det knakar.
Ge dom en stor kruka när din nuvarande kruka blir trång, 1 liter och gödsla också efter två veckor av krukabytet.
Hur många plantor har du?
För att pollinering ska lyckas ska popmajsen planteras i en grupp, inte i rad. Jag brukar ha dom rätt tätt,
kanske 20-25 cm mellanrum, kanske tio plantor i en kvadrat.
Vi har kanske 10-15 plantor varje år och skördar 20-tal majskolvar.
Dessa brukar jag låta ligga i köket till januari-februari och sedan pilla loss kornen och poppa.
I år lyckades vi riktigt bra när vi poppade kornen i kokosolja, förra året försökte vi i vanlig rapsolja, och resultatet blev inte så bra, alla poppades inte ut och vissa blev brända.
Hoppas du får riktiga popcorn, det är ju jättekul med egna!
Om dina inte fungera kan du köpa popmajs här, det finns även mer att läsa om majsodling , sorten som jag har köpt heter " white selektion" skrolla längst ner på sidan.
http://www.runabergsfroer.se/?m=86