Full version: Plantera rosor?
KRT
Har beställt några rosor från Flora Linnea, och jag är otålig - vill hämta hem och plantera dem NUUUUUUUUU.... Men är det för tidigt? Vi har haft 10-12 grader dagtid den sista tiden, men bara 2-3 på natten, ingen tjäle och precis lagom blött i marken just nu!
Fungerar det att plantera dem nu, eller bör jag vänta för bäst resultat? Det är några klätterrosor (ramblers) och en buskros det handlar om......

Och exakt VAD är det i rosjord som gör att den jorden skulle vara extra bra till rosor? Att alla nyplanterade växter behöver en bra start med bra jord är ju en självklarhet - men exakt VAD är det som rosgjorden innehåller som skiljer den från plantjord av bra kvalitet?
svennis
Hej!
Kan man gräva kan man plantera.
Blött är inte så roligt..
Fryser det kan du väl skydda med någon låda, lägg över när det fryser.
Din egen trädgårdsjord är väl bra.
Förtjust i rosjorden från COOP, innehåller lera.
Ibland har jag hällt i sand, possitiv erfarenhet bara.
Nu börjar det rycka.. smile.gif
KRT
Jag har sandig lerjord i marken här smile.gif
Är det bara lera jorden innehåller behöver jag då sannerligen inte använda någon speciellt rosjord......
octachoron
Jag har kraftig lerjord här och har slutat använda den speciella rosjorden som säljs i påse. I stället använder jag kompost och benmjöl som jordförbättring när jag planterar rosorna.
Kajsa
Gå in på Hasselfors hemsida, där kan du läsa skillnaderna mellan alla sorters påsjord. Jag köper mest kogödsel och blandar upp med, men det blir en del Rosjord till nya klematis, dom är kräsna.

www.hasselforsgarden.se
heinrich_stubel
Tänk på att inte plantera dem för nära bananplantor bara - de har en tendens att roffa åt sig allt vatten. Jaja, bananer är udnerliga varelser unsure.gif unsure.gif unsure.gif unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon