kristina_t
24-03-2012, 10:21
Jag vill gärna plantera en hägg inte så långt från huset så att man kan sniffa på den varje gång man går ut och in i huset. men jag blir lite fundersam när jag läser att häggar kan bli 15 meter hög. Men jag hittar även info om att den kan bli 6 meter. Vilket är sant? Eller beror det på om det är buske eller träd? Vilken jordmån det är och om det är blåsigt eller ej? Mitt hus ligger uppe på en kulle i Skåne där det är ganska blåsigt med jämna mellanrum. Vi har lerjord. Vad tror ni under dessa förhållanden? Passar häggen-hur hög kan den bli?
Jag vill gärna ha en hägg som ett träd med en tydlig stam och krona. Köper man häggen som buske eller träd på plantskolan eller beskär man den själv så att den växer som man vill?
tack för alla råd :-)
Huggorm
24-03-2012, 10:48
På en kulle i Skåne där det är ljust och blåsigt blir den inte så hög. 15m blir den om den växer på någon plats där det är mörkt och vindstilla, där den måste sträcka sig upp mot ljuset.
Häggen tar naturligt trädform, men sågas den ner i ung ålder skjuter den gärna ett flertal skott från stubben och blir en buske.
Hägg är ett jättevackert träd. Jag älskar stammarnas oregelbundna form, det ser nästan ut som muskler under barken! Det är ett riktigt vårträd, men sin mycket tidiga grönska och blomning. Nackdelarna består i att den ofta ser ganska ful och skräpig ut från högsommaren och framåt, att häggspinnmalen äter upp löven och att gamla träd gärna välter.
malcolm
24-03-2012, 11:55
Jag har sett häggar som varit gott och väl 15 meter höga, tyvärr har de en benägenhet att drabbas av spinn vilket inte är så trevligt.
merlin68
24-03-2012, 17:49
Här i roslagen drabbas också häggarna av spinnmalen men INTE blodhäggen. Kanske borde du satsa på en sån då? Vacker är den ocskå med grönröda blad och vacker rosa blomning
Rebecca
24-03-2012, 18:38
CITAT (malcolm @ 24-03-2012, 11:55)

Jag har sett häggar som varit gott och väl 15 meter höga, tyvärr har de en benägenhet att drabbas av spinn vilket inte är så trevligt.
Ursäkta, men jag kan inte låta bli att gå in och förtydliga lite här. Hägg drabbas lätt av
häggspinnmal - inte av spinn.
malcolm
24-03-2012, 18:41
Äckligt är det i alla fall.
Huggorm
24-03-2012, 19:13
Men inne i bebodda trakter brukar häggspinnmalen inte vara så farlig. Här växer häggen mest utefter vattendragen, och det är också där häggspinnmalen hålls. Planterade häggar inne i samhällena brukar klara sig undan.
Gossen Ruda
24-03-2012, 19:19
Häggar blir inte så väldans höga, de brukar välta innan de vuxit färdigt.
mamamaggan
24-03-2012, 21:50
Som huggorm säger så går det att hålla dem på den höjd man vill. Har satt några stycken i kanten på tomten mot vägen som ett insynsskydd och för att kunna njuta av blomningen och doften.
Vi har haft dem i kanske 5 år och när de väl tog sig så växer de bra. Vi kapar den regelbundet för att få en buske på några meter i stället för ett träd. Nu har vi kapat i toppen hela tiden men trots det så kommer nya grenar långt ner .
Den sprider sig också med rötterna och man kan även göra avläggare för att få ytterligare examplar.
Våra har ännu inte drabbats av någon spinn fast den står ute vid sommarstugan.
Huggorm
24-03-2012, 22:49
CITAT (mamamaggan @ 24-03-2012, 21:50)

Som huggorm säger så går det att hålla dem på den höjd man vill. Har satt några stycken i kanten på tomten mot vägen som ett insynsskydd och för att kunna njuta av blomningen och doften.
Vi har haft dem i kanske 5 år och när de väl tog sig så växer de bra. Vi kapar den regelbundet för att få en buske på några meter i stället för ett träd. Nu har vi kapat i toppen hela tiden men trots det så kommer nya grenar långt ner .
Det var nog någon annan som sa det, jag har i alla fall inte skrivit något om toppkapning. Men det kanske är en bra metod, om de inte blir så topptunga kanske tendensen att välta försvinner
mamamaggan
25-03-2012, 01:45
CITAT (Huggorm @ 24-03-2012, 22:49)

Det var nog någon annan som sa det, jag har i alla fall inte skrivit något om toppkapning. Men det kanske är en bra metod, om de inte blir så topptunga kanske tendensen att välta försvinner
Du skrev om att såga ner dem , eller hur ? Jag har inte påstått att du skrev om toppkapning , det var hur vi gjorde för att få en buske i st f ett träd.
Ditt sätt var såga ner , vårat var att kapa.
Lite ordklyverier egentligen men men.............................
Visst går häggar att hålla enstammiga om man vill.
Och de kanske inte blir 15 meter höga i blåsiga lägen, men de är bra på att växa trots vind så 10 meter höga kan de bli ändå.
Som skrivits här tidigare så är de lite fragila, om de står i lucker eller lerig jord kan de välta. Om de beskärs hårt och fel ser man dem ofta knäckas. Å andra sidan skjuter de glatt nya skott igen på det de får behålla - eller från stambasen om man kapar ända nedifrån och rötterna fortfarande har fäste.
de är inte bara fragila, de är böjliga också . Kanske därför de växer sig hyfsat höga också i vind.
Gillar du vitblommande hägg Prunus padus, kika också på blodhäggen Prunus padus colorata (doften lite svagare dock). Ett lite mindre träd.
*Stintan*
25-03-2012, 16:11
Jag hade en enstammig hägg där jag bodde förut och den är säkert närmare 15 meter hög. Den står öppet och utan konkurrens av andra träd eller buskar ca 10 meter från huset. Säkert ganska gammal för den var lika stor när vi flyttade dit för snart 40 år sen. Att den är så hög vet jag för att flaggtstången bredvid är 12 m och häggen var en bra bit högre. Den skickade villigt upp massor av skott vid stambasen varje år som jag klippte bort.
evelina
25-03-2012, 16:43
Jag planterade en Schubert hägg 2009 och bara älskar den.
Bladen är gröna från början och sedan blir dom röda.
Den växer inte speciellt fort. Doftar gott. Blir den för stor är det ju bara att
beskära.
*Stintan*
25-03-2012, 17:47
CITAT (evelina @ 25-03-2012, 17:43)

Jag planterade en Schubert hägg 2009 och bara älskar den.
Bladen är gröna från början och sedan blir dom röda.
Den växer inte speciellt fort. Doftar gott. Blir den för stor är det ju bara att
beskära.
Åhh dom är fina!
Huggorm
27-03-2012, 16:39
Prunus serotina då, är det någon som har erfarenhet av den i Sverige? Den skall ju vara ganska anspråkslös och härdig. Jag misstänker att det är ett gäng sådana som planterats utmed en gata här i närheten, men jag är inte säker. Jag kunde ha tänkt mig ett par stycken här hemma bara för att prova.
http://en.wikipedia.org/wiki/Prunus_serotina
Växer i flera förorter i Stockholm, hyfsat skyddade lägen. Mycket vacker form, inte högre än 10 meter, och frukterna får grenarna att hänga ned på uppseendeväckande sätt. Ger associationer till asiatiska trädmålningar.
Under fruktsättningen stannar man och undrar vad det är för ett märkligt och vackert träd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.