Full version: Köpa växthus
Norrlänning
Är på väg att köpa ett växthus men är lite osäker vilket jag ska välja.
Tänkte att jag kanske kan få något tips av er.
Dom två som jag har valt ut är ett Juliana Premium 10 kvadratmeter och Euro-Serre Maxi 4 , 11.7 kvadratmeter.
Bägge med 4 mm glas och kommer från Willab.
Det jag undrar över är om nån har erfarenhet från nån av ovanstående ang robustheten för att klara av vintern i Norrland.

Mvh Norrlänningen
kerstin z5-6
Eftersom ett Euroserre nyss brakade samman i Lycksele(jag bor inte där men har trädgårdskontakter) säjer jag njaaa
Har man poly i taket kan man ju plocka upp bitarna , men tyvärr vek sig stommen med sad.gif
Själv har jag ett litet av "juliana typ " Ständig oro och snösopning pga den alltför veka konstuktionen SAMT det viktigaste -taklutningen
På många växthus finns dessutom en idiotisk kant -avrinning för REGN som vi inte får direkt skyfall av här uppe
Jag rek dej att kolla dessa saker innan du köper

Här är ett tips , men det finns naturligtvis även andra som är braFlorum
Norrlänning
Min far har ett Juliana Premium 10 kvadratmeter och han har inte ännu
haft några problem med det.
Han brukar ha en presenning över taket på vintern och flitigt sopa av det på Vintern.
Han har klagat på den kant som du nämner för avrinningen.

Det som var bra med Euro-Serre Maxi 4 var bredden och sidohöjden.
andershorn
Kubex tillverkar egna växthus som är anpassade för norrländskt klimat. Har själv nyligen köpt ett därifrån som verkar vara bra.
Ingrid på Västkusten
Bättre köpa lokalt producerat :-) som håller.
Vill man ha bra sidohöjd, höj upp den med t ex en lecablockssockel :-)

Hälsar Ingrid
Norrlänning
Kollat lite på Kubex hemsida funderar på erik 6 , har mailat dom om den finns i 4 mm glas istället för plast.
Norrlänning
Pratat med Kubex ang 4 mm glas på ett av deras växthus,dom sa att dom håller på att frångå glas på deras växthus.
så då föll det för min del.

Pratat med willab ang vilken som har kraftigare profiler Juliana Premium och Euro-Serre Maxi 4 och fick detta svar.

Profilerna är grövre och ihåliga i Euro-serre,
Vilket medför att dessa är tåligare och stabilare!
Dock är premium inget "dåligt" hus men Euro-serre
är ett strå vassare.

Någon som vet något om Classicums växthus som heter Serralux verkar ligga prismässigt lika med Euro-serre maxi 4 ?
ThomasJ
CITAT (Norrlänning @ 22-03-2004, 20:13)
Någon som vet något om Classicums växthus som heter Serralux verkar ligga prismässigt lika med Euro-serre maxi 4 ?

Jag köpte ett Serralux. Tittade på det och Eurro-Serre.

Vad jag kommer ihåg skiljer det inte mycket i pris, man får lite olika saker med köpet. Växthusen i sig är väldigt lika varandra.

/Thomas
Norrlänning
Har nu änteligen beställt ett växthus,det blev ett Euro-Serre Maxi 4 ,11.7

så nu är det bara att sätta igång och gräva,så man har det mesta klart när det kommer smile.gif
ThomasJ
Grattis till ett bra val.. smile.gif
Du kommer bli mycket nöjd..

/Thomas
Norrlänning
Växthuset börjar ta form,har lagt in lite nya bilder.

monteringen av växthuset gick utan större problem ,ett glas krachade vi.
Men som tur var så fanns där ett extra

flera kort kommer inom kort

Norrlänningen
almösund
Hej!
Kul med flera som bygger växthus. Jag har kommit till denna sajt när jag letade efter ritningar till ett LB/Elite växthus som vi har haft liggandes i garaget i 5 år och som vi nu äntligen har börjat att sätta upp. Vi saknade ritningar och då blev det lite besvärligt. Men nu är det klart och det roliga återstår. Har lite bilder i mitt album... skriv mera om hur du tänker inreda ditt växthus!
Norrlänning
Hej

Kikade på bilderna du hade, trevligt växthus gillar fönstret på sidan.

hur jag ska inreda.Har inte riktigt klart för mig men jag ska odla i hinkar sen ska jag nog ha hyller som är permanenta samt hyller som jag kan lätt plocka ned,typ ihopfällbara hyllskenor.

Letar febrilt efter ihopfällbara hyllskenor (eller vad dom heter) som inte kostar skjortan.

Sen skulle jag villa ha en arbetsbänk där man kan hålla till på.
En tunna är införskaffad för automatisk bevattning.

almösund
Ser jättefint ut .. ditt växthus. Ser att du har plattor inne över det hela ... jag är just nu i valet och kvalet om jag skall lämna en bit för bädd som jag kan så i...
Har varit på "Rabbatvaruhuset" där jag bor. Det är typ överskottslager men prylarna är inlämnde dit av privatpersoner (istället för att köra sakerna till tippen lämnas de där) Sedan kan man gå dit och för en mycket billig peng köpa saker som ngn. annan har tänkt att slänga. De som har hand om stället tar väl kanske en liten slant...
Har ofta funderat på varför man här inte har "garage-sale", där folk ställer ut sina "behöver inte längre saker" och folk som går förbi kan köpa det de vill ha. wink.gif rolleyes.gif
I alla fall så fick jag tag på jättefint underrede till det som kommer bli min arbetsbänk. Ser ut som ben till ngn. kontorsinredning för man kan skruva på benen och ställa in arbetshöjden.
Tunna var en bra idé, det skall jag också ha.
Maggan H
Jag undrar varför ni inte gillar den .k. avrinningsrännan på växthusen? Jag har fått ett begagnat i glas och har ännu inte monterat upp det så jag vet inte om den finns. Ska jag skippa den?
Norrlänning
Hej

Nej du kan inte skippa den ,den utgör en del av taket.
på mitt är det en kant som gör att snö har vädigt svårt att hasa ner från taket,själva rännan är ju bra i övrigt.
själv löser jag det med en pressening över taket på vintern.
Anki på Öland
CITAT
Jag undrar varför ni inte gillar den .k. avrinningsrännan på växthusen? Jag har fått ett begagnat i glas och har ännu inte monterat upp det så jag vet inte om den finns. Ska jag skippa den?

Jag tycker den är jättebra. Har trätt i en bit vattenslang som går ner i en hink på varje sida. Då får jag ju lite nytt regnvatten när det regnar utan att behöva bära dit det från de andra tunnorna.
Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon